۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۲۹۰۴۵۶

هلند خواستار تحقیق درباره حملات عربستان در یمن شد

خبرگزاری رسا ـ دیپلمات های هلندی با ارائه قطعنامه ای پیشنهادی در شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار اعزام هیأتی برای تحقیق در خصوص جنایات عربستان در یمن شدند.
يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دیپلمات های هلندی از مسؤول حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا هیئتی را برای تهیه گزارشی در خصوص سوءاستفاده ها و جرایم عربستان مرتبط با جنگ در یمن به این کشور جنگ زده در خاورمیانه اعزام نماید.

 

 کشور هلند روز پنج شنبه قطعنامه ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه عربستان ارائه کرد.

 

این قطعنامه پیشنهادی هلند از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درخواست می کند تا کمک هایی فنی در اختیار دولت یمن قرار گیرد.

 

این قطعنامه پیشنهادی زمینه را برای تصویب قطعنامه ای نهایی در خصوص ایجاد و یا عدم ایجاد کمیته ای حقیقت یاب در یمن پیش از آغاز نشست سه هفته ای این شورا در تاریخ 2 اکتبر فراهم می آورد.

 

 البته شورای حقوق بشر هیچ قدرتی برای اجبار کشورها به انجام اقدامی ندارد اما اقدامات این شورا می تواند موارد نقض حقوق بشر را برجسته تر سازد.

 

فیلیپ دام معاون مسؤول حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ضمن استقبال از این اقدام هلند، آن را «نشانه رهبری اصولی» کشور هلند دانست و تأکید کرد: کشورهای عربی نظیر عربستان به نظر می رسد کاملا مصمم هستند تا از انجام هرگونه تحقیق و موشکافی در جنگ یمن جلوگیری کنند»، اما این اقدام می تواند مسیر را برای انجام این اقدامات تحقیقی هموار سازد.

 

درگیری ها در یمن در ماه مارس سال جاری میلادی همزمان با آغاز حملات هوایی و حمله نیروهای زمینی عربستان علیه حوثی ها و متحدانشان در یمن به بهانه بازگرداندن دولت مستعفی و فراری عبدربه منصور الهادی به قدرت در این کشور بالا گرفت که تا بنا بر آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل کنون بیش از دو هزار و یکصد کشته برجا گذاشته است./981/ب102/د

ارسال نظرات