۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۹۳۲۵۹

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری روز سینمای ایران در جشنواره فیلم بغداد، فعالیت‌های رایزنان فرهنگی ایران در سوریه و عراق در محکومیت فاجعه منا و فراخوان دومین دوره جایزه دانشجویی «حافظ» در تاجیکستان از عناوین اخبار کوتاه سازمان کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، برگزاری روز سینمای ایران در جشنواره فیلم بغداد، فعالیت‌های رایزنان فرهنگی ایران در سوریه و عراق در محکومیت فاجعه منا و فراخوان دومین دوره جایزه دانشجویی «حافظ» در تاجیکستان از عناوین اخبار کوتاه سازمان کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.


برگزاری روز سینمای ایران در جشنواره فیلم بغداد
سومین روز برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد با نمایش فیلم‌های کوتاه و بلند راه‌یافته ایرانی به جشنواره، به نام روز سینمای ایران معرفی شد.

 

در این روز، فیلم بلند «تراژدی» به کارگردانی آزیتا موگویی، نویسندگی رضا کریمی و تهیه‌کنندگی محمدحسن نجم، محصول سال 1392 برای هنردوستان عراقی در سالن سینمایی ملی شهر بغداد، اکران شد. این فیلم در تمامی رشته‌های فیلم‌های اول بخش نگاه نو در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر، کاندید دریافت جایزه بود.

 

در روز سینمای ایران، علاوه بر فیلم بلند «تراژدی»، فیلم‌های کوتاه «من و ماهی» به کارگردانی بابک حبیبی‌فر و «پنجره‌ای رو به تهران» به کارگردانی ایمان بهروزی، نمایش داده شد.

 

همچنین در این روز، نشست خبری کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «رستاخیز» با برخی شبکه‌های تلویزیونی عراق انجام شد.

 

در این نشست رسانه‌ای، احمدرضا درویش و تقی علیقلی‌زاده، (کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «رستاخیز») با رسانه‌ها و مردم عراق گفت‌وگو کردند.

 

در این نشست که به مدت یک ساعت به طول انجامید، شبکه‌های العراقیه، الفرات، الاحد و چند شبکه تلویزیونی دیگر عراقی حضور داشتند، تقی علیقلی‌زاده، به مراحل ساخت فیلم اشاره کرد و پس از آن احمدرضا درویش، گفت: در ابتدا از فعالیت‌ها و تلاش‌های بی‌شائبه رایزنی فرهنگی ایران در عراق سپاسگذارم؛ چرا که اهتمام به برگزاری این نوع جشنواره‌ها می‌تواند موجب تعامل و تبادلات فرهنگی بین دو کشور دوست و همسایه شود.

 

وی در ادامه افزود: از اینکه فیلم «رستاخیز» در کشور ائمه(ع) اکران و با استقبال بی‌نظیر روبرو شده است، مایه خرسندی ماست.

 

وی همچنین با بیان اینکه ما در عراق نماینده سینمای ایران هستیم، گفت: آمادگی کامل در انتقال تجربیات کسب کرده در این فیلم را به سینماگران عراقی داریم و امیدواریم با حضور سینماگران دو کشور در جشنواره‌های مختلف، بتوانیم عمق این روابط را نسبت به قبل افزایش دهیم.

 

 

فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در سوریه در محکومیت فاجعه منا
رایزنی فرهنگی کشورمان در سوریه، همسو با دیگر نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اقدام به فعالیت‌هایی در محکومیت سوءمدیریت آل سعود در حج امسال و به ویژه فاجعه منا، کرد.
به گزارش‌ اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در سوریه در پی حادثه دلخراش و جانسوز منا و به جانباختن جمع کثیری از هم‌میهنان و سایر مسلمانان جهان، این مناسبت را در قالب فعالیت‌های مختلف پیگیری و به مورد اجرا گذاشت.


مشارکت و همکاری جدی در برگزاری مراسم سفارت ایران در سوریه، برپایی نمایشگاه عکس در مصلی و حرم حضرت زینب(س)، محکوم ساختن حادثه دلخراش منا توسط امامان جمعه و جماعات، صدور قطعنامه محکومیت حادثه منا، برپایی مجالس عزاداری و فاتحه‌خوانی، رصد و پایش بازتاب خبری و ... از جمله این فعالیت‌ها است.


بنا بر اعلام این گزارش، در مراسم سفارت ایران در سوریه که به مدت دو روز (8 و 9 مهر) در محل سفارت کشورمان در دمشق برگزار شد، جمع کثیری از شخصیت‌های بارز و تراز اول سوری، سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم سوریه ، رؤسا و رهبران گروه‌های مختلف فلسطینی، رؤسا و اعضای احزاب و گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، علما و شخصیت‌های دینی و فرهنگی و علمی و شرکت داشتند و با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی کردند.
 

فعالیت‌های رایزنی فرهنگی ایران در عراق در محکومیت فاجعه منا
رایزنی فرهنگی کشورمان در عراق، همسو با دیگر نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اقدام به فعالیت‌هایی در محکومیت سوءمدیریت آل سعود در حج امسال و به ویژه فاجعه منا، کرد.
به گزارش‌ اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی کشورمان در عراق، همسو با دیگر نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اقدام به فعالیت‌هایی در محکومیت سوءمدیریت آل سعود در حج امسال و به ویژه فاجعه منا، کرد.


از جمله فعالیت‌های رایزن فرهنگی ایران در عراق در خصوص فاجعه منا می‌توان به پیگیری انعکاس خبری و تحلیلی حادثه منا در نشریات رسمی از جمله «شمس‌الولایه» و «الصباح»، تماس با علما و شخصیت‌های برجسته مذهبی و فرهنگی و سیاسی عراق و تشویق آنان برای اعلام نظر در این خصوص از جمله رئیس جماعت العلماء عراق و رییس هیأت افتاء اهل سنت عراق، برگزاری آیین امضای دفتر یادبود فاجعه منا با همکاری سفارت کشورمان با حضور شخصیت‌های برجسته سیاسی و فرهنگی عراق از جمله نوری المالکی، سید عمار حکیم و وزیر حقوق بشر عراق، تشویق وترغیب در انعکاس نظرات مردم عراق در رسانه‌های جمعی عراق، انعکاس پیام‌های شخصیت های مذهبی ، فرهنگی و سیاسی عراق در پرتال این نمایندگی اشاره کرد.

فراخوان دومین دوره جایزه دانشجویی «حافظ» در تاجیکستان
وابستگی فرهنگی ایران در خجند، فراخوان دومین دوره جایزه دانشجویی «حافظ» با موضوع حفظ و تفسیر غزلیات لسان الغیب حافظ شیرازی را منتشر کرد.


به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، براساس این فراخوان، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های ولایت سغد می‌توانند با حفظ 150 غزل از ابتدای دیوان اشعار حافظ و تسلط بر معانی ابیات غزل‌ها در مسابقه این دوره شرکت کنند.


مراسم اهدای جوایز این دوره شامل یابود، لوح قدردانی و جایزه نقدی برای نفرات اول تا سوم، 24 مهرماه به مناسبت روز بزرگداشت حافظ در تالار اصلی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه دولتی خجند برگزار می‌شود.
در این برنامه، علاوه بر اهدای جوایز به دانشجویان برگزیده، اساتید دانشگاه خجند درخصوص جایگاه حافظ سخنرانی خواهند کرد و پس از آن مراسم شعرخوانی و اجرای موسیقی شش مقامی با بهره‌مندی از اشعار این شاعر بلند آوازه برپا می‌شود.


همچنین، دومین دوره جایزه دانشجویی «حافظ» از سوی وابستگی فرهنگی ایران با همکاری دانشگاه دولتی خجند برگزار می‌شود.


کمیته علمی این جایزه متشکل از اساتید گروه ادبیات کلاسیک دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه دولتی خجند، داوری این مسابقه را برعهده خواهند داشت.


پوسترهای این فراخوان در مراکز علمی و فرهنگی خجند مانند کتابخانه مرکزی ولایت سغد به نام تاش خواجه اثیری، دانشگاه حقوق، بازرگانی و سیاست تاجیکستان، دانشگاه پلی‌تکنیک، دانشکده‌های ادبیات، تاریخ، شرقشناسی و کتابخانه دانشگاه دولتی خجند نصب شده است. سال گذشته در همین زمان، نخستین دوره جایزه دانشجویی حافظ برگزار شد./998/د102/س

 

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات