۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۲۷۹۷۱۲
استاد حوزه و دانشگاه:

انحصار اسلام در رحمانیت مخالف با نصوص دینی است

خبرگزاری رساـ حجت الاسلام پور نجف با بیان این‌که انحصار اسلام در رحمانیت مخالف با نصوص دینی است، گفت: نتیجه چنین نگرشی لنگ ماندن بسیاری از احکام جهاد و مبارزه با کفار است.
کتاب «جدال دو اسلام؛ تقابل اسلام ناب محمدي صلي‌الله‌عليه‌وآله و اسلام آمريکايي»

حجت الاسلام کریم پور نجف، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اصطلاح اسلام رحمانی و رهنمودهای رهبری در این خصوص، ابراز داشت: جلوه های رحمانی دین مبین اسلام بر جلوه های جلالی آن غلبه دارد، از این رو هیچ گاه غلبه رحمانیت دین مبین اسلام به معنای طرد جلوه های جلالی آن نیست.

 

وی، مفاهیم والای وحی و قرآن را مطابق با عقل و عقلانیت بشری عنوان کرد و ادامه داد: اگر یک حرف از قرآن کریم بر خلاف عقل و منطق باشد جای تجدید نظر دارد، خداوند متعال از افق برتر وحی، عقلانیت را نیز مد نظر قرار داده است.

 

حجت الاسلام پورنجف، افزود: برخی ها بنا به دلایلی سیاسی و یا دلایلی دیگری از این اصطلاح که در بر دارنده بار منفی است، استفاده کرده اند و تعبیر مورد پسند خود را از اسلام ارائه داده و اسلام را در رحماینت منحصر کرده اند.

 

وی با بیان اینکه ادعای آن را نداریم که اسلام رحمانیت ندارد، تصریح کرد: برخی ها با اهداف خاصی که دارند به بخشی از دین مبین اسلام تمسک می کنند و به آن دسته از روایات و آیاتی را که مناسبت با اهداف آنها دارد تمسک و بخش دیگر از متون دینی را طرد می کند.

 

کارشناس مسائل دینی رحمانیت را از جلوه های اسلام عنوان کرد و ضمن بیان اینکه انحصار اسلام در رحمانیت یک امر اشتباه و قرائتی ناصحیح از دین است، ادامه داد: تعبیر روشنفکرانه و ناصحیح اسلام رحمانی با قصد انحصار دین در جلوه های رأفت الهی باید کنار گذاشته شود و دین را آنچنان که هست معرفی کرد.

 

حجت الاسلام پورنجف با تصریح بر این مطلب که بنابر روایات، اسلام دین محبت است، گفت: لحاظ جلوه ای رأفت دین اسلام به تنهایی مخالف با نصوص دینی است، نتیجه چنین نگرشی لنگ ماندن بسیاری از احکام و کنار گذاشتن بسیاری از آموزه های دینی در جهاد و مبارزه با کفار و حدود الهی است./854/ت302/ی

ارسال نظرات