۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۹۳۰۳۵
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

تحلیل واقعه غدیر از واهمه پیامبر تا دستور خداوند

خبرگزاری رسا- استاد حوزه علمیه قزوین به تحلیل و بیان جز به جز واقعه غدیر از واهمه پیامبر تا دستور خداوند پرداخت و گفت: غدیر روزی است که کفار از شیعیان ناامید شدند.
عيد غدير خم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام سیدمهدی حسینی، استاد حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) با تحلیل واقعه غدیر گفت:در سفری که رسول خدا به مکه تشریف برده بودند، هنگام بازگشت آیه‌ای بر قلب پیامبر نازل شد که ای پیامبر برسان آنچه که نازل شده از سوی پروردگارت و اگر انجام ندهی رسالت خود را انجام نداده‌ای.

 

وی با اشاره به این‌که بلغ فعل امر است، اظهار کرد: برسان آنچه را از ناحیه خداوند به شما معرفی شده آنچه زمین مانده بود، چه چیز مهمی بوده که خدا این همه سفارش می‌کند قطع‌یقین نماز و روزه و حج نبوده بنابراین مسأله ولایت و امامت پیشوایی بوده است.

 

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: که خداوند برای اهمیت مسأله ولایت می‌فرمایند که اگر نرسانی وظیفه پیامبری را انجام ندادی پیامبر از این موضوع واهمه داشت که بین امت تفرقه و جدایی نیفتد اما خداوند تضمین می کند و می‌فرماید که باکی نداشته باش که خداوند از تو و علی محافظت می‌کند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که پیامبر از جهاز شتران منبری درست کرد که بر بالای آن خطبه غدیر را قرائت کرد، یاداور شد: رسول خدا فرمود آیا تا به حال از من دروغی شنیده‌اید آنگاه علی(ع) را به کنار خویش دعوت کرد و فرمود هر که من مولای اویم این علی مولای اوست که حاضران به غایبان برسانند که در آن روز همگی حضور داشتند و به آن حضرت تبریک گفتند.

 

غدیر روزی است که کفار از شیعیان ناامید شدند

حجت‌الاسلام حسینی عنوان کرد: در قرآن آیه‌ای وجود دارد که بیانگر چهار نکته است امروز دین شما کامل شد، امروز نعمت را بر شما تمام کردیم، امروز کفار از شما مأیوس شدند و امروز خدا راضی شد.

 

وی با اشاره به روزهای حساس زندگی پیامبر اظهار کرد: روزهای حساس پیامبر عبارتند از روز بعثت پیامبر، پیامبر سه سال مخفیانه مردم را به اسلام دعوت می‌کرد و بعد خدا فرمود که این دعوت را علنی کن.

 

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: دوم روز به دنیا آمدن حضرت فاطمه(س) و روز سوم روزی که پیامبر هجرت کرد، جنگ‌هایی که پیامبر در آن پیروز شد جنگ‌هایی که پیامبر در آن شکست خورد نمی‌تواند شامل این روز باشد جنگ‌های پیروز بدر، خندق، خیبر، حنین و غیره بودند این جنگ‌ها نمی‌توانند باشد چراکه خدا می‌فرماید که تمام کفار مأیوس شدند، در حالی‌که در جنگ فقط یک طرف که شکست خورده مأیوس می‌شود نه کل کفار.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که روز بعثت نمی‌تواند روز کامل شدن دین باشد خاطرنشان کرد: بنابراین این روز به درد روز بعثت نمی‌خورد چون تازه کار شروع شده است از طرفی تبلیغات علنی اسلام هم موجب مأیوس شدن کفار نشد چراکه آن‌ها مبارزه با پیامبر را شروع کردند روز تولد حضرت زهرا(س) هم نمی‌تواند روز موردنظر ما باشد در جاهلیت دختر شأنی نداشت و دختر را زنده به گور می‌کردند و وقتی حضرت فاطمه(س) به دنیا آمد دشمن ناامید نبود.

 

آیه اکمال دین بعد از واقعه غدیر نازل شد

این کارشناس فرهنگی در ادامه افزود: بعضی از مسلمانان می‌گویند که شاید این روز، روز برائت سال نهم هجری باشد گفتند کفار به مکه نیایند پیامبر در سال ده هجری فوت کردند بنابراین در این روز نمی‌تواند اسلام کامل شده باشد چراکه بعد از آن سال، پیامبر زنده بود و دستوارت بعدی هم آمده بود ممکن است که این روز حجةالوداع باشد پیامبر چند ماه قبل از فوتش اعمال حج را با مردم انجام داد قرآن نمی‌فرماید که حج کامل شد بلکه می‌فرماید کل دین کامل شد این آیه بعد از روز عیدغدیر نازل شد.

 

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه بعضی می‌گویند که چرا خداوند این آیه را در سوره مائده بین گوشت‌های حرام گفته است ابراز کرد:در قرآن چهار بار، دو بار در مکه و دو بار در مدینه گفته شده که گوشت خوک و مرده نخورید اما اگر مضطر شدید به اندازه‌ای که زنده بمانید از آن بخورید فقط در این سوره مائده گفته شده که دین شما امروز کامل شده است.

 

وی در مورد اهمیت این آیه ادامه داد: بنابراین مشخص می‌شود که این آیه جزو گوشت‌های حرام نبوده است یعنی اگر ما این آیه را از بین آیات گوشت‌های حرام برداریم آن‌ها به هم نمی‌خورند روایات می‌گویند که این روز، روز غدیرخُم است.

 

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: طلا را در گونی زغال می‌گذارند که رد گم کنند. قرآن هم همین کار را کرده است همانند حضرت یوسف(ع) که می‌دانست که جام طلا در کیسه کدام برادر است اما مستقیم به سراغ آن نرفت و تمام کیسه‌ها را گشت خدا برای حفظ قرآن این کار کرده است بنابراین خدا هم این آیه را در بین آیات محفوظ نگه داشته است.

 

حجت‌الاسلام حسینی در پایان گفت: همه دین ما با ولایت است اگر نبوت بود و بعد امامت نبود، این یک کار ابتری بود یعنی پیامبر امت را رها کرد و به کسی نسپرد، مگر می‌شود که پیامبر امت را بدون جانشین رها کند، درحالیکه ابوبکر، عمر را به عنوان جانشین بعد از خودش انتخاب کرد آیا می‌شود که عمر دلش به حالا امت بسوزد اما پیامبر دلش برای امت نسوزد این با حکمت خدا نمی‌سازد که مردم را در وسط کار رها کند./873/202/ب2

ارسال نظرات