۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۸۸۶۴۷
کارشناس سیاسی مصر:

داعش ادامه دهنده راه القاعده در منطقه است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس سیاسی مصری معتقد تصریح کرد که گروه تروریستی داعش ادامه دهنده راه القاعده در منطقه است.
داعش

 

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، سمیر حسن کارشناس سیاسی و متخصص مسائل نظامی و گروه‌های اسلامی  و مصطفی زهران کارشناس سیاسی جریان‌های اسلامی با حضور در برنامه المیادین به نقد و بررسی اندیشه‌ها، مبانی و دیدگاه‌های گروه تروریستی داعش پرداختند.

 

سمیر حسن با اشاره به ساختار داعش گفت: گروه تروریستی داعش خود را ادامه دهنده راه القاعده می داند اما در حقیقت داعش تنها در ساختار شبیه القاعده است اما در اعتقادات، اندیشه‌ها و ... به هیچ وجه با القاعده تشابهی ندارد.

 

کارشناس مسائل سیاسی منطقه، پیرامون چگونگی جذب نیرو از سوی داعش خاطر نشان کرد: وجود ظرفیت‌های مناسب در عراق در زمان ابومصعب الزرقاوی در راستای مبارزه با آمریکا و کشورهای غربی و ورود دستگاه‌های اطلاعاتی به عنوان ستون اصلی بدنه داعش از سویی و در اختیار داشتن رسانه‌های ارتباط جمعی از سوی دیگر، تاثیر مستقیمی را بر جذب جوانان از سراسر دنیا و با هدف مبارزه با استکبار، آمریکا، ظلم و ... داشت.

 

وی افزود: در ساختار القاعده زمانی که تعداد افراد به 15 نفر برسد از میان خود به انتخاب فرمانده می پردازند و زمانی که تعداد زیرمجموعه‌ها به 15 گروهک برسد فرمانده هر مجموعه برکنار شده و ساختار کلی به نام مجموعه انتحاری تشکیل شده و از ساختار اصلی مجموعه جدا شده و مستقل می شود.این گروه‌ها در کشورهای توان نظامی بالا به عملیات انتحاری روی آورده و در کشورهای ضعیف‌تر به جنگ نظامی و سیطره بر آن اکتفا می کنند.

 

مصطفی زهران نیز در پاسخ به چگونگی تشکیل داعش گفت: موضوع یکی بودن القاعده و داعش یا تفاوت میان آنها مساله اصلی نیست. مساله مهم آن است که اندیشه افراطی از گروه القاعده شروع و به داعش ختم شد.

 

وی ادامه داد: ابومصعب زرقاوی به عنوان حلقه وسط میان القاعده و داعش بیشترین تاثیر را در رشد رادیکالیسم، افراط و خشونت بر عهده داشت تا آنجا که تشیع و اهل تسنن مخالف با اندیشه خود را در یک مجموعه قرار داده و تفاوتی میان آنان قائل نمی شد. از این روی جدایی داعش از القاعده در مسیر تکامل گروه‌های جهادی امکان پذیر نیست.

 

زهران با تشریح ساختار داعش افزود: برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند که جمعی از افسران دستگاه اطلاعاتی حزب بعث، ایدئولوژی‌های خود را در قالب داعش به منصه ظهور گذاشتند اما حقیقت آن است که افسران حامی رژیم صدام تنها بخشی از گروه تروریستی داعش به شمار آمده که در راستای منافع خود، به همکاری با داعش روی آورده‌اند.981/933/د

ارسال نظرات