۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۲۸۶۴۰۲
یکی از اندیشمندان لبنانی:

عربستان در تجاوز به یمن هیچ هدف مشخصی ندارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز منطقه‌ای، مطالعات اجتماعی و سیاسی دانشگاه لبنان جنگ یمن و عربستان را طولانی توصیف کرد و گفت: عربستان در تجاوز به یمن هیچ هدف مشخصی ندارد.
دکتر طلال عتريسي، رييس مرکز مطالعات منطقه‌اي لبنان

 

به گزارش مرکز رصد خبرگزاری رسا، طلال العتریسی، استاد دانشگاه و مدیر مرکز منطقه‌ای، مطالعات اجتماعی و سیاسی دانشگاه لبنان، در گفت‎وگو با شبکه تلویزیونی المیادین این کشور، اهداف عربستان سعودی در یمن را نامشخص خواند و تصریح کرد: در روزهای ابتدایی تجاوز عربستان به یمن هر کدام از تحلیلگران سیاسی، این تجاوز را به علت و هدف خاصی مانند قطع دست ایران از یمن، سنگ اندازی در توافق هسته‎ای ایران با گروه 5+1 و غیره منتسب می‎کردند ولی تحلیلگران و همه مردم این روزها متوجه شدند که عربستان هیچ هدف سیاسی و نظامی ندارد.


وی افزود: با توجه به تجربه‎های گذشته و جنگ‎های متفاوتی که در کشورهای منطقه رخ داده است، مشاهده کرده‎ایم که نبرد هوایی نتیجه و اثر مثبت مورد نظر را نخواهد داشت بنابراین جنگجویان ناچار هستند از راه زمینی به کشور مقابل نفوذ کرده و به مبارزه بپردازند.


این استاد دانشگاه، جنگ عربستان و یمن را با توجه به شرایط و وضعیت موجود بسیار طولانی مدت توصیف کرد و گفت: گفت‎وگوهای ملی بدون حضور عربستان و احزاب مخالف مانند عبد ربه منصور هادی، رییس جمهوری مستعفی یمن بی نتیجه است و این روند گفت‎وگوها یک طرفه و یک جانبه به شمار می آید.


وی با رد سخن مجری که مدعی بود عربستان نباید در گفت‎وگوها شرکت می‎کرد، گفت: مسؤولان و سیاستمداران عربستان به طور رسمی در اوایل جنگ اعلام کردند که ما برای تحقق عدالت و قانون به یمن آمده‎ایم پس چطور می‎توان ادعا کرد که می‎شود این کشور را از گفت‎وگوها حذف کرد.


مدیر مرکز منطقه، مطالعات اجتماعی و سیاسی یکی از شرطهای بازگشت ثبات در منطقه را توافق ایران با عربستان دانست و خاطرنشان کرد: عربستان نمی‎خواهد با ایران برای حل مشکلات منطقه شریک شود و بارها این مطلب را اعلام کرده و هرگونه مشارکت ایران در هر مسأله‎ای را به شدت محکوم کرده است.


وی در پاسخ به سوال مجری المیادین که پرسید آیا دیدگاه عربستان نسبت به ایران تغییر کرده است؟ گفت: تاکنون هیچ سخن و یا اقدامی در تأیید نظریه تغییر دیدگاه عربستان نسبت به ایران مشاهده نشده است.


العتریسی افزود: امارات متحده عربی بهترین شریک برای عربستان است زیرا این کشور فقط در حالی که مصر، پاکستان و سایر کشورها دست رد به سینه عربستان زدند، اعلام کرد که با همه نیرو وارد خاک یمن خواهد شد./994/ب901/د

ارسال نظرات