۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۲۹۷۹۲۱

دیوان امیر علی‌شیر نوایی به انتشار می‌رسد

خبرگزاری رسا ـ دیوان امیر علی‌شیر نوایی، شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجسته روزگار فرمانروایی تیموریان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.
ديوان امير علي‌شير نوايي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دیوان امیر علی‌شیر نوایی، شاعر، دانشمند و سیاستمدار برجسته روزگار فرمانروایی تیموریان و معاصر سلطان حسین بایقرا به کوشش سیدعباس رستاخیز از سوی انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.

 

رستاخیز درباره دیوان امیر علیشیر نوایی گفت: امیرعلی شیر نوایی شخصیت چندبعدی داشته و نه‌تنها یک شاعر بلکه منتقد اجتماعی، مترجم، تذکره‌نویس، عارف، سیاستمدار نیز بوده است.

 

وی افزود: نوایی در روزگار خودش به عنوان پایگاه شعر و ادب مطرح بوده است. او همیشه مشوق شاعران، هنرمندان و نویسنده‌ها بوده است. تخلص او در اشعار ترکی «نوایی» و در اشعار فارسی «فانی» یا «فنایی» است.

  

رستاخیز ادامه داد: نوایی به حافظ، سعدی، عطّار، جامی و برخی دیگر از شاعران پارسی عشق می‌ورزید، امّا به زبان ترکی جغتایی هم شعر می‌گفته است.

  

وی اظهار داشت: پس از نوایی سرودن شعر به دو زبان ترکی ازبکی و فارسی به یک سنّت ادبی تبدیل شد و منطقۀ ماوراءالنهر محل خلق آثار به دو زبان فارسی و ترکی جغتایی گشت.

  

رستاخیز افزود: نوایی با علم موسیقی آشنایی زیادی داشته است. از قطعات موسیقی در خراسان به سبک «یدی بحر» اشاره می‌شود که امیرعلی آن را براساس صدای پرندگان تصنیف کرده است. قطعات موسیقی نوایی در بین ترکمن‌های ایرانی و ازبک‌های فرغانه و خوارزم و شمال قفقاز و استانبول رواج دارد. آهنگ گلزار که یکی از کامل‌ترین آهنگ‌های ترکمن‌هاست ساختۀ امیر‌علی‌ شیرنوایی است که در آن ظهور طبیعت بهاری را استادانه بیان می‌کنند./998/د102/ق 

منبع: انتشارات سوره مهر

ارسال نظرات