۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۲۹۰۲۵۸
نویسنده دفاع مقدس:

نیازمند رویکرد جدیدی در زمینه ادبیات دفاع مقدس هستیم

خبرگزاری رسا ـ یاحسینی با اشاره یه اینکه نیازمند رویکرد جدیدی در زمینه ادبیات دفاع مقدس هستیم، گفت: برای ایجاد همبستگی ملی و تعمیق آرمان‌های ناشی از جنگ به لهجه‌ها، اقوام و زبان‌ها بیشتر توجه شود. بر این باورم که تمام اقوام ایرانی باید روایت‌های خودشان از جنگ را به زبان خود بیان کنند و این به غنای ادبیات جنگ ایران و عراق بیشتر کمک خواهد کرد.
سيد قاسم ياحسيني، نويسنده کتاب «پنهان زير باران»

به گزارش خبرگزاری رسا، سیدقاسم یاحسینی، نویسنده درباره ادبیات دفاع مقدس، گفت: ادبیات دفاع مقدس در حال حاضر رشد تکاملی خودش را پیدا کرده و از ادبیات تبلیغی و ترویجی دهه 60 و اوایل دهه 70 به یک ادبیات نسبتاً قابل‌قبول رسیده است ولی تا رسیدن به مرزهای آرمانی و تکامل نهایی راه بسیار زیادی در پیش داریم.


یاحسینی ادامه داد: بر این باورم که بار اصلی جنگ بر عهده رزمندگان بوده است. البته فرماندهان هم هرچند که در مواقع مختلفی کنار رزمندگان بودند اما حقیقت این است که رویکرد نخبه گرایانه هنوز هم ادامه دارد.


این نویسنده بیان کرد: در برخی از مراکز نظامی توجه به خاطرات فرماندهان در الویت مطلق است و من کمتر مرکز نظامی را دیدم که بخواهد خاطرات یک سرباز را منتشر کند.


وی در ادامه درباره نویسندگانی که در زمینه خاطره نگاری ادبیات دفاع مقدس قلم می‌زنند نیز گفت: کسی که کار تاریخ شفاهی می‌کند جدای بر تسلط بر مبانی جنگ باید از نظر فلسفه تاریخ شفاهی و فلسفه رویکرد به این‌گونه مطالعات یک سلسله بینش‌هایی داشته باشد که تنها به سراغ نخبگان نرود بلکه به سراغ توده‌های مردمی که در جنگ حضور داشتند برود و لایه‌های زیرین و مردمی جنگ را هم بیشتر ببیند.


وی افزود: جا دارد برای ایجاد همبستگی ملی و تعمیق آرمان‌های ناشی از جنگ به لهجه‌ها، اقوام و زبان‌ها بیشتر توجه شود و منابع بیشتر تولید شود من بر این باور هستم که تمام اقوام ایرانی از کرد، ترک، عرب، بلوچ روایت‌های خودشان از جنگ را به زبان خود بیان کنند؛ و این به غنای ادبیات جنگ ایران و عراق بیشتر کمک خواهد کرد./998/102/ب2
 

منبع: سوره مهر

ارسال نظرات