۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۳۰۰۰۳۰
در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛

نشست علمی رویکردهای غربی به تربیت معنوی کودکان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی رویکردهای غربی به تربیت معنوی کودکان با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی رویکردهای غربی به تربیت معنوی کودکان پیش از ظهر امروز و با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه در سال نشست های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

 

در این جلسه که به دبیری حجت الاسلام و المسلمین محمد نوذری استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، خانم کیانی دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس نظریه پرداز بود و حجت الاسلام علی شیروانی عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دکتر محمد فتحعلی استادیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ناقدان این جلسه بودند.

 

در این نشست پس از بیان نظریه توسط خانم کیانی و نقدهایی از سوی حجت الاسلام علی شیروانی ارائه شد و دکتر محمد فتحعلی استادیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز به بیان نقدها و نظرات خود پرداخت.

 

وی گفت: تربیت معنوی همچون فناوری هسته ای که در پی خود دانش ها و علوم دیگر را به ارمغان می آورد، پیش نیازهایی از علوم اجتماعی دارد که با درکنار هم قرار گرفتن ها به نتیجه می رسد.

 

فتحعلی در ادامه با اشاره به این که در بحث تربیت معنوی دو نگاه وجود دارد، اضافه کرد: یک نوع تربیت معنوی، تربیتی است که دین را موضوع کار خود در امر تربیت قرار می دهد و نوع دوم دین را در امر تربیت مدنظر قرار می دهد و به کلیه قلمرو های تربیت می پردازد.

 

وی ادامه داد: در تحقیق به عمل آمده از خانم کیانی از هر دو نوع سخن به میان آمده است اما بیشتر از نوع دوم صحبت می کند که چطور در امر تربیت معنویت به کودک منتقل شود.

 

استادیار گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبیین کرد: می توانیم بگوییم تفاوت رویکرد معنوی به امر تربیت با دیگر رویکردهای رایج، در نگرش تکثر، جدایی گرایی و فردیت است که رویکردهای رایج به این امور اهمیت می دهد اما رویکرد معنوی سعی می کند این گسست ها را به وحدت تبدیل کرده و نگاه متفاوتی را رقم بزند.

 

وی در پایان ویژگی رویکردهای رایج تربیت را روشن بودن تکلیف در قائل بودن به آزادی و تکثر دانست و ابراز داشت: مشکل رویکردهای وحدت گرا که تربیت معنوی هم از آن منشعب می شود این است که تکلیف خود را با این عناصر مشخص نکرده است، که به نظر می آید «رایت» هم از همین موضوع استفاده کرده است و می‌خواهد تکثر و آزادی و فردیت را با معنویت در تربیت جمع کند که امکان ندارد./1330/پ202/ی

ارسال نظرات