۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۲۹۷۵۹۹
استاد حوزه و دانشگاه:

مجالس سوگواری فرصتی برای شناخت مکتب اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عباس‌زاده گفت: مجالس سوگواری در رثای مصائب اهل بیت فرصتی برای شناخت مکتب ایشان و عمل به شعائر اسلامی، حقیقت بندگی و عبودیت است.
حجت الاسلام عباس زاده، مسؤول نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه هنر اسلامي تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام عباس عباس‌زاده، مسؤول نهاد رهبری دانشگاه هنر اسلامی تبریز امروز در جمع عزاداران حسینی تبریز با تأکید بر این‌که ابعاد نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: امام حسین(ع) 32 ساله بود که پدر به حکومت رسید و در مدت 5 سال حکومت امیرمومنان، سردار سپاه اسلام شد و شریعه آب را از سپاه معاویه پس گرفت و در همه‌ی جنگ‌ها همراه پدر و برادرش شمشیر می‌کشید.

 

حجت الاسلام عباس‌زاده اظهار داشت: امام حسین 37 ساله بود که پدرش به شهادت رسید و تحت امامت برادرش امام حسن(ع) قرار گرفت و پیوسته در اطاعت وی بود. ابتدا هر دو امام قصد مبارزه با معاویه را داشتند اما پس از مشاهده سست عنصری سپاه خود و فعالیت‌های معاویه در جهت تطمیع و تهدید سپاه امام حسن(ع) با معاویه صلح کردند. آن هم با شروطی که بتواند مصالح گروه اقلیت شیعه را تأمین کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز ادامه داد: امام 47 ساله بود که برادرش در اثر دسیسه‌ معاویه و همدستی خوارج به دست همسرش جعده به شهادت رسید و تا 57 سالگی امامت شیعه را بر عهده گرفت. چهار ماه آخر عمر شریف امام حسین(ع)، معاویه به هلاکت رسید و با روی کار آمدن یزید، امام از بیعت با وی خودداری کرد، امام دلیل قیامش را چنین بیان فرمود که یزید فردی لاابالی بود. حتی حفظ ظاهر نمی‌کرد و خلافت وی پایانی برای اسلام به شمار می‌آمد.

 

استاد حوزه‌های علمیه تبریز افزود: امام اصحاب خود را طوری تربیت کرده بود که روز عاشورا کسی از میدان نبرد فرار نکرد و قبل از شهادت اصحاب کسی از اهل بیت وارد میدان نشد. امام حسین(ع) با دو نیروی عشق و عقل حرکت می‌کرد، چراکه با عشق جانفشانی و با عقل حرکت می‌کرد، ابتدا به حرم امن الهی و سپس به کوفه دارالخلافه پدرش که سالها پیش سربازان آن حضرت بودند، حرکت کرد.

 

وی با بیان این‌که امام برای حفظ اسلام، خود و اهل بیتش را فدا و در نهایت پاداش این فداکاری را گرفت، خاطرنشان کرد: اگر امام حسین(ع) قیام نمی‌کرد امروز هیچ خبری از دین نبود، امروز سوگواری و عزاداری در رثای اهل بیت موجب زنده ماندن نام و نهضت امام می‌شود و جامعه ما را پویا و زنده نگه می‌دارد.

 

حجت الاسلام عباس‌زاده افزود: دشمنان امام حسین در حقیقت دشمنان خدا بودند نه دشمن خود امام. یزید متجاهر به فسق بود. همچنانکه معاویه به توصیه پدر و مادرش، ابوسفیان و هند جگرخوار به فکر نابود کردن نام پیامبر و جدا کردن نام پیامبر از نام خدا بود و دشمنی بنی امیه با مولای متقیان علی(ع) نیز از اینجا نشأت گرفته است، چراکه که حضرت امیرمؤمنان پشتیبان پیامبر اسلام بود.

 

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی با تأکید بر این‌که صرف عزاداری برای اهل بیت عصمت و طهارت نمی تواند سعادت‌بخش باشد، گفت: مجالس سوگواری در رثای مصائب اهل بیت فرصتی برای شناخت مکتب ایشان و عمل به شعائر اسلامی و حقیقت بندگی، عبودیت است./935/203/ب1

ارسال نظرات