۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۲۹۱۳۷۵
حجت الاسلام تراشیون:

رفاه طلبی مفرط برخی زندگی‌ها را دچار خلاء عاطفی کرده است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آثار معجزه آسای محبت کردن در تحکیم بنیان خانواده، گفت: متأسفانه زندگی‌های امروز دچار خلاء عاطفی شده است؛ این رفاه نیست که می‌تواند زندگی را شیرین کند بلکه این محبت ها است که می‌تواند زندگی را در کام انسان شیرین کند.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعلیرضا تراشیون عصر امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این که محبت یک مهارت است و انسان باید زمان مناسبی را برای محبت انتخاب کند، گفت: برای مثال محبت کردن به انسان و کودکی که خسته است موجب بداخلاقی آن‌ها می‌شود؛ بنابراین باید محبت براساس احساس نیاز طرف مقابل باشد تا مؤثر واقع شود و طرف مقابل ما پذیرای محبت باشد؛ در محبت کردن به همگان این فرمول یکسان است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: وقتی فرد درخواست محبت دارد باید به او محبت کنیم و هنر مهروزی همین است که فرد وقتی نیاز به محبت دارد به او محبت کنیم نه اینکه زمانی که به آن نیاز ندارد؛ زمان محبت به دیگران دل به خواهی نیست بلکه باید به وقت انجام بشود.

 
حجت الاسلام تراشیون افزود: محبت باید به اندازه باشد و محبت بیش از اندازه آسیب زا است و فرد را لوس کرده و دچار توهم می کند و موجب می‌شود فرد به خود مغرور شود.
  
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه محبت زیادی بنیان زندگی زناشویی را نابود می‌کند و موجب می‌شود که توقع فرد از دیگران بالا برود و موجب آزار طرف مقابل و شخص محبت کننده می شود، گفت: زیاده روی در محبت ظلم به دیگران بوده و به شخصیت فرد آسیب می رساند.
  
وی تصریح کرد: در محبت کردن باید ظرفیت طرف مقابل را در نظر گرفت و به هرکس براساس ظرفیت عاطفی او محبت کنیم زیرا محبت زیادی همان قدر که خوب است می‌تواند کشنده باشد؛ محبت به اندازه در جامعه انسانی مانند یک آهن ربا عمل کرده و موجب جذب دیگران می‌شود و ما اگر ارزش آن را بدانیم محبت خیلی کاربردی است.
 
حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: یکی از شاخص های عقیدتی امام حسین(ع) در زندگی این بود که ایشان به فرزندان خود به اندازه محبت می‌کردند و در این زمینه امام سجاد(ع) را در دروان خردسالی به خود خوانده او را به سینه خود می چسباندند و پیشانیش را می‌بوسیدند و می‌گفتند تو چقدر خوش خلق و زیبایی و حضرت این کار را می‌کردند تا مسلمانان بدانند باید به فرزندان خود توجه کنند تا آن‌ها دچار خلاء عاطفی نشوند.
 
وی ادامه داد: محبت به همسر در خیابان خوب نیست و باید محبت در حریم خصوصی بوده و خالصانه باشد؛ ما تاجایی که می توانیم باید همسر و فرزندان خود را با مَحبت صدا بزنیم و احترام آن‌ها را حفظ کنیم.
 
حجت الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه محبت میان زن و شو هر باید گسترده باشد و به طول و عرض زندگی باشد، گفت: محبت زن و شوهر نباید به یک دوره زمانی خاص محدود شود و باید خاطره زیبایی محبت به یکدیگر را تجربه کنیم و خود این نوع محبت اثرات زیبایی خواهد داشت؛ مهربانی و خوش زبانی برای زن دو خصیصه ای است که شوهر را به او جلب کرده و موجب استحکام زندگی مشترک می شود.
 
حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه یکی از خصایص رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) دلسوزی و محبت نسبت به پیروان است که متأسفانه این شاخصه در مورد پیامبر(ص) نادیده گرفته شده است.
 
وی یادآور شد: متأسفانه زندگی های امروز دچار خلاء عاطفی شده است؛ این رفاه نیست که می‌تواند زندگی را شیرین کند بلکه این محبت ها است که می‌تواند زندگی را در کام انسان شیرین کند./837/پ202/ف
ارسال نظرات