۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۲۹۹۲۲۷

صد و چهل و دومین شماره نشریه خردنامه همشهری منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ صد و چهل و دومین شماره نشریه خردنامه همشهری از سوی مؤسسه همشهری راهی بازار نشر شد.
صد و چهل و دومين شماره خردنامه همشهري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، صد و چهل و دومین شماره نشریه خردنامه همشهری چند پرونده با موضوعات «کارآمدی الگوی ولایت فقیه در مدیریت جامعه»، «بایسته ها و چالشهای تحزب در ایران معاصر»، «جامعه شناسی مواجهه ایرانیان با فرهنگ و هویت غربی» و «پاسخی به جدال پوچ گرایان و طرفداران معنای زندگی» را در خود جای داده است.

 

در جدیدترین شماره خردنامه، گفت وگوی مفصلی با عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با عنوان «تاریخ نگاری، حلقه واسط نسل های انقلاب» انجام شده است. سلیمی نمین در این مصاحبه می گوید: اگر انقلابی که تقریبا چهار دهه پیش در ایران صورت گرفته است، براساس مصالح کسانی که از این انقلاب زیان دیده اند منعکس شود، طبیعتا تاثیراتش در سایر ملت ها و کشورها، مهار خواهد شد بنابراین غرب وارد سرمایه گذاری جدی در عرصه تاریخ نگاری انقلاب شده است.

 

در بخش معرفی کتاب هم، آثاری چون «شاعر تاریخ»، «خبرنگاری کوله پشتی»، «دختر شینا»، «آینه سرخ زهرا»، «روش های تحلیل سیاسی»، «رسانه های اروپایی»، «غرب چگونه غرب شد»، «فلسفه تکنولوژی»، «حلقه اسارت»، «مسائل کلیدی فلسفه»، « زخم داوود»، «اقتصاد تحریم»، «چهار گوهر»، «مقاوم سازی اقتصادی در ادیات متعارف»، «عشق در مشرب عرفانی امام خمینی(ره)» و «شغلهای کتابداری و علم اطلاعات» معرفی شده‌اند.

 

خردنامه در شماره اخیر خود در بخش «کتاب ماندگار» به بررسی زندگی، آثار و نظریات علامه محمدتقی جعفری پرداخته و گفت وگویی هم با عبدالله نصری، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی درباره بحث حقوق بشر و انسان شناسی از دیدگاه علامه جعفری انجام داده است. نصری در این گفت گو مطرح کرده است: «علامه معتقد است انگیزه های اعلامیه جهانی حقوق بشر مهم است، اما انگیزه های مهم تر و متعالی تری هم وجود دارد. اسلام در ارائه حقوق بشر، مبانی خاصی دارد که با حقوق بشر غربی تفاوت دارد و برهمین اساس، انگیزه های تدوین حقوق بشر در اسلام با علامیه جهانی حقوق بشر، تفاوت اساسی دارد.»

 

اما اصلی ترین مطلب این شماره خردنامه گفت وگو با حسن کچویان با موضوع تلاقی و تقارن سه هویت ایرانی، اسلامی و متجددانه است. کچویان درا ین مصاحبه گفته است: «موضوع اولین منازعات در ایران این بوده است که هویت ایرانیان چیست؟ آیا هویت ایرانی به عنوان امری عینی و واقعی، همان هویتی است که در دروه قبل از اسلام شکل گرفته؟ یا هویتی است که در دوران اسلامی شکل گرفته؟ یا اینکه یک هویتی تجدد است؟ در کل این دوران، این منازعه سه وجه داشته است.

 

«بلدراه»، «حزب ایرانی»، «ما و غرب» و «معنای زندگی» عناوین دیگر پرونده های این شماره از نشریه خردنامه است که در آنها مطالبی از مسعود آذربایجانی، عباس عارفی، حسن عباسی، حسن رحیم پورازغدی، یعقوب توکلی، ابراهیم فیاض و علیرضا پیروزمند آمده است.

 

صد و چهل و دومین شماره نشریه خردنامه همشهری در 159 صفحه و به بهای 100000 ریال در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است./998/د102/ق 

منبع: مؤسسه همشهری

ارسال نظرات