۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۲۹۵۶۸۷
رای الیوم:

رژیم سعودی توان نهایی کردن نبرد یمن به نفع خود را ندارد

خبرگزاری رسا ـ ائتلاف سعودی با گذشت هفت ماه از آغاز حملات علیه یمن از هرگونه دستاورد میدانی ناتوان مانده است از همین رو منصور هادی و متحدانش چاره ای جز قبول بندهای هفت گانه توافقنامه مسقط و توقف حملات ندارند.
ملک سلمان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در شرایطی که هفت ماه از حملات هوایی بی حاصل سعودی ومتحدانش به یمن می گذرد، منصور هادی و حامیانش چاره ای جز قبول توقف حملات و توافقنامه مسقط را ندارند.

 

در این میان عبدربه منصور هادی روز گذشته در مقر اقامت خود در ریاض و در  دیدار با سفیران عرب و غیر عرب، کسانی را که از آنان تحت عنوان «انقلابی ها» یاد کرد به «تمایل به صلح و اعلام موافقت با اجرای قطعنامه 2216 سازمان ملل به منظور توقف خونریزی بدون قید و شرط و بدون وقت کشی فراخواند».

 

اظهارات نامفهوم و ضد و نقیض منصور هادی

 

درک اینکه هدف از این اظهارات و دلیل آن چیست، دشوار است و حتما منصور هادی به خوبی می داند که ائتلاف انصار الله و صالح هفته گذشته با ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل تاکید کردند که به اصول توافقنامه مسقط از جمله قطعنامه 2216 مبنی بر خروج از تمام شهرها و تسلیم سلاح پایبند هستند.

 

جالب اینکه هادی موافقت انصار الله و علی عبدالله صالح با قطعنامه شورای امنیت را «مانور» توصیف کرد که این به خوبی بیانگر مخالفت با موضع جدید انصار الله است.

 

با گذشت هفت ماه از دخالت نظامی عربستان و متحدان عرب آن در یمن و بمباران این کشور و با توجه به رکود نسبی جبهه های نبرد در مأرب و تعز و الحدیده، روشن است که  نیروهای ائتلاف به رهبری سعودی توان نهایی کردن نبرد به نفع خود را ندارند.

 

اهمیت تسلط بر عدن رنگ می بازد

 

این در حالی است که تنها دستاورد نیروهای ائتلاف یعنی ورود به شهر عدن نیز به تدریج در حال از دست دادن تاثیر خود است زیرا اوضاع این شهر ثبات ندارد از همین رو خالد بحاح و وزیران همراه او در پی حمله به هتل محل اقامت خود در عدن به ریاض بازگشتند.

 

در این میان صالح نیز در یک گفت وگوی تلویزیونی با شبکه المیادین از پایبندی کامل به مواد هفت گانه توافقنامه مسقط خبر داد به این شرط که عربستان حملات هوایی خود علیه یمن را متوقف کند از همین رو می توان گفت که چه بسا اظهارات منصور هادی واکنش به سخنان صالح باشد.

 

روشن است که اظهارات صالح و نیز عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله حاکی از این است که امید بستن به تسلیم ذلت بار از سوی آنان بیهوده است بلکه بر عکس روند امور به سمت شدت گرفتن و بسیج نظامی و آمادگی انصارالله برای جانفشانی در میدان نبرد در حرکت است.

 

در این شرایط نخستین نکته در گفت وگو برای حل بحران و جنگ یمن، آرامش رسانه ای به عنوان گام نخست برای فراهم کردن زمینه آتش بس است، زیرا به نظر می رسد لحن تند اظهارات رسانه ای احتمال ادامه درگیری ها را افزایش می دهد در نتیجه آینده را آبستن کشتار و خونریزی هرچه بیشتر خواهد کرد./982/ب101/د

ارسال نظرات