۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۳۰۰۲۰۵
از سوی آستان قدس رضوی؛

انتشار نشریه همگام با عنوان «دیپلماسی فرهنگی»

خبرگزاری رسا ـ چهل و نهمین شماره ماهنامه تحلیلی راهبردی «همگام» با عنوان «دیپلماسی فرهنگی» از سوی دبیرخانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی منتشر شد.
انتشار نشریه همگام با عنوان «دیپلماسی فرهنگی»

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، موضوع شماره 49 نشریه «همگام» تحلیل، واکاوی اهمیت و ضرورت ورود فرهنگی در عرصه جهانی و ملاحظه اقتضائات آن است که بررسی و تحلیل موضوعات از طریق مرور تجربه های جهانی فعالان فرهنگ و گفت و گو با صاحب نظران این عرصه صورت گرفته است.

 

در این سری از نشریه همگام سعی شده است به پرسش های اساسی برای حضور فرهنگی در میدان گسترده فرهنگ جهانی از جمله: ضرورت و اهمیت کار فرهنگی با رویکرد بین الملل چیست؟ چرا باید در عرصه  بین المللی حضور فرهنگی پررنگی داشته باشیم؟ و اقتضائات اقدام فرهنگی در عرصه جهانی چیست؟ پاسخ داده شود.

 

هم چنین بررسی پیام های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از نظر فرم، محتوا و ارزیابی شبکه های توزیع این پیام های فرهنگی در گستره جهانی از جمله محورهای مورد بررسی در این سری از نشریه همگام است.

 

در گام اول این نشریه؛ «هم راه» ، بخشی از مسائل فرهنگی مورد نظر مقام معظم رهبری با عنوان «شرط حیات انقلاب» بیان شده است. همچنین یادداشت‌هایی از شخصیت های فرهنگی و استادان حوزه و دانشگاه از جمله محمد جواد نظافت یزدی، محمد تقی فخریان، سید قاسم حوائجی و دکتر علی خرم طوسی درباره مباحثی از جمله تربیت حماسی آمده است.

 

 در «هم راز» -بخش اصلی نشریه سعی شده است با بررسی جامع موضوع دیپلماسی فرهنگی، نسبت میان فعالان و مدیران این عرصه را با این مفاهیم روشن تر شود، از این  رو  18مطلب مختلف با عنوان های «فرهنگی به گستره جهان»، «نگاهی به چیستی و چرایی صدور انقلاب»،« فرصت های دیپلماسی رضوی، بازخوانی برخی از ظرفیت های مذهبی با توجه به سیره امام رضا علیه السلام» و... از طریق گفت و گو  با شخصیت های فرهنگی کشور در این بخش آمده است.

 

در بخش سوم «هم سایه» مطالبی با موضوع های بررسی کلیات برنامه راهبردی 5 ساله موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی، نگاهی به کارنامه فرهنگی موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی در سال 1393، نخستین جشنواره دانشجویی فروغ امامت، گزیده ای از مهم ترین اخبار موسسات فرهنگی  و دبیر خانه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی به مخاطبان ارائه شده است.

 

در بخش پایانی نشریه؛ «هم قدم»، با عنوان « پپیشنهاد ماه» کتاب ها و پایان نامه های دانشجویی برتر به مخاطبان معرفی شده است./1308/د102/ق 

منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی 

ارسال نظرات