۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۲۹۷۱۴۴
استاد حوزه و دانشگاه:

پایمردی و جاودانگی از شاخصه‌های روحیه انقلابی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های روحیه انقلابی پایمردی و جاودانگی است، گفت: کسی می‌تواند ادعای راسخ بودن و انقلابی بودن داشته باشد که در پای اصول و ارزش‌های انقلاب و اسلام پایداری کند و میدان را برای حضور دشمن خالی نکند.
حجت الاسلام احمد محلاتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان مدافع حرم شهید همدانی و شهید رسول پورمراد صبح امروز در حسینیه شهید مطهری برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام احمد محلاتی، استاد حوزه و دانشگاه در جمع عزاداران هیأت رزمندگان اسلام با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های روحیه انقلابی پایمردی و جاودانگی است، گفت: کسی می‌تواند ادعای راسخ بودن و انقلابی بودن داشته باشد که در پای اصول و ارزش‌های انقلاب و اسلام پایداری کند و میدان را برای حضور دشمن خالی نکند.

 

وی ادامه داد: اگر در سپاه امام حسین(ع) نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که در روز عاشورا 72 یار سید الشهدا در مقابل 30 هزار لشگر یزیدی نهراسید و تا پای جان بدون احساس نگرانی از ولایت و امام خود حمایت کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه باید در مقابل مسؤولیتی که قبول کرده ایم پایبند و پابرجا باشیم، عنوان کرد: در حدیثی یکی از ویژگی‌های مؤمن را آینه بودن در مقابل مومن می‌داند لذا باید ویژگی آینه را هم داشته باشد. یکی از این ویژگی‌ها این است که اگر آینه را بشکنی باز هم احساس مسئولیت می‌کند و خرده‌های آن هم هر آنچه را که جلویش بگذاری نشان می‌دهد. این یعنی ایستادگی پای احساس مسئولیتی که پذیرفته است.

 

این کارشناس دینی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که پیشگیری در هر امری بهتر از درمان است خاطرنشان کرد: برای این‌که معروفات و دامنه اخلاقیات در جامعه ای زیاد شود باید تلاش کرد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گسترش پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که باید برای افزایش دامنه معروفات انجام شود این است که در ابتدا حدود را تعریف و مصادیق خوب و بد را برای همه بازگو کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که بسیاری از کسانی که دچار لغزش و گناه می‌شوند از عواقب و نتایج و حتی خطا بودن عمل خود غافل هستند عنوان کرد: باید بد و خوب و مصادیق ان در جامعه شناسانده شود و سپس توقع ان داشت که جامعه به سمت ان نرود.

 

حجت‌الاسلام محلاتی دومین رمز افزایش معروفات در جامعه را از بین بردن زمینه گناه دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر ما خود اسباب و زمینه گناه را ایجاد کرده و سپس می‌خواهیم که آثاری در جامعه نداشته باشد.

 

وی ادامه داد: نصب ماهواره‌ ای که ام‌الفساد است و برنامه‌های آن جز فساد چیزی را به دنبال ندارد و یا گرفتن عروسی‌هایی که در آن روابط میان زن و مرد و حدود رعایت نمی‌شود و یا حضور در محافلی که گناه در آن وجود دارد تنها گوشه‌ای از اسباب و زمینه‌های گناه در جامعه است.

 

این کارشناس دینی با تأکید بر این نکته که باید در همه حال مراقب رفتار و کردار خود باشیم عنوان کرد: نوع حرف زدن و حالت رفتار و گفتار ما، نوع پوشش و راه رفتن زبان دارد و گاه دنیایی از حرف را به دنبال دارد و گاه بسیار تحریک کننده است و انسان را به گناه و خطا می‌اندازد.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: باید با داشتن حجاب ظاهری، رفتاری و عمل و پیشه کردن عفت و حیا زمینه گناه را در خود و دیگران به حداقل رسانید و اسبابی برای گمراهی دیگران نشد.

 

وی با بیان این‌که شخصیت‌ها و مکان‌ها در حال تغییر است اما جریان تاریخ همواره در حال تکرار است گفت: واقعه ای چون عاشورا و کربلا همواره تکرار می‌شود و حسینیان و یزیدیان همیشه وجود دارند لذا باید با آگاهی و بصیرت به سمت تولید روشن‌بینی در خود باشیم و امام حسین(ع) زمان را حمایت کنیم.

 

حجت‌الاسلام محلاتی در پایان تأکید کرد: فلسفه عزاداری و حضور در جلسات عزاداری برای اهل‌بیت این است که در کلاس اخلاق و بصیرت‌افزایی، آمادگی لازم را برای مواجهه با توطئه‌های یزیدیان و یاری امام حسین(ع) زمان کسب کنیم، از این رو باید مراقب بود و در این راه دچار غفلت نشد./955/202/ب2

ارسال نظرات