۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۲۹۶۲۴۸
در سرای اهل قلم؛

نشست بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین برگزار شد

خبرگزاری رسا – نشست تخصصی «بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین علیه السلام» با حضور محققان و پژوهشگران دینی در سرای اهل قلم برگزار شد.
نشست «بازنمايي و بازشناسي دانشنامه امام حسين عليه السلام و آثار پيراموني»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید حسن فاطمی محقق و پژوهشگر پروژه دانشنامه امام حسین علیه السلام در نشست تخصصی «بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین علیه السلام» که با حضور مسؤولان و پژوهشگران این پروژه در سرای اهل قلم برگزار شد، با بیان اینکه این دانشنامه در 14 جلد به چاپ رسیده است، گفت: استقبال خوبی از این دانشنامه به نسبت سایر کتاب ها شده است.

 

وی در ادامه صحبت های خود در رابطه با فعالیت های پزوهشکده دارالحدیث، خاطرنشان کرد: کتاب های دیگری هم توسط پژوهشکده دارالحدیث چاپ شده بود، این دانشنامه در سال 88 چاپ و تا سال 93 هفت بار تجدید چاپ شده است.

 

محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه کتاب دانشنامه در 14 جلد و کتاب گرانی برای خرید مردم است، اظهار داشت: نرم افزار این دانشنامه هم بیرون آمده است، متن عربی دانشنامه در 12 جلد سه مرتبه چاپ شده و گزیده دانشنامه  نیز چهار مرتبه چاپ شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در رابطه با قیام عاشورا و شهادت نامه امام حسین علیه السلام کتاب معتبر کم داشتیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از مطالب کتاب ها صحیح گفته نمی شود، هر علمی معنای خودش را در اصلاح علم فقه دارد و این دانشنامه در اصلاح علم تاریخ و نه علم فقه است.

 

فاطمی با بیان اینکه کتاب شهادت نامه سه بار تجدید چاپ به زبان تاجیکی و ترکی ترجمه شده است، عنوان کرد: اصلی ترین بخش این کتاب مربوط به نقش زنان در واقعه عظیم کربلا است، اینکه زنان در آن واقعه عظیم هیچ نقطه ضعفی از خود نشان ندادند نشان از شگفتی های واقعه کربلا است، زنان همسرانشان برای یاری امام حسین علیه السلام تشویق کردند، در کاخ یزید عزاداری برای سید الشهدا علیه السلام برگزار کردند و نقش مثبتی در قیام اباعبدالله حسین علیه السلام داشتند.

 

 محقق پروژه دانشنامه امام حسین علیه السلام با بیان اینکه چرا به برخی موضوعات در این دانشنامه به طور مستقیم اشاره نشده است، گفت: جامعه به ظرفیتی نرسیده است که موضوعی که به باور مردم تبدیل شده است را زیر سوال ببریم، این گونه مطالب با اینکه دارای لغزش های دینی است و در آنها غلو شده است ولی برای بیان آنها باید فضای جامعه را آماده و مهیا کرد.

 

وی با اشاره به جوایز متعددی که این دانشنامه کسب کرده است، عنوان کرد: این دانشنامه حائز تقدیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایرن، جشنواره علامه طباطبایی، کتاب سال حوزه و جایزه دعبل شده است.

 

فاطمی با انتقاد از اینکه در زمینه پژوهش در رابطه با واقعه عاشورا و امام حسین علیه السلام متخصص پرورش نداده ایم و کتابخانه های تخصصی مربوط به پژوهش در این رابطه به تعاد کافی در اختیار پژوهشگران نیست، خاطرنشان کرد:باید در این زمینه نظارت برکتاب های عاشورا پژوهی اقداماتی صورت بگیرد و افراد متخصص در این خصوص تربیت شوند.

 

محقق و پژوهشگر پروژه دانشنامه امام حسین علیه السلام با بیان اینکه در دوران کنونی به دلیل دسترسی به فضای مجازی و اینترنت امکان نشر خرافات بیشتر از گذشته است، عنوان کرد: به نسبت 30 سال گذشته خرافات بیشتر شده است چرا که در 30 سال گذشته خرافات محدود به آن شهر روستای بوده است اما در حال حاضر دروغ ها و خرافات از سایت های مختلف انتشار می یابد.

 

 وی با تأکید بر تأسیس کتاب خانه تخصصی در رابطه با امام حسین علیه السلام گفت: کتابخانه سید الشهدا علیه السلام در حسینه زنجان تنها کتابخانه تخصصی در این حوزه است و باید حمایت های بیشتری برای راه اندازی کتابخانه های تخصص شود.

 

حمید آشتیانی مجری پروژه دانشنامه امام حسین علیه السلام در ادامه این نشست تخصصی با اشاره به بخش های مختلف این کتاب گفت: بخش دهم و یازدهم کتاب مربوط به عزاداری برای امام حسین علیه السلام است و در بخش دوازدهم نمونه اشعاری که در سوگ سیدالشهدا سروده شده است، آمده است و در بخش سیزدهم حکمت های از واقعه عظیم کربلا نگاشته شده است.

 

 مجری پروژه دانشنامه امام حسین علیه السلام با بیان اینکه نرم افزار ثار الله نیز از این دانشنامه تهیه شده است، خاطرنشان کرد: این نرم افزار چند رسانه ای داری تصاویر متن انیمیشن است و 40 هزار بار فروش کرده است، نرم افزار دانش نامه عرضه شده است و منتخب امام حسین علیه السلام هم چاپ شده است.

 

وی با اشاره به فعالیت های پژوهشکده علوم معارف و دارالحدیث گفت این پژوهشگاه دارای بخش های علمی و فرهنگی است، بخش پژوهش مهم ترین بخش آن است که به مدیریت آیت الله ری شهری در قم آغاز به کار کرد.

 

آشتیانی خاطرنشان کرد: مجموعه دانشنامه فاطمی نیز در دست انتشار است و دانش نامه قرآن و حدیث نیز از جمله برنامه های پژوهشکده است.

 

حجت الاسلام محمود طباطبایی مسوول پروژه دانشنامه امام حسین علیه السلام در ادامه این نشست تخصصی در رابطه با نقص و قفدان منابع فارسی برای نگارش این دانشنامه گفت: حیطه این کار این دانشنامه به زبان عربی بوده است، مواردی از صحبت های اجمالی به زبان فارسی در این دانشنامه استفاده شده است و  تأکید بر منابع فارسی نبوده و تعارض با منابع عربی داشته است.

 

 مسوول پروژه دانشنامه امام حسین علیه السلام با بیان اینکه در عزاداری انحراف های صورت گرفته است که باید از منابع معتبری استفاده می کردیم، خاطرنشان کرد: در دورانم صفویه متون زیادی ایجاد شده شده بود و سعی کردیم که از منابع قابل قبولی برای این دانشنامه استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به روایت برخی منابع از آغاز جنگ در روز عاشورا گفت: برخی منابع عنوان می کنند که برای شروع جنگ در روز عاشورا عمر سعد تیری را پرتاب می کند و بعد باران تیر شروع می شود که به گفته کتاب مقتل خوارزمی در این تیرباران 50 نفر شهید یکجا شهید شدند در صورتی که این موضوع عقلانی نیست چرا که جنگ تا بعد از ظهر عاشورا به طول می انجامند و این که تعداد زیادی از یاران امام حسین علیه السلام یکجا به شهادت رسیدند معقول به نظر نمی رسد.

 

مسوول پروژه دانشنامه امام حسین علیه السلام در ادامه افزود: و با بیان اینکه در کتاب مهمی مثل طبری گفته شده است که از 2 جهت به سوی امام حسین علیه السلام و یاران ایشان تیراندازی می شود، بعد از تیرباران جنگ تن به تن آغاز می شود، بنابراین امام حسین علیه السلام تدابیر دفاعی را داشته اند و با وجود تعداد نیرو های کم قصد نداشته اند که به گونه انتحاری عمل کنند.

 

شایان ذکر است که اخیرا دو جلد تحت عنوان پیوست ها و فهرست ها چاپ و به دانشنامه افزوده شده است، بخش پیوست ها شامل اصلی ترین متون تاریخی و روایی مربوط به «واقعه عاشورا و مقتل سیدالشهدا علیه السلام» و نیز نقش زنان در حادثه کربلا است. /818/پ202/ق 

ارسال نظرات