۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۲۸۲۵۶۷
با رویکرد نقد وهابیت؛

کتاب صفات خبری در اندیشه اسلامی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب صفات خبری در اندیشه اسلامی؛ با رویکرد نقد وهابیت از سوی پژوهشکده حج و زیارت چاپ و روانه بازار شد.
کتاب صفات خبري در انديشه اسلامي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب صفات خبری در اندیشه اسلامی؛ با رویکرد نقد وهابیت نوشته غلامرضا رضایی از سوی پژوهشکده حج و زیارت و به همت مؤسسه فرهنگی هنری نشر مشعر در تابستان 1394 منتشر شد.

 

در بخشی از دیباچه این کتاب می‌خوانیم: توحید، یعنی اعتقاد به یکتایی خداوند متعال، اولین سنگ بنای ادیان الهی است. همه پیامبران، دعوت خویش را با توحید آغاز کرده‌اند. در میان مباحث مربوط به توحید، بحث از توحید اسما و صفات حضرت حق، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا به درک حقیقت توحید، کمک شایانی می کند.

 

برخی از صفات خداوند، تنها از راه نقل به ما رسیده‌اند؛ یعنی آیات و روایات آنها را معرفی کرده‌اند و راه دیگری برای شناخت آنها وجود ندارد، به این نوع از صفات الهی، صفات خبری گفته می‌شود.

 

مسلمانان از صدر اسلام تاکنون، از صفات خبری، تحلیل‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند. وهابیان به پیروی از ابن‌تیمیه، معنای ظاهری صفات خبری را برای خداوند متعال ثابت دانسته، اما علم به کیفیت آن صفات را مختص خدای متعال می‌دانند. در نتیجه خواسته یا ناخواسته، در گرداب تشبیه و تجسیم گرفتار می‌شوند.

 

این کتاب که با عنوان «صفات خبری در اندیشه اسلامی» مزین شده، به بررسی و نقد دیدگاه وهابیت در مسأله تأویل صفات خداوند می‌پردازد و از آنجا که تفکر وهابیت بر مبنای اندیشه‌های ابن تیمیه بنا شده است، به آرای ابن‌تیمیه توجه بیشتری شده است.

 

این کتاب در پنج فصل مختلف با عناوینی همچون «مفاهیم و کلیات»، «دیدگاه‌های اندیشمندان مسلمان در معناشناسی صفات خبری»، «وهابیت و تفویض کیفیت صفات»، «وهابیت و مسأله مجاز در قرآن» و «نقد دیدگاه وهابیان در تأویل آیات صفات» به زیور طبع آراسته شده است و هر فصل به صورت تفصیلی به نقد و بررسی دیدگاه‌های وهابیت در مورد صفات خبری در اندیشه اسلامی پرداخته است.

 

در مقدمه این کتاب نیز آمده است: اصل توحید از اساسی‌ترین اصول دعوت پیامبران، به ویژه خاتم‌الانبیاء، محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله است. از نظر تأثیرگذاری در زندگی بشری، در بین مراتب توحید، توحید اسما و صفات، از مهم‌ترین مراتب توحید است؛ چنان که به لحاظ فضیلت نیز بعد از معرفت توحید ذات، شریف‌تر از علم «اسما» و «صفات»، علمی نیست.

 

نقش اهل‌بیت پیامبر صلی‌الله علیه و آله در پاسداری از این اصل بنیادین و پرهیزدادن مسلمانان از گرایش‌های مختلف از قبیل تشبیه، تجسیم، تعطیل، تفویض و تأویل، بر محققان عرصه دین‌پژوهی مخفی نیست و هر کس برای درک صحیح معارف دین به محضر اهل‌بیت علیهم‌السلام رسید، از انحراف در فهم توحید اسما و صفات مصون ماند.

 

کتاب صفات خبری در اندیشه اسلامی؛ با رویکرد نقد وهابیت نوشته غلامرضا رضایی از سوی پژوهشکده حج و زیارت و به همت مؤسسه فرهنگی هنری نشر مشعر در تابستان 1394 با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 8000 تومان در 268 صفحه منتشر شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات