۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۸۵۵۹۱
رای الیوم:

نباید به سفر پادشاه عربستان به واشنگتن دل خوش کرد

خبرگزاری رسا ـ روزنامه 'رای الیوم' سفر پادشاه عربستان سعودی به واشنگتن را با سفرهای قبلی وی متفاوت دانست زیرا آمریکا و عربستان و کل جهان عرب تغییر یافته است اما در عین حال گفت نباید به این سفر دل خوش کرد.
پادشاه عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه رای الیوم نوشت: آمریکا که کمتر از یک سال پیش نزدیکترین متحد عربستان بود، هم اکنون پس از 70 سال رابطه استراتژیک بین طرفین با ایران (حریف و دشمن اول عربستان) توافق هسته ای را امضا کرد و از این طریق ایران هسته ای و یک ابرقدرت منطقه ای را به رسمیت شناخت که در مسائل منطقه ای با آن هماهنگ کرده و یا حداقل آن را داخل محاسبات خود می کند.


عربستان نیز تغییر کرده است، دیگر کنترل اصلی قیمت نفت را در دست ندارد و تنها 10 درصد نیاز نفتی امریکا را تامین می کند. زیرا تولید نفت آمریکا از عربستان پیشی گرفته است و ریاض در حال حاضر در آستانه یک بحران مالی بزرگ است که ممکن است این کشور را مجبور به اقدامات ریاضت اقتصادی کرده و در عین حال در یک جنگ فرسایشی در یمن و سوریه، و همچنین مبارزه با گروه های تندرو اسلامگرا، در راس آنها داعش درگیر است که می خواهد مکه را پایتخت خود کند.


باراک اوباما رییس جمهور در حالی از میهمان سعودی خود پذیرایی کرد که اکثریت کنگره قرارداد هسته ای با ایران را تایید کرده اند و این خود یک شوک برای سعودی هاست که روی مخالفت جمهوری خواهان با تایید این توافق حساب می کردند. از این رو معامله هسته ای ایران در دستور کار سفر پادشاه عربستان به واشنگتن نیست.


پرونده های یمن و سوریه حتما در این دیدار میان پادشاه عربستان و اوباما مطرح خواهند شد و یمن قطعا از اولویت بیشتری برخوردار است چرا که عربستان درگیر یک جنگ فرسایشی است و پس از شش ماه مداخله نظامی مستقیم هنوز به اهداف خود دست نیافته است. عبد ربه منصور هادی رییس جمهور قانونی هنوز هم در تبعید است وحوثی ها هنوز کنترل صنعا را در دست دارند والقاعده کنترل بخش اعظم عدن را بدست گرفته است. دیروز هم امارات کشته شدن 22 سرباز خود را در جنوب یمن خبر داد که نشان می دهد جنگ در مسیر صحیحی نیست.


اوباما پیام روشنی به عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس فرستاد مبنی بر اینکه آماده فروش سلاح های مدرن به این کشورهاست اما حاضر نیست با ایران وارد جنگ منطقه ای شود آن طور که قبلا در عراق انجام داد، جنگی که کشورهای عرب خلیج فارس بهای سنگینی بابتش پرداختند، آمریکا دیگر آن سگ شکاری که ماموریتش اطمینان بخشی به متحدان خود در خلیج فارس باشد نیست و این کشورها باید تنها از خود دفاع کنند./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات