۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۸۸۳۳۵

نتایج کمیته تحقیقات حادثه سقوط جرثقیل اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ دیوان پادشاهی عربستان سعودی از نتایج تحقیقات به عمل آمده در رابطه با حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام پرده برداشت.
حادثه مسجد الحرام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دیوان پادشاهی عربستان سعودی شامگاه سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، جنایی نبوده و حادثه‌ای غیرعمد بوده است.


بر اساس این گزارش، جرثقیل مذکور متعلق به شرکت هلدینگ و خوشه‌ای «گروه بن لادن سعودی»، در نتیجه نادیده گرفتن شرایط بد آب و هوایی و وزش باد شدید، عدم رعایت مسائل ایمنی هنگام طوفان و وضعیت نصب بر خلاف دستورالعمل‌های عملیاتی سقوط کرده است.


در همین راستا نیز، تمامی مسؤولان شرکت هلدینگ «بن لادن» که بخشی از مسؤولیت حادثه بر عهده آن قرار گرفت، تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الخروج شدند و این گروه نیز از انجام هرگونه پروژه جدید در عربستان سعودی محروم شد.


علاوه بر این، دستور داده شد که وضعیت ایمنی تمامی جرثقیل‌های در حال فعالیت در مسجدالحرام و تمامی پروژه‌های در دست شرکت هلدینگ «بن لادن» نیز که بزرگترین شرکت خصوصی فعال در زمینه ساخت‌وساز در جهان به شمار می‌آید، مورد بازنگری قرار گیرند.


این در حالی است که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی نیز دستور داد که تمامی آسیب‌دیدگان حادثه سقوط جرثقیل و دو تن از بستگان هر کدام از قربانیان این حادثه سال آینده به حج مشرف شوند و این کشور نیز میزبان بستگان آسیب دیدگان حادثه باشد.


در همین حال، بنا به دستور پادشاه عربستان سعودی، به خانواده هر یک از قربانیان این حادثه و همچنین آسیب دیدگانی که دچار معلولیت دائم شده‌اند، مبلغ یک میلیون ریال سعودی (تقریبا 267 هزار دلار) و به سایر آسیب‌دیدگان نیز مبلغ 500 هزار ریال سعودی تعلق خواهد گرفت.


بنا بر آنچه در بیانیه دیوان پادشاهی عربستان سعودی آمده، پرونده سقوط جرثقیل به اداره تحقیق و دادرسی (دادستان عمومی) این کشور محول شده و آسیب‌دیدگان و خانواده های قربانیان این حادثه نیز به نوبه خود از حق دادخواهی برخوردار هستند.


خاکسپاری تعدادی از قربانیان حادثه مکه


همچنین مراسم خاکسپاری شماری از قربانیان حادثه سقوط بالابر مسجد الحرام دیروز، 24 شهریورماه، در مکه برگزار شد.
 حجاج و نمازگزاران مسجد الحرام، 29 تن از مجموع 107 حاجی قربانی سقوط جرثقیل را به سوی قبرستان شهدای مکه تشییع کردند.

 

نماز میت بر پیکر 29 تن از قربانیان حادثه مزبور در صحن مسجدالحرام پس از اقامه نماز صبح برگزار شد و به دنبال آن جنازه‌ها به قبرستان شهدای مکه مکرمه انتقال داده شد و در آنجا به خاک سپرده شد.در حادثه سقوط جرثقل در روز جمعه گذشته در مسجد الحرام 107 نفر کشته و 238 نفر مجروح شدند.شورای ریاست امور مسجد الحرام و مسجد النبی(ص)، توفان و تندباد شدید را علت سقوط بخشی از یکی از بالابرها در مسجدالحرام و قربانی شدن ده‌ها زائر اعلام کرد./1321/ب904/د

ارسال نظرات