۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۲۸۶۳۹۴

کسری بودجه عربستان به دلیل ماجراجوی‎های نظامی در منطقه

خبرگزاری رسا ـ حکومت عربستان برای نخستین بار طی چند دهه اخیر طعم کسری بودجه را می چشد؛ کشوری که سالیانه صدها میلیارد دلار فقط از صادرات نفت درآمد داشته و حج تمتع و عمره نیز برای این کشور در کنار صادرات نفت، سود مادی سرشاری به همراه دارشه است.
پادشاه عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اسفند سال 1389 که بحران سوریه آغاز شد، عربستان در کنار گروه های تروریستی در سوریه قرار گرفت و آل سعود از همان ابتدا کمک های سیاسی، نظامی و مالی خود را از تروریست ها آغاز کرد.


از 19خرداد ماه سال گذشته (1393) نیز گروهک تروریستی داعش در یورشی سریع بخش های زیادی از عراق از جمله شهرهای موصل، فلوجه، رمادی، بیجی و شماری دیگر از شهرهای این کشور را با حمایت آمریکا و برخی کشورهای ایجاد کننده این گروهک تروریستی به اشغال خود درآورد و تا حدی جلو رفت که سخن از تصرف بغداد به میان آمد، ولی با ورود مرجعیت دینی و نیروهای مردمی به صحنه، تا حد زیادی خطر از بغداد دور شد.


هر روز که از بحران های منطقه می گذرد، ابعاد جنایات گروهک های تروریستی و حامیان آنها در سوریه و عراق به خصوص بیشتر روشن می شود.


در ششم فروردین سال جاری بود که جنگنده - بمب افکن های عربستان به همراهی 9 کشور عربی و آمریکا به کشور یمن حمله همه جانبه کردند و مردم بی دفاع این کشور را از هوا و دریا مورد هجوم ناجوانمردانه خود قرار دادند.


همراهی سران عربستان با تروریست ها در کشورهای سوریه، عراق و یمن مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای این کشور به وجود آورده است.


اما توجه به این نکته نیز ضروری است که در هر ماجراجویی نظامی پیشتر باید منابع مالی زیادی برای آن در نظر گرفته و هزینه شود.


در این گزارش نظر بر این است که با توجه به کسری بودجه عربستان در سال جاری (حدود 150 میلیارد دلار)، دلایل این کسری و پیامدهای آن و نیز ارتباط این کسری با هزینه های کلان نظامی در منطقه بررسی شود.


برآوردهای صندوق بین المللی پول حاکی است، این کشور در سال 2015 میلادی با بیشترین کسری بودجه در تاریخ خود یعنی 150میلیارد دلار روبه رو خواهد شد.


تحلیل های کارشناسان غربی تا آنجا پیش رفته که آنها معتقدند در صورت ادامه این روند، عربستان در خطر ورشکستگی اقتصادی قرار خواهد گرفت.
/982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات