۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۸۳۱۵۶
فرستاده سازمان ملل:

طرح صلح در یمن در آستانه توافق نهایی است

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن معتقد است که طرف‌های درگیر بزودی با طرح ابتکاری‌اش، موافقت خواهند کرد.
اسماعيل ولد شيخ احمد نماينده سازمان ملل در يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «أحمد فوزی» سخنگوی سازمان ملل، امروز (سه شنبه) اعلام کرد که « إسماعیل ولد الشیخ أحمد» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن معتقد است که طرف‌های درگیر، طرح پیشنهادیش برای پایان دادن درگیری‌های 4 ماهه یمن را پذیرفته‌اند.

 

روزنامه العرب قطر با انتشار این خبر نوشت، مذاکرات سازمان ملل در ژوئن گذشته میان انصارالله و طرفداران «عبدربه منصور هادی» رییس‌جمهور فراری و مستعفی یمن شکست خورد و جنگی که تاکنون با حمایت و پشتیبانی عربستان جان بیش از 2 هزار یمنی را گرفته، همچنان ادامه دارد.

 

درگیری‌های طرفین در ماه مارس گذشته به اوج خود رسید و جنگنده‌های سعودی با شدت بیشتری انصارالله و نیروهای ارتش یمن را هدف قرار دادند.

 

احمد فوزی افزود: ولدالشیخ در سفر به قاهره با دبیرکل حزب کنگره مردمی یمن به ریاست «علی عبدالله صالح» و «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

فوزی تصریح کرد: فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن احساس می‌کند که طرح ابتکاریش برای پایان دادن به جنگ یمن، بیش از پیش از سوی طرفین درگیری در یمن در حال پذیرش است. ریاض نیز به این طرح پاسخ مثبت نشان داده و حزب کنگره مردمی یمن واکنش مثبتی داشته است.

 

مذاکرات 5 روزه ژنو در ژوئن گذشته، با توافق اولیه بر سر آتش‌بس و عقب‌نشینی گروه‌های مسلح صورت گرفت اما مذاکرات پیش از دستیابی به توافق نهایی به شکست انجامید اما ولد الشیخ اکنون می‌گوید که همچنان به این توافق خوش‌بین است.

 

فوزی تصریح کرد که ولدالشیخ قرار است از مصر به پایتخت عمان سفر کرد و در آنجا با نمایندگان انصارالله دیدار کند. سپس به ریاض و مقر اقامت عبدربه منصور هادی خواهد رفت. پس از آن به نیویورک می‌رود تا شورای امنیت را در جریان نتایج مذاکراتش قرار دهد.

 

سخنگوی سازمان ملل در ادامه خبر رایزنی ولدالشیخ بر سر امکان مذاکره درباره خروج علی عبدالله صالح از یمن را رد کرد و افزود: نبیل العربی به فرستاده سازمان ملل ابلاغ کرد که اتحادیه عرب مسئله نظارت بر آتش‌بس در یمن را بررسی خواهد کرد./981/ب102/د

ارسال نظرات