۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۳۰۰۲۴۴
بررسی مسائل فرهنگی کشور؛

سه جریان فرهنگی عمده در منطقه/ هدف نفوذ فرهنگی دشمن تغییر سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اشکوری در تحلیل مسائل فرهنگی کشور با تأکید بر مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن گفت: هدف نفوذ دشمن در فرهنگ اسلام ناب واقعی، تغییر در حوزه مسیر، ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تغییر در رفتارها و به عبارتی به دنبال سیطره و حاکمیت طاغوت است.
حجت الاسلام اشکوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفدهمین نشست تخصصی تحلیل مسائل فرهنگی کشور از سوی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز با حضور ائمه جماعات مساجد استان قم در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام سید مجید اشکوری به عنوان کارشناس این نشست تخصصی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به وضعیت فرهنگی در کشور اظهار داشت: در فرهنگ هر کشوری رویش ها و آسیب هایی وجود دارد که با عنوان نقاط مثبت و نقاط ضعف شناخته می شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه قم ابراز کرد: تمامی کارهایی که از سوی انسان انجام می شود با ابزار مادی و معنوی صورت می گیرد و خارج از این دو عامل نیست؛ اگر امور انسانی از شیوه ابزار نظامی انجام شود، اعمال قدرت گفته می شود و اگر از شیوه فرهنگی انجام شود، اعمال نفوذ عنوان می شود.

 

جریان های فرهنگی منطقه

وی به سه جریان فرهنگی عمده در منطقه اشاره کرد و گفت: اسلام ناب محمدی که در جمهوری اسلامی ایران است؛ اسلام انگلیسی و اسلام تحریف شده که در مذاهب شیعه و سنی مثل گروه های جهادی و وهابی وجود دارد؛ جریان لیبرالی ضد دینی، جریان سوم نفوذ فرهنگی غرب گرا در منطقه است؛ این سه جریان با یکدیگر در حال نزاع هستند و افراد را به سوی خود جذب می کنند.

 

حجت الاسلام اشکوری اسلام ناب شیعی را موفق ترین جریان فرهنگی منطقه دانست و ادامه داد: اسلام ناب شیعی که در ایران است، از قدرت نرم بالا، الگوی مناسب ولایی و عقلانیت بسیار بالایی برخوردار است؛ جمع آوری و مقابله هنرمندانه در فتنه 88 نمونه بارز اقتدار این جریان فرهنگی است.

 

گسترش اسلام در جهان

وی با اشاره به گسترش اسلام در جهان اظهار داشت: اگر تمام علما و فضلای حوزوی برای تبلیغ به کشورهای جهان اعزام شوند، باز هم نیروی تبلیغی کم می آید؛ چرا که بسیاری از مردم در کشورهای محتلف جهان، خواهان آشنایی بیشتر با اسلام واقعی و گرایش به آن هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: هم اکنون در بحران سوریه شاهد هستیم که سربازارن شیعه و سنی از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و برخی مسلمانان کشورهای منطقه در کنار یکدیگر به جنگ علیه داعش می پردازند؛ تنها چیزی که باعث حضور پر شور و گسترده مسلمانان در جبه های حق علیه باطل شده است، نفوذ فرهنگی است.

 

هدف نفوذ فرهنگی دشمن

وی به تشریح هدف نفوذ دشمن در اسلام و فرهنگ غنی شیعی پرداخت و تصریح کرد: هدف نفوذ دشمن در فرهنگ اسلام ناب واقعی، تغییر در حوزه مسیر، ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تغییر در رفتارها و به عبارتی به دنبال سیطره و حاکمیت طاغوت است.

 

ابزار نفوذ فرهنگی

حجت الاسلام اشکوری درباره ابزاری که دشمنان اسلام با به کارگیری آن ها قصد نفوذ در فرهنگ اسلامی وشیوه زندگی اسلامی دارند، اظهار داشت: دشمنان اسلام از ماهواره، اینترنت، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و بسیاری از ابزار دیگر استفاده می کنند تا سبک غلط زندگی را در بین مردم و جامعه رواج دهند؛ همه این کارها با انگیزه تغییر در نظام فکری و انگیزشی انجام می شود.

 

وی به ائمه جماعات مساجد استان قم توصیه کرد: در حوزه نفوذ فرهنگی منابعی وجود دارد و مهم ترین وظیفه امام جماعت در هر مسجد، شناخت این منابع نفوذ است؛ منابع نفوذ، همان نقاط ضعف فرهنگی است که دشمن از این نقاط برای نفوذ استفاده می کند؛ رهبر معظم انقلاب می فرمایند، با تکیه بر ظرفیت های داخلی، نقاط ضعف را بپوشانید.

 

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اسلام ناب در مقابل دشمن که از نقاط ضعف نفوذ می کند، بر روی نقاط قوت جامعه هدف سرمایه گذاری می کند و این مهم، عامل موفقیت و قدرت اسلام در جهان شده است؛ ابزار دشمن در حوزه فرهنگی بسیار زیاد است و به شدت بر تحریک و تغییر غرایض جوانان هجوم آورده است.

 

حجت الاسلام اشکوری به اخلاص در تبلیغ و امورات فرهنگی اشاره کرد و گفت: کمک خداوند متعال است که با این هجمه سنگین فرهنگی دشمن، جوانان اسلام دین خود را حفظ کرده اند؛ اگر روحانیان، وظایف خود را در راه خدا و با اخلاص انجام دهند، به گفته امام خمینی(ره)، ریگ های بیابان هم لشگریان خدا می شوند./840/پ202/ف2

ارسال نظرات