۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۸۹۰۶۸
از سوی آستان قدس رضوی صورت گرفت؛

انتشار کتاب «امام علی و خلفا؛ نقدها و تمایزها»

خبرگزاری رسا ـ «امام علی و خلفا؛ نقدها و تمایزها» عنوان کتابی است که به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، کتاب «امام علی و خلفا؛ نقدها و تمایزها» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار شد.

 

این اثر در هفت فصل سامان یافته است و در فصل نخست به مباحث مقدماتی و موضوعاتی که از پاسخ به آن ها گریزی نیست، توجه شده است.

 

در فصل دوم، سیره دینی و فرهنگی در دو مکتب امام و خلفا مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است و ضمن طرح عناوینی همچون: واکاوی و نشر معانی قرآن، اهتمام به سنت، رای گرایی و توجه به آموزه های اهل کتاب و موضع هریک از دو مکتب یاد شده نسبت به این عناوین، به وضوح نمایانده شده است.

 

در فصل سوم نیز مهم ترین مسائل و موضوعات قابل طرح در سیره سیاسی و اجتماعی خلفا به همراه نقدهای امام علی علیه‌السلام بر آن ها، بازتاب یافته است.

 

فصل چهارم، داوری های خلفا در حوزه قضایی و موضع امام در این حوزه را انعکاس داده است. سیره مالی خلفا و امام و نیز چگونگی توزیع بیت المال و سیاست هایی که در این باب پیش گرفتند، همچنین میزان همسو بودن این سیاست ها با سیره مالی رسول خدا صلی‌الله علیه و آله از جمله مباحثی است که در فصل پنجم ارزیابی شده است.

 

در فصل ششم این اثر، مروری بر سلوک نظامی خلفا، به ویژه در دو عرصه جنگ‌های ارتداد و فتوحات، انجام گرفته و جایگاه هرکدام تا حدودی که اسناد و مدارک اجازه می داد، آشکار گشته است. فصل هفتم نیز به سیره فردی آنان پرداخته و با طرح یک پرسش کلیدی این اثر را به پایان برده است.

 

کتاب «امام علی و خلفا؛ نقدها و تمایزها» در کنار پرداختن به نقدهای امام علی علیه‌السلام برخلفا با استفاده از منابع معتبر اهل سنت، برخی شیوه ها و شاخص های مدیریتی آن حضرت را با حاکمانی که پیش از ایشان صدرنشین خلافت بودند، به طور کوتاه و گذرا مقایسه کرده است.

 

این اثر، افزون بر نشان دادن تصویری گویا و روشن از حوادث و رویدادهای آن عصر، زمینه آشنایی با سیره عملی امام، به ویژه در حوزه تمایزها و چالش ها با نظام خلافت را فراهم می کند تا این بخش از مکتب علوی با همه اهمیت آن، در فراز و فرودهای روزگار و دگرگونی های آن، دچار آسیب و کم توجهی نشود.

 

گفتنی است، کتاب «امام علی و خلفا؛ نقدها و تمایزها» نوشته اکبر احمدپور از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد در قطع وزیری و در یک هزار نسخه از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است./1308/د102/ب2

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات