۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۲۹۵۳۲۴
در پژوهشگاه فرهنگ و هنر؛

مستند «سپیده دمی که بومی لیمو می داد» اکران شد

خبرگزاری رسا ـ مستند «سپیده دمی که بومی لیمو می داد» در پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات به اکران در آمد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
شيميايي برضدايران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مستند «سپیده دمی که بومی لیمو می داد» به همت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امروز چهارشنبه 22 مهر ماه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی اکران شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

شیرین احمدنیا جامعه شناس در رابطه با این مستند و  رنج حاصل از حملات شیمیایی بر بازماندگان آن، گفت: افرادی که در سردشت مشکلات ناشی از حمله شیمیایی را پیدا کردند باید به آنها توجه می شد، در حالی که ما از مسائل و مشکلات این افراد غافل بوده ایم.

 

وی در ادامه با اشاره به شخصت زن اصلی این مستند، خاطرنشان کرد: بیش از 25 سال است که در خواب هستیم، زنان در زمان جنگ و عواقب آن همواره مورد غفلت واقع شده اند و کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.

 

جامعه شناس مسائل اجتماعی اظهار داشت: اگر فیلم ساز به این سوژه اجتماعی نمی پرداخت، صدای این زنان شنیده نمی شد، این افراد قربانی جنگ هستند و باید از آنها حمایت شود.

 

احمدنیا افزود: این افراد از حمایت مالی و قانونی بی بهره هستند و صدای او به هیچ جا نرسیده است و  رها شده باقی مانده اند، باید ارزش جانبازی و شهادت را باید برای آنها قائل باشیم چرا که این زنان فرصت های اجتماعی را از دست داده اند و دچار آسیب های مختلف هستند.

 

وی با بیان اینکه این افراد عزیزترین اقشار جامعه ما هستند، گفت: در قبال مظلومیت و نجابتی که این زنان داشته اند، ما باید مسؤولیت اجتماعی و گوش های شنوایی داشته باشیم، با پایان جنگ معزلات آن تمام نشده است.

 

مزین دبیر دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت، خاطرنشان کرد: فیلم ساز درد مردم سردشت را از بین خود آنها  در این مستند انعکاس داده است، خالق فیلم تلخی واقعه سردشت در بمباران شیمیایی را به تصویر در آورده است.

 

وی با اشاه به مشکلات شهر مرزی سردشت گفت: در شهر سردشت جانبازان ناشی از حمله شیمیایی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، در شهر سردشت انجمنی توسط مردم تشکیل شده است که پنج عضو  آن از بانوان هستند، جامعه ما مسیری طی می کند که زنان وارد فعالیت های اجتماعی می شوند.

 

دبیر دفاع از مصدومان شیمیایی با اشاره به آمار جانببازان شیمیایی شهر سردشت در سال 66  عنوان کرد: تعداد جمعیت این شهر در سال 66 بیش از 12 هزار نفر بود که از این تعداد تا 10 هزار نفر شیمایی شدند در حالی که 83 درصد قربانی با وجود ربع قرن از این واقعه هنوز پرونده جانبازی ندارند.

 

مزین افزود: تنها پنج درصد دارای کارت جانبازی هستند و سایر افراد هنوز پرونده جانبازی ندارند، وضعیت قربانیان شیمیایی در این شهر ناگوار است و شهر استاندارهای لازم را برای زندگی قربانیان ناشی از این حمله شیمیایی را ندارد.

 

آزاده بی زار گیتی سازنده مستند «سپیده دمی که بوی لیمو می داد» بیان کرد: این فیلم یک هزارم  موضوعات تلخی بود که نشان داده شد، کاری که انجام دادم دغدغه ذهنی من نسبت به فجایع پس از جنگ بوده است.

 

وی در ادامه صحبت های خود در رابطه با ساخت این فیلم مستند، گفت: دغدغه من نسبت به جنگ و صلح بود، امروز شاهد هستیم که خیلی مناطق جهان از جمله غزه در جنگ است، این فیلم برای جهان صلح و بدون جنگ ساخته شده است.

 

گفتنی است که  مستند « سپیده دمی که بوی لیمو می داد» اثری است که به بیان وضعیت زنان در حمله شیمیایی بمباران سردشت می پردازد و این فیلم که جوایزه جشنواره های داخلی و خارجی را کسب کرده است، ساخته آزاده بیزار گیتی نویسنده و پژوهشکده است./818/ 202/ب3

 

 

 

ارسال نظرات