۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۲۸۶۶۰۶
المانیتور:

ترکیب ایران ـ ترکیه بهتر از ایران ـ عربستان برای حل بحران سوریه جواب می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ المانیتور به نقل از یک تحلیلگر سیاسی نوشته است: ترکیب ایرانی ـ ترکیه‌ای از ترکیب ایرانی ـ سعودی نتیجه بهتری برای حل بحران سوریه خواهد داشت.
سوريه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که هزاران پناه جوی سوری سعی در رسیدن به اروپا دارند، توجهات کشورهای اروپایی به بحران چهار ساله سوریه جلب شده است.

 

«لورا روزن» گزارشگر المانیتور در یادداشتی نوشت «استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل به سوریه هفته گذشته به تحلیل‌گری که در مسایل امنیت منطقه فعالیت دارد گفت «هیچ پیشروی نداریم، همه چیز بدون پیشرفت باقی مانده است.»

 

وی طی این یادداشت ادامه داد: آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا امیدوار بودند با حصول توافق هسته‌ای ایران، دیپلماسی انتقال سیاسی در سوریه و از میان بردن داعش، با متقاعد شدن عربستان برای ورود ایران به گروه تماس سوریه که گروهی بین‌المللی است، انجام پذیرد. هیاهوی دیپلماسی با حصول توافق هسته‌ای ایران طوری بود که به موجب آن یک ملاقات نادر میان وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان سعودی در دوحه برگزار شد. البته این ملاقات به هیچ نتیجه‌ای برای پیش برد این مساله منجر نشد.

 

وی در ادامه به فشار اصلی در این مساله اشاره کرد و نوشت: بر اساس گفته‌های منابعی فشار اصلی اینجاست که عربستان سعودی از آمریکا و روسیه می‌خواهد تنها به شرطی ایران در گفت‌وگوهای گروه تماس شرکت کند که با کنار رفتن بشار اسد موافق باشد اما ایران با این پیش شرط مخالف است. همچنین دکتر ظریف وزیر خارجه ایران هم در این باره گفت «صلح تنها با شعارهایی که از همسایگان سوریه می‌شنویم به این کشور باز نمی‌گردد.»

 

یادداشت المانیتور افزود: روسیه هم حمایت خود را از اسد افزایش داده و اخیرا مشاوران و محموله‌های نظامی به سوریه ارسال کرده است و پیش از این نیز روسیه مداخلات نظامی بسیاری در سوریه کرده و نیروهای نظامی سوریه را آموزش داده است./982/ب101/د

ارسال نظرات