۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۲۸۱۵۷۲
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق:

اندیشه قرآنی امام موسی صدر در مفهوم اسلامی اقتصاد کمیاب است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: امام موسی صدر اندیشه تقریب خود را با اقتصاد به مفهوم اسلامی آغاز می‌کند، اقتصاد اسلامی برای انسان کرامت قائل بوده و او را عیال خداوند می‌داند بر اساس آیات سوره ماعون تکذیب‌کنندگان دین الهی کسانی هستند که به یتیم و مسکین با رغبت توجه نمی‌کنند، این اندیشه قرآنی که در امام موسی صدر موج می‌زند کمیاب است.
عادل پيغامي، معاون پژوهشي دانشگاه امام صادق،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عادل پیغامی، پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) شامگاه سه‌شنبه 27مرداد در سلسله نشست‌های اقتصاد اسلامی که در کانون اندیشه جوان برگزار شد، با اشاره به شخصیت امام موسی صدر گفت: درباره شخصیتی صحبت می کنیم که از چند بعد ویژه بوده ایشان پیش از انقلاب رشته اقتصاد خوانده است.

 

وی افزود: اینکه پیش از انقلاب مجتهدی اقتصاد بخواند وجه تمایزی است که مشابه نداشته است، افرادی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی مباحث اقتصادی داشتند اما هیچ کدام اقتصاد آکادمیک نخواندند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: وجه تمایز دیگر شهید موسی صدر این بود که مباحث اقتصادی خود را منتشر می‌کردند، ایشان صاحب امتیاز مجله «مکتب اسلام» بودند که برای جامعه‌سازی نخستین مقاله اقتصادی خود را در آنجا نوشته است.

 

پیغامی اظهار داشت: شهید موسی صدر چهار مقاله در عرصه انفاق با نگاه جامعه‌ساز دارد، پایه اندیشه اجتماعی ایشان بر اساس خلیفه‌اللهی است، یعنی خداوند در وجود انسان صرفا دنبال عبودیت نیست بلکه دنبال خلیفه شدن او در اجرای نیک‌ها روی زمین است.

 

وی افزود: تمام ادیان در خدمت انسان بوده و تأکید بر کرامت انسانی دارد، تأکید بر کرامت انسان بسیاری از جریانات را می‌شکاند، امام صادق(ع) می‌فرمایند: اگر همه افراد پولدار  خمس و زکات خود را می‌دادند فقیری باقی نمی‌ماند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: امام موسی صدر در این‌باره می‌گوید: مفهوم این نیست که اگر خمس دهیم فقر حل می‌شود بلکه باید دادن خمس و زکات را طوری اجرا کنیم که فقیر نباشد این نگاه نتیجه را دنبال می‌کند که رفع فقر است، کرامت انسانی اجازه نمی‌دهد صرفا به دنبال اجرای ظواهر فقه باشیم.

 

پیغامی بیان داشت: امام موسی می‌گوید: فقه بیان فعل مکلف نیست ادراه انسان و شئونات آن است، امام موسی صدر برخلاف بسیاری از فقها نه تنها اقتصاد  اسلامی را در تئوری گفته بلکه اقتصاد اسلامی به شکلی خرد بیان کرده است ما در تاریخ جز شیخ بهایی چنین افرادی نداریم.

 

وی گفت: بیشتر فقها فقیه جامعه‌ساز کلان هستند اما امام موسی صدر فقیه‌جامعه ساز خرد است، مقایسه سطح اقتدار اقتصادی شیعیان لبنان امروز با گذشته نشان دهنده این موضوع است، او کسی است که با مطالعه میدانی توسعه درست اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های سرمایه‌های انسانی را مرور کرده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: امام موسی صدر اندیشه تقریب خود را با اقتصاد به مفهوم اسلامی شروع می‌کند اقتصاد اسلامی برای انسان کرامت قائل بوده و او را عیال خداوند می‌داند بر اساس آیات سوره ماعون تکذیب‌کنندگان دین الهی کسانی هستند که به یتیم و مسکین با رغبت کمک یا توجه نمی‌کنند این اندیشه قرآنی که در امام موسی صدر موج می‌زند کمیاب است.

 

پیغامی عنوان کرد: امام موسی صدر نه تنها اندیشه دارد، بلکه الگوی جامعه سازی خرد در جنوب لنبان راه‌اندازی می‌کند امروز متأسفانه در مباحث روز جامعه اندیشه ایشان کنار گذاشته شده در حالیکه هنوز زمان گذار از علامه طباطبایی موسی صدر و شهید بهشتی نرسیده باید هنوز به آنها بازگشت کنیم.

 

وی افزود:  به عنوان مثال مباحث ربا که امروزه در قم منتشر می‌شود از مباحث امام موسی صدر دو درجه عقب‌تر است تا به این مباحث برنگردیم مشکلات اقتصادی ما حل نمی‌شود بیان اقتصاد در کلیات خوب است اما مشکل اقتصادی و برنامه بودجه را حل نمی‌کند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: یکی از وجوه تمایز امام موسی صدر این است که دارای منطق فکری با نظام فکری منسجم و روش شناسی است امام موسی صدر علم اقتصاد عملی را مطرح ‌می‌کند./807/پ202/ح

ارسال نظرات