۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۲۸۰۱۱۸
آسیا تایمز:

عربستان به بهانه مقابله با ایران در حال کشتار ملت یمن است

خبرگزاری رسا ـ یک شبکه خبری هنگ کنگی اعلام کرد که سیاست‎های نظامی عربستان در قبال یمن تکرار اشتباهات راهبردی گذشته این کشور است که گویا نقطه پایانی هم برای آن وجود ندارد.
يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آسیا تایمز در گزارشی به قلم «سلمان رافی» نویسنده و تحلیلگر خاورمیانه خود نوشت: عربستان حتی پس از توافق وین که دنیا رویکردی صلح آمیز برای حل مسایل را تجربه کرد، حملاتش را در یمن نه تنها کاهش نداد بلکه بر دامنه وسعت آن افزود.


این شبکه هنگ کنگی با اشاره به اشتباهات مکرر راهبردی عربستان در یمن می نویسد: ظاهرا ریاض به صورت پنهانی در کنار ائتلاف عربی گفت وگوهای محرمانه ای با سران مخالف جنبش مردمی انصارالله داشته است تا بتواند راه را برای پیروزی در یمن هموار سازد.


«سلمان رافی» در مطلب خود با ابراز تاسف از سیاست های در پیش گرفته شده از سوی عربستان یادآور می شود: متاسفانه این کشور همچنان به بهانه مقابله با ایران به یمن می تازد، در صورتی که مساله به هیچ وجه به ایران مربوط نمی شود، چرا که اگر چنین بود بعد از توافق وین این حملات می بایست کاهش می یافت اما می بینیم که اوضاع بر عکس شده است.


وی بر این باور است که عربستان بر اساس سیاست هایی که خود تنظیم کرده و برای اینکه بتواند حضوری قوی در خلیج عدن داشته باشد، مقابله با حوثی ها را در دستور کار قرار داد و عملیات نظامی خود را علیه این کشور آغاز کرد.


«رافی» در ادامه سیاست دوگانه و غلط خاندان آل سعود را مورد انتقاد قرار داده و آورده است: همین سعودی هایی که امروز به دنبال روزنه ای برای مذاکره مخفیانه با علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق این کشور هستند خودشان در سال 2012 بر علیه وی دست به توطئه زدند.


این شبکه خبری با اشاره به راهبرد عربستان در این کشور تاکید می کند که ریاض می خواهد با پیروزی در یمن توازن منطقه ای را به نفع خود تغییر دهد، راهبردی که هنوز در تحقق آن تردیدهای بسیاری وجود دارد.


آسیا تایمز خاطرنشان می کند که ایران بر خلاف عربستان مسیری با درایت را طی می کند و بارها تاکید کرده است که باید از طریق مشورت، رایزنی و مذاکرات صلح آمیز با طرف های مختلف این مساله حل و فصل شود.


عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای علیه فقیرترین کشور عربی منطقه به اجرا گذاشت تا «عبد ربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن جنبش مردمی انصارالله که امنیت شهرهای یمن را تامین کرده اند، جلوگیری کند./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات