۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۲۹۴۲۴۶
یکی از علمای سنی لیبی مطرح کرد؛

عدم انطباق واژه «خادم الحرمین» بر استفاده کنندگان از این اصطلاح

خبرگزاری رسا ـ امام جماعت مسجد الخلفاء در طرابلس لیبی از اقدامات آل‎سعود انتقاد کرد و گفت: آل سعود واژه خادم الحرمین را در راستای اهداف خود تحریف کرده است.
محمد زعبي از علماي اهل سنت ليبي

 

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، شیخ محمد زعبی، امام جماعت مسجد الخلفاء در طرابلس پایتخت لیبی، در گفت‎وگو با شبکه المیادین، به بررسی حج و آثار آن پرداخت و گفت: یکی از اعمال حج پوشیدن لباس احرام است که حاجی با این احرام، خود را از هر مقام و منزلتی که باشد خارج و به عبادت خدای متعال می‎پردازد.


وی افزود: حج گناهان انسان را مانند برگ‎های درخت می‎ریزد و حاجیان را به راه راست هدایت می‌‎کند.


امام مسجد الخلفاء تصریح کرد که وقتی حاجی شعار «لبیک اللهم لبیک» سر می دهد باید بیزاری و خشم خود از مستکبران جهان به ویژه آمریکا که بر کشورهای اسلامی تسلط پیدا کرده است در دل داشته باشد.


وی با اشاره به سیره و تاریخ زندگانی رسول اکرم (ص) خاطرنشان کرد: هنگامی که طائفه قریش به سبب کلید دار بودن خانه خدا می‎خواستند خود را طائفه برتر معرفی کنند و برای خودشان یک امتیازهای خاصی قائل باشند، خداوند آیه 25 سوره حج را بر رسول اکرم (ص) نازل کرد و فرمود «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِی جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاء الْعَاکِفُ فِیهِ وَالْبَادِ وَمَن یُرِدْ فِیهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ» البته کسانى که کفر ورزیدند و همواره (مردم را) از راه خداوند (اسلام و قرآن) و از مسجد الحرامى که ما آن را براى (عبادت عامّه) مردم قرار داده‏ایم به طورى که حاضر و مسافر در آن یکسانند، جلوگیرى مى‏کنند (آنان منحرف و ستمکار به مردم‏اند) و هر کس در آن با انحراف (از حق) به ظلم قصد (مردم) کند او را عذابى دردناک مى‏چشانیم.


شیخ زعبی، کلمه خادم الحرمین الشریفین را کلمه‎ای صحیح خواند و گفت: خادم الحرمین الشریفین کلمه صحیح است ولی بر آن‎چیزی که الان استعمال می‎شود، تطابق ندارد. کسانی که این کلمات را بر خود وضع می‎سازند باید در حقیقت خادم حرم باشند نه اینکه احساس سلطه نسبت به خانه خدا کنند.


 وی با انتقاد از افکار برتری طلبی خاندان آل‎سعود نسبت به امت اسلامی افزود: کسانی صلاحیت خدمت در خانه خدا را دارند که واقعا به حاجیان خدمت و به آنان احترام بگذارند./994/ب901/د

ارسال نظرات