۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
کد خبر: ۲۹۱۶۴۸
یک فعال سیاسی مطرح کرد؛

آیت الله طالقانی شخصیتی نواندیش و مبارز بود

خبرگزاری رسا ـ فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به ویژگی های مرحوم طالقانی(ره)، گفت: آیت‌الله‌طالقانی(ره) شخصیتی نواندیش و مبارز بود، تمام زندگی وی مبارزه و دفاع از زندگی مردم بود.
حجت الاسلام سيد احمد هاشمي نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیداحمد هاشمی نژاد عضو مجمع روحانیون مبارز در مراسم نکوداشت آیت الله طالقانی(ره) که به همت انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر عصر امروز سه شنبه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد با بیان اینکه آیت الله طالقانی شخصیتی نواندیش و مبارز بوده است، گفت: وی با سکوت و سکون رابطه‌ای نداشت و تمام زندگی اش مبارزه و دفاع از زندگی مردم بود، وی در زمان رضاشاه وارد مبارزه، دستگیر و زندانی گردید، لحظه ای از آگاهی بخشی به جامعه به‌ویژه به دانشجویان دست برنداشت، از جمله در مدرسه سپه سالار به رفع شبهات دینی می پرداخت.

 

وی افزود: مسجد هدایت مرکز هدایت جامعه بود و آیت الله کاشانی از سخنرانان غیر روحانی نیز استفاده می کرد، شهید مطهری می گوید پایه آشنایی نسل جوان نه من بودم و نه شریعتی بلکه آیت الله طالقانی و بازرگان بوده و ما بعدها به دنبال وی حرکت کردیم.

 

حجت الاسلام هاشمی نژاد با بیان اینکه آیت الله طالقانی در 8 آبان 57 از زندان آزاد شد، گفت: امام(ره) فرمودند؛ شخصیتی مانند آیت الله طالقانی(ره) که عمر خود را به مخالفت با دستگاه جبار گذاشته بود نباید زندانی می شد.

 

طالقانی بنیان گذار نماز جمعه در انقلاب بوده است
وی با بیان اینکه آیت الله طالقانی(ره) پس از آزادی اقدامات مهمی داشت، تصریح کرد: برنامه ریزی برای برگزاری راهپیمایی تاسوعا و عاشورا و بنیان گذاری نماز جمعه در کشور ازجمله اقدامات وی بوده است.

 

عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به خاطره ای از آیت الله طالقانی، گفت: در اواخر سال 56 افرادی از فعالان حقوق بشر بر شاه به جهت مصاحبه با زندانیان فشار آورند و در نهایت برخی از آنان با آیت الله طالقانی مصاحبه داشتند، از جمله سوالات مدت زمان زندانی ایشان بود که ایت الله طالقانی آن را 10 سال بیان کردند، فعالان حقوق بشر از طولانی بودن این مدت تعجب کرده و عمر آیت الله طالقانی را برای این مدت کافی ندانستند.

 

حجت الاسلام هاشمی نژاد با اشاره به سخنان امام راحل(ره) در رابطه با آیت الله طالقانی(ره)، تاکید کرد: آنچه که مردم در زمان مرگ وی متوجه شدند روح مقاومت و مبارزه آیت الله طالقانی(ره) با دستگاه ظلم بوده است.

 

وی افزود: برخی به ایشان توهین می کردند، شعار مردم در زمان تشییع وی«ای نایب پیامبر جای تو خالی است» بود، امام(ره) فرمود؛ این فرد نایب پیامبراکرم(ص) در مقاومت و مبارزه با ظلم بوده است.

 

عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به کتاب تفسیر قرآن اثر آیت الله طالقانی(ره)، تصریح کرد: آیت الله طالقانی(ره) در مسیر مبارزه با استکبار از نور قرآن پرتو گرفت و دیگران را نیز هدایت کرد، وی در زندان به تکمیل تفسیر قرآن پرداخت، تفسیر خود را در ملاقات ها از زندان خارج می کرد.

 

هر انقلابی علیه ظلم به پاخیزد یک انقلاب اسلامی است
وی ادامه داد: وی شخصیتی ظلم ستیز و عدالت خواه بود، مبارزه با ظلم را بر مبارزه با کفر مقدم می‌دانست، عقیده داشت تنها پس از نجات مردم از گرسنگی و تامین امنیت می توان آنان را به توحید دعوت نمود، باید توجه شود هر انقلابی علیه ظلم به پاخیزد یک انقلاب اسلامی است، در روایات آمده فقر سبب ایجاد کفر می شود.

 

حجت الاسلام هاشمی نژاد با بیان اینکه مرحوم طالقانی با تسامح و مدارا توانسته بود بسیاری را جذب دین کند، خاطرنشان کرد: نام طالقانی با شورا پیوند خوده است، وی مدعی بود رای و نظر مردم محترم شمرده شود، براساس سخنان رهبری رای مردم حق الناس است.


عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به سخنان مرحوم طالقانی در نماز جمعه 17 شهریور سال 57، ابراز داشت: اعتراض به مخالفان شورا از جمله سخنان طالقانی در نماز جمعه بود، وی مدعی بود مردم عهده دارد مسؤولیت شوند.

 

دین ضد هرگونه استبداد، استکبار و دیکتاتوری است
وی افزود: براساس سخنان مرحوم طالقانی دین ضد هرگونه استبداد، استکبار و دیکتاتوری بوده و جهل برخلاف اسلام است، وی آزادی اندیشه و عدم تحمیل آن را جزو اصول اسلامی می دانست، امام(ره) فرمود؛ ما برادری را از دست دادیم و متاثر از این مصیبت بزرگ هستیم./811/پ202/ج

ارسال نظرات