۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۲۹۹۰۴۲
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

تأیید حکم اعدام شیخ نمر و بسته شدن مسجد رأس الحسین در مصر

خبرگزاری رسا ـ تأیید حکم اعدام یکی از علمای انقلابی عربستان، بسته شدن مسجد رأس الحسین در روز عاشورا در مصر، بازداشت گسترده خطیبان حسینی در بحرین، راه اندازی جنبش ضد سعودی در پاکستان و تعطیلی شبکه ماهواره‎ای شیعیان آذربایجان از مهمترین خبرهای جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که شیعیان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت در سراسر جهان مشغول عزاداری دهه محرم بودند، وزارت اوقاف مصر اقدام به بستن مسجد رأس الحسین کرد.

 

وزارت اوقاف مصر جلوگیری از انجام عملیات تروریستی از سوی سلفی گرایان را بهانه این اقدام کرده بود، اما شیعیان و حتی برخی از اهل تسنن این مساله را بهانه ای برای عدم برگزاری مراسم عاشورا قلمداد می کنند.

 

از سوی دیگر، دادگاه استیناف عربستان حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را تأیید کرد تا برای اجرای این حکم تنها به امضای پادشاه این کشور نیاز باشد.

 

این مساله نیز با واکنش علما و اندیشمندان شیعه و سنی سراسر جهان مواجه شد.

 

در این گزارش به صورت تیتروار به بررسی رخدادهای جهان اسلام در هفته گذشته خواهیم پرداخت.

 

عراق؛ برگزاری عزای عاشورا با حضور 6 میلیون تن

 

بسته شدن مسجد رأس الحسین در مصر از سوی وزارت اوقاف به بهانه جلوگیری از انجام عملیات تروریستی در روز عاشورا با واکنش شدید علمای عراق مواجه شد.

 

ـ امام جمعه نجف از بسته شدن مسجد رأس الحسین در مصر به شدت انتقاد کرد و ادامه داد: شیعیان چه کار خلافی انجام می دهند که از برگزاری مراسم عزا محروم می شوند؟ آیا دعا و گریه برای مصیبت امام حسین(ع) اقدام باطلی به شمار می آید؟

 

ـ رهبر جریان صدر ضمن درخواست از الازهر مصر مبنی بر جلوگیری از بسته ماندن مسجد «راس الحسین» در قاهره، این اقدام دولت مصر را دیکتاتوری توصیف کرد.

 

ـ رییس اوقاف شیعه عراق درپی بستن مسجد رأس الحسین خواستار عذرخواهی دولت مصر از شیعیان شد.

 

ـ حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم حمله تروریستی به عزاداران حسینی در عربستان، پاکستان و بنگلادش را محکوم کرد.

 

ـ تأیید حکم اعدام شیخ نمر از سوی دادگاه استیناف عربستان با واکنش یکی از علمای سنی عراق مواجه شد و تأکید کرد که که حکم اعدام شیخ نمر در راستای اهداف جریان تروریستی داعش است.

 

ـ معاون رییس پارلمان عراق در هفتادمین سالگرد جهانی سازمان ملل متحد، این سازمان را نسبت به اجرای صلح جهانی ناتوان برشمرد.

 

ـ مراسم عزاداری عاشورا با حضور بیش از 6 میلیون عزادار از عراق و سایر کشورهای جهان در کربلا برگزار شد.

 

لبنان؛ آقایی نیروهای مقاومت با پیروی از ولایت فقیه

 

ـ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی روز تاسوعا با اشاره به اینکه آمریکا حامی سرشناس ترین دیکتاتورهای منطقه است، تأکید کرد که آمریکا بیش از 13 سال است درباره پرونده هسته ای ایران دروغ می گوید.

 

ـ وی همچنین در مراسم عاشورا با حضور در جمع عزاداران حسینی تأکید کرد که مزدوران منطقه، برده آمریکا هستند اما مقاومت اسلامی با ولایت فقیه، آقایی می کند.

 

ـ یکی از علمای اهل تسنن لبنان در پیامی به مناسبت روز عاشورا اظهار داشت که ایستادگی در برابر ظلم و ظالم تنها منحصر در روزگار امام حسین(ع) نیست بلکه روحیه استکبارستیزی همواره باید حفظ شود.

 

ـ تأیید حکم اعدام شیخ نمر از علمای عربستان از سوی دادگاه استناف آل سعود با واکنش شدید علمای شیعه و سنی لبنان مواجه شد.

 

ـ جمعیت علمای مسلمان لبنان با صدور بیانیه ای تأکید کرد که تأیید حکم اعدام شیخ نمر مخالفت قوانین بین المللی و حقوق بشر است.

 

ـ اتحادیه علمای مقاومت نیز حکم علیه آیت الله نمر را اقدامی خطرناک و عامل شعله ور شدن آتش فتنه در منطقه توصیف کرد.

 

ـ یکی از علمای اهل تسنن این حکم را جزئی از سیاست های سرکوب گرانه آل سعود در عربستان دانست و نظام این کشور به دور از انسانیت و عدالت عنوان کرد.

 

ـ رییس شورای اجرایی حزب الله از معترضان به نبرد مقاومت در سوریه به شدت انتقاد کرد.

 

فلسطین؛ تاکید مقاومت اسلامی بر ادامه انتفاضه

 

همه خبرهای کنونی درباره فلسطین بر محور انتفاضه سوم و ادامه جنایت صهیونیست ها علیه مسجد الاقصی قرار دارد.

 

ـ سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس گفت که هرگونه دعوت برای آرام سازی اوضاع فلسطین و مهار انتفاضه، در واقع همدستی با دشمن و جنایتی بزرگ علیه ملت فلسطین است.

 

ـ در حالی که اردن چنین وانمود می کند که مخالفت جنایت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین است، وزیر امنیت رژیم اشغالگر از توافق با اردن به عنوان عامل تضعیف مقاومت اسلامی یاد کرد.

 

ـ گسترش عملیات شهادت طلبانه از سوی جوانان فلسطینی علیه نیروهای اشغالگر سبب گسترش هراس و اضطراب در سرزمین های اشغالی شد به گونه ای که هزاران صهیونیست با برگزاری تظاهرات خواستار از سرگیری مذاکرات سازش با فلسطینیان شدند.

 

ـ ابطال شناسنامه ساکنان قدس نیز یکی از ترفندهای کنونی رژیم صهیونیستی به شمار می آید. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی طرح ابطال شناسنامه های آن دسته از اهالی قدس اشغالی را که در محله های واقع در خارج از دیوار حائل زندگی می کنند، مطرح کرد.

 

ـ مرکز پژوهش های امور صهیونیستی "قدس" اعلام کرد: از آغاز انتفاضه تاکنون 35 درصد شهدای را کودکان تشکیل می‎دهند.

 

ـ هفته پیش سالگرد جنایتی است که 36 سال مخفی ماند. 67 سال پیش در سال 1948 کشتار دسته جمعی "دوایمه" به وقوع پیوست و این کشتار وحشیانه تا سال 1984 یعنی به مدت 36 سال مخفی ماند.

 

ـ ادعای نخست وزیر رژیم رژیم صهیونیستی درباره اقدام مفتی فلسطینی به ترغیب هیتلر برای سوزاندن یهودیان، هر چند با واکنش اکثر مقامات صهیونیستی روبرو شد اما برخی مورخان صهیونیستی مدعی صحت این ادعا شدند.

 

عربستان؛ تایید حکم اعدام شیخ نمر

 

ـ یکی از خبرهای بسیار مهم هفته گذشته که موج گسترده ای در جهان اسلام به وجود آورد، تأیید حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر از علمای شیعه عربستان بود.

 

 ـ محمد بن نایف وزیر کشور و ولی‌عهد عربستان حکمی صادر کرده که بر اساس آن اجرای حکم اعدام شیخ نمر بدون هشدار قبلی امکان پذیر شده است.

 

ـ مردم شهر «العوامیه» در شرق عربستان، در حمایت از روحانی شیعه مبارز که به اعدام محکوم شده است، تجمع برگزار می‌کنند.

 

ـ برادر آیت الله نمر با تأکید بر اینکه اجرای حکم برادرش زبانه آتش آشوب و هرج و مرج را در عربستان شعله ور خواهد کرد، احتمال امضای حکم اعدام از سوی پادشاه را زیاد دانست.

 

ـ برادر شیخ نمر نیز برای ساعاتی از سوی نیروهای امنیتی آل سعود دستگیر شد.

 

ـ پس از موافقت وزارت کشور عربستان با حکم اعدام شیخ نمر، دامنه اعتراضات مردمی در عربستان به خصوص شرق این کشور افزایش یافته و حتی کار به شعارنویسی روی دیوار علیه آل‌سعود و شاه کشیده شده است.

 

ـ یک سند رسمی منتشر شده در عربستان نشان می‌دهد که مقامات این کشور، اقلیت‌های مذهبی مانند اماکن متعلق به شیعیان اسماعیلیه را عامدانه از تشدید تدابیر امنیتی مقابل انفجارهای تروریستی محروم کرده‌اند.

 

ـ یکی از علمای شیعه عربستان تأکید کرد که مراجع تقلید شیعه بر ممنوعیت توهین به همسران پیامبر اتفاق نظر دارند.

 

ـ شاهزاده میلیاردر سعودی با تأکید بر حمایت خود از رژیم صهیونیستی در مواجه با انتفاضه فلسطین، خواستار پیمان نظامی مشترک عربستان با اسرائیل برای مقابله با نفوذ ایران شد.

 

ـ یک شاهزاده سعودی قصد داشته 2 تن مواد مخدر از لبنان به عربستان قاچاق کند. بر اساس این خبر بعد از کشف محموله مواد مخدر این شاهزاده در فرودگاه بین المللی بیروت، نیروهای امنیتی لبنانی این شاهزاده سعودی را بازداشت کرده‌اند.

 

بحرین؛ بازداشت گسترده خطیبان حسینی

 

موج بازداشت و احضار علما و سخنرانان حسینی پس از دهه اول محرم از سوی آل خلیفه همانند سال گذشته از سرگرفته شد.

 

ـ علمای بحرین با محکومیت اقدام حکومت در بازداشت عزاداران، سخنرانان، علما و مداحان اهل بیت (ع) تاکید کردند که این اقدام ذره‌ای از موج هدایتگری نهضت حسینی نخواهد کاست.

 

ـ  روحانی بحرینی که پس از سخنرانی دهه محرم بازداشت شد، هفت روز دیگر به حکم دادستانی در زندان آل خلیفه باقی خواهد ماند.

 

ـ یکی از علمای بحرین با اشاره به بازداشت گسترده علما، مداحان و سخنرانان دهه محرم الحرام تاکید کرد که این اقدام حکومت به معنای جنگ با امام حسین (ع) است.

 

ـ رییس شورای اسلامی علما ضمن محکومیت اقدام حکومت بحرین در بازداشت علما، سخنرانان و مداحان در دهه محرم الحرام تاکید کرد که این اقدام تنها یک تسویه حساب سیاسی است.

 

ـ جنبش 14 فوریه بحرین در بیانیه‌ای با محکومیت تایید حکم اعدام آیت الله نمر از علمای شیعه عربستان تصریح کرد که این حکم به معنای اعلام جنگ رسمی علیه شیعیان است.

 

ـ سازمان عفو بین الملل بار دیگر آزادی فوری و بدون قید و شرط دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین را خواستار شد.

 

هند و پاکستان؛ راه اندازی جنبش از سوی علما علیه آل سعود

 

ـ رییس مجمع دانشجویان شیعه پاکستان حکم اعدام شیخ نمر را به شدت محکوم کرد و حمایت آمریکا از آل‎سعود را نشان‌دهنده دروغ بودن ادعای دموکراسی این کشور دانست.

 

ـ  علمای شیعه پاکستان در اعتراض به سیاست‎های تجاوزکارانه آل‎سعود و نادیده گرفتن حقوق شیعیان عربستان، جنبشی را علیه این رژیم راه‎اندازی خواهند کرد.

 

ـ مراسم عزاداری مشترک ادیان و مذاهب مختلف با شرکت پیروان و رھبران دینی مذھب سکه، مسیحی، ھندو و مسلمان در  منطقه تیکسلا پاکستان برگزار شد.

 

ـ مسؤول بخش بین الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان، با صدور بیانیه ای، دولتمردان سعودی را نسبت به عواقب اعدام شیخ نمرباقر النمر برحذر داشت.

 

ـ ھیئت ھای عزاداران اھل سنت شھر لاھور پاکستان با برگزاری دسته ھای عزاداری در روز عاشورای حسینی با سید و سالار شھیدان حضرت ابا عبداللہ الحسین(ع) اوج عشق و علاقه خود را به اهل بیت(ع) نشان دادند.

 

ـ شورای ائتلاف اھل سنت پاکستان برای شفا و بخشش حادثه دیدگان زلزله پاکستان مراسم دعا برگزار کرد.

 

آسیا و اقیانوسیه؛ حمله متجاوزان سعودی به بیمارستان پزشکان بدون مرز

 

ـ رهبر جریان انصارالله در سخنرانی به مناسبت روز عاشورا با اشاره به اینکه حمله سعودی‌ها به دستور آمریکا بوده، گفت: عربستان تلاش می‌کند یمن را اشغال کند تا آن را عرصه‌ای برای فعالیت آمریکا و اسرائیل کند‎.

 

ـ گروهک تروریستی ـ تکفیری داعش، مسؤولیت انفجار بزرگترین حسینیه شیعیان در شهر داکا، پایتخت بنگلادش، هنگام برگزاری مراسم عاشورا به عهده گرفت.

 

ـ جنبش انصارالله اعلام کرد فرستاده سازمان ملل در امور یمن با موضعی یک‌جانبه سعی در پوشش جنایات ائتلاف عربی دارد.

 

ـ وزیر دادگستری استرالیا، از همه شهروندان این کشور خواست تا با مراجعه به مساجد در جهت رفع موانع اجتماعی و فهم بهتر فرهنگ اسلامی تلاش کنند.

 

ـ دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان به ساختمان بیمارستان پزشکان بدون مرز را محکوم کرد.

 

ـ دانشکده حقوق دانشگاه یِیل اعلام کرد که «شواهدی مستحکم» در مورد انجام نسل‌کشی هماهنگ‌شده از سوی دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیای این کشور کشف شده است.

 

ـ به دستور مقامات کشور قرقیزستان کتب آموزشی تاریخ فرهنگ مذهبی تألیف و در آینده نزدیک در مدارس این کشور تدریس می‌شود.

 

ـ سازمان همکاری اسلامی اعلام کرد که به منظور پرکردن فاصله ارتباطی موجود میان جهان اسلام و غرب و مقابله با موج اسلام‌هراسی، یک شبکه تلویزیونی جدید راه‌اندازی می‌کند.

 

ـ معاون رییس‌جمهور مستعفی یمن در مطلبی برای روزنامه وال استریت ژورنال با عنوان «مقابله با افراطیون مورد حمایت ایران در یمن» ادعاهای بی‌اساس درباره تهران را تکرار کرد.

 

اروپا و آمریکا؛ تعطیلی کانال شیعیان آذربایجان

 

ـ به مناسبت شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، بزرگ ترین مراسم اهدای خون در انگلیس، با همکاری اتحادیه دانشجویان مسلمان، مرکز اسلامی انگلیس و سیستم بهداشت عمومی این کشور ( ان اچ اس) روز یکشنبه برگزار شد.

 

ـ دولت انگلیس جلوی طرح جنبش اسلامی «تبلیغی جماعت» را برای ساخت بزرگترین مسجدِ این کشور گرفته است.

 

ـ شرکت ماهواره‌ای آذراسپیس (Azerspace) جمهوری آذربایجان برنامه‌های شبکه تلویزیونی شیعی «کانال 12» را قطع کرد.

 

ـ نماینده مجلس شورای اسلامی در بازدید از مرکز آموزش دینی مسیحیان ارتدوکس بلغارستان، به تبیین فلسفه عزاداری محرم در این مرکز پرداخت.

 

ـ نشریه وال استریت ژورنال اقدامات رهبر معظم انقلاب اسلامی را خوار کننده دولت آمریکا دانست.

 

ـ معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل فقط به موافقت با ورود یهودیان به مسجد الاقصی بسنده نخواهد کرد، بلکه پرچم خود را بر فراز این مکان نصب خواهد کرد.

 

ـ رییس سازمان دیانت ترکیه در دیدار با سفیر و رایزن فرهنگی ایران در آنکارا، گفت: کربلا، محرم و عاشورا برای همه ما غم و اندوه دارد و امسال در روز عاشورا یاد و نام امام حسین(ع) و واقعه کربلا زنده نگه داشته شد.

 

ـ شبکه تلویزیونی فرانس24 دعوت آمریکا را از ایران برای شرکت در گفت‎وگوها درباره بحران سوریه که قرار است اواخر این هفته در وین برگزار شود، تغییری مهم در سیاست خارجی آمریکا و پیوستن احتمالی ایران را به این مذاکرات نقطه عطفی بزرگ خواند.

 

ـ جامعه مسلمان شهر «روترهام» در منطقه «یورکشایر» بریتانیا از پلیس این شهر به دلیل کوتاهی در حمایت از مسلمانان در برابر حملات افرط‌گرایان و نژادپرستان انتقاد کرد.

 

ـ  مقام‎های رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از درخواست تحریم این رژیم از سوی استادان دانشگاه‎های انگلیس، این اقدام را سبب گسترش تنفر میان طرفین دانستند.

 

ـ آمار خبرگزاری رویترز در روز پنجشنبه نشان می دهد شمار کشته های حادثه منا در مناسک حج در ماه گذشته به 2070 نفر رسیده که سه برابر آماری است که مقامات عربستان سعودی اعلام کرده اند.

 

ـ یکی از مراکز اسلامی نیویورک در راستای ایجاد وحدت بین پیروان ادیان، مرکز بین المذاهب را تاسیس کرد.

 

آفریقا؛ تعطیلی مسجد رأس الحسین در مصر

 

ـ دولت مصر که هرچندگاهی به فشار علیه شیعیان این کشور می پردازد در جدیدترین اقدام خود، مسجد رأس الحسین در قاهره را به بهانه جلوگیری از انجام عملیات تروریستی در روز عاشورا تعطیل کرد.

 

ـ شیعیان مصر نسبت به بسته شدن مسجد رأس الحسین از سوی وزارت اوقاف واکنش نشان داده و این مساله را غیرقابل قبول عنوان کردند.

 

ـ یک سازمان حقوق بشری مصری اعلام کرد که بسته شدن مسجد رأس الحسین به روی شیعیان مصر نقض آشکار قانون اساسی این کشور است.

 

ـ یک نویسنده مصری در واکنش به اقدام وزارت اوقاف این کشور در بستن درهای مسجد رأس الحسین به روی شیعیان این کشور در روز عاشورا؛ این اقدام را به تکرار واقعه کربلا و شهادت دوباره امام حسین (ع) تشبیه کرده است.

 

ـ علما و نویسندگان مصری نیز به این مساله واکنش نشان داده و حفظ امنیت مساجد را از وظایف دستگاه های امنیتی توصیف کردند نه وزارت اوقاف.

 

ـ رهبر شیعیان نیجریه نسبت به نفوذ دشمنان در میان شیعیان این کشور و اختلاف افکنی در میان آنان برای ایجاد هرج و مرج و بحران هشدار داد.

 

ـ  وزیر اوقاف مصر اعلام کرد که هیچ مشکلی میان ما و مذهب شیعه وجود ندارد و دین اسلام، خواهان همزیستی مسالمت آمیز میان مذاهب مختلف است./980/ز502/د

محمدرضا جایروند

ارسال نظرات