۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۲۹۳۶۵۸
رییس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی:

مشارکت و نظارت کشورهای اسلامی ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب را دوچندان می کند

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی با بیان این‌که مشارکت و نظارت کشورهای اسلامی ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب را دوچندان می کند، گفت: طبق پروتکل های بین‌المللی، آل سعود ملزم است، نسبت به امنیت کشور های اسلامی درباره مناسک حج، تدابیر لازم را اتخاذ کند و نسبت به اتفاقات پیش آمده پاسخگو باشد.
مهدي لساني

مهدی لسانی، رییس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حادثه منا و جانباختگان جامعه قرآنی را به عموم ملت شریف ایران تسلیت گفت و اظهار داشت: با وجود اتفاقات هر ساله در مناسک حج، اگر گروهی از کشورهای اسلامی، در سیاست‌گذاری مناسک حج، مشارکت و نظارت داشته باشند، ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب را دوچندان می‌کند.

 

وی با بیان اینکه این حادثه چرا اتفاق افتاد، افزود: طبق پروتکل‌های بین المللی، کشوری که میزبان کشورهای اسلامی در بازه مناسک حج است، ملزم است، نسبت به امنیت آنها تدابیر لازم را اتخاذ کند و نسبت به اتفاقات پیش آمده پاسخگو باشد.

 

لسانی اتفاق در مناسک حج و در جوار خانه خدا را فاجعه عظیم برای ملت ایران عنوان نمود و اظهار کرد: هر ساله در مناسک حج، جمعی از حجاج آسیب می بینند، و این واقعه بر ملت ما محتمل بود، ولی در این شکل که امسال، بیش از 460 نفر قربانی داشت، و بدلیل کثرت جانباختگان، موج احساسی و شوک روانی در بین مردم حاکم شد که جامعه قرآنی نیز از این قضیه مستثنی نبود.

 

رییس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی با بیان اینکه در بین جانباختگان حادثه منا، جمعی از نخبگان قرآنی حضور داشتند، اظهار کرد: کاروان قرآنی نور از طرف شورای عالی قرآن و بیت مقام معظم رهبری مأموریت داشتند که در برنامه های قرآنی مناسک حج، حضور داشته باشند که در این میان پنج تن از این عزیزان به دیدار حق شتافتند.

 

وی در تشریح سخن خود افزود: دربین این پنج تن، سه نفر از گروه تواشیح باقرالعلوم آبادان ، دو نفر از قاریان بین المللی ایران، آقای محسن حاجی حسنی کارگر از مشهد و آقای دانش از یزد، حضور داشتند.

 

لسانی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه در گروه اول اعزام جانباختگان به کشور آقای حاجی حسنی، قاری بین‌المللی و نفر اول مسابقات مالزی و موذن حرم مطهر امام رضا(ع)، حضور داشتند، مراسم یادبود و بزرگداشت برای وی برنامه ریزی شد.

 

رییس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: مراسم بزرگداشت محسن حاجی حسنی در قالب سه مجلس قرآنی پیش بینی شد، یکشنبه 12 مهرماه، در حسینیه تهرانیها، محل کلاس ها و جلسات آموزشی قرآنی حاجی حسنی، و دوشنبه 13 مهرماه، در دارالقرآن حرم مطهر رضوی، مکان کرسی تلاوت حاج محسن حاجی حسنی، و سه شنبه 15مهرماه، برای عموم مردم و جامعه قرآنی، در مهدیه مشهد، با همکاری مشترک آستان قدس رضوی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، سپاه و سایر دستگاه های فرهنگی و قرآنی مشهد، برگزار شد.

 

وی خاطرنشان کرد: این تداوم، بدلیل انسجام بین مردم و جامعه قرآنی بود، که پس از اتفاق را مدیریت کند، و فضای شور و اشتیاق برای مسیر حرکت‌های قرآنی متوقف نشود و همچنان با قوت راه خود را ادامه دهد.

 

رییس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی در پایان با بیان اینکه روایات متعددی از اهل بیت بجا مانده است، درباره مناسک حج از نبی مکرم اسلام(ص)، ابراز کرد: کسی که در حین حج و در حال انجام مناسک حج، در مکه و مدینه، جان خود را از دست بدهد، همانند شهدای جنگ بدر، خداوند، ثواب و پاداش را برای وی محاسبه می کند.

 

گفتنی است، پیکر حاج محسن حاجی حسنی، در بهشت ثامن الائمه حرم مطهر رضوی، به خاک سپرده شده است./865/302/ب2

ارسال نظرات