۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۲۷۹۲۵۶
حجت الاسلام حسینی اراکی:

دوستی و مهروزی اساس جامعه ولایی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی اراکی در آستانه شهادت امام جعفر صادق(ع) با تبیین «محبت و احترام در مذهب جعفری»، گفت: برای رسیدن به خانواده شایسته مذهبی و مهدوی باید به جایگاه محبت و مهرورزی در مکتب اسلام و مذهب جعفری پی ببریم.
حجت الاسلام حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم امروز در رواق امام خمینی حرم امام رضا(ع) با تبیین «محبت و احترام در مذهب جعفری» اظهار کرد: برای رسیدن به خانواده شایسته در حد پویای مکتب جعفری، مذهبی و مهدوی باید به جایگاه محبت و مهرورزی در مکتب اسلام و مذهب جعفری پی ببریم.  

 

وی تصریح کرد: محبت و مهروزی، احترام و تکریم، پاسداشت شخصیت یکدیگر عناصری است که امروز در خانواده ها به شدت مورد هجمه قرار گرفته و جایگاه خودش را از دست داده است.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: انسان اگر دارای یک سری شاخصه و یژگی های والای شخصیتی باشد، به تربیت شایسته انسانی، دینی و الهی  می رسد، کمال عقلی و ایمانی پیدا می کند زندگی سعادتمندانه توأم با رضایت و خوشبختی پیدا می کنند، خانواده ای شایسته عنوان مذهبی، ولایی، جعفری و مهدوی می سازند، جامعه ای می سازند که وقتی در آن قدم می زنیم و نفس می کشیم، ولایی، الهی و انسانی بودن را در آن احساس می کنیم.

 

وی افزود: دین اسلام کامل ترین دینی است که خداوند برای خود انتخاب کرده است که همه ارکان و ستون های آن را بر یک کلمه بنیان گذاری کرده که آن محبت خدا، اولیای خدا و زنان و مردان جامعه است.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی افزود: بندگان و اولیای الهی تلاش خود را به کار برده اند که ما را به دو چیز پیوند دهند اینکه انسان دلش را با خالق و خدایش پیوند دهد و دوم پیوند زدن دل های بندگان با یکدیگر.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وجود شش هزار آیه در قرآن کریم درباره ذکر و یاد خداوند ریشه در همین موضوع دارد که انسان دلش با خالقش پیوند و گره بخورد، و خداوند تأکید کرده است که در تمام لحظات زنگی به یاد من باشید و آن لحظه ای که از من غاقل شوید صید شیطان شده اید.

 

وی با اشاره به پیوند زدن دل های بندگان به هم گفت: اسلامی دینی است که از غریبه ها برادر می سازد؛ طبق آیه ای از قرآن کریم «شما با هم غریبه بودید و پیامبر (ص) آمد و بین شما الفت برقرار کرد تا جایی که نسبت به هم برادر شدید».

 

حجت الاسلام حسینی اراکی ادامه داد: وقتی این آیه نازل شد افراد حاضر در مسجد با رعایت تناسب و سنخیت با یکدیگر عقد اخوت و عهد برادری بستند که نسبت به هم دلسوز و دردمند شوند و از هم پشتیبانی کنند و حضرت محمد(ص) نیز امام علی (ع) را به عنوان برادر خود انتخاب کردند.

 

قطع پیوند محبت با خدا و بندگان؛ هدف شبکه ماهواره ای

وی با اشاره به نقشه های دشمن در قرآن کریم گفت: در قرآن کریم شیطان، دشمنی او و نقشه هایش تبیین شده است اما متأسفانه باز فریب او را می خوریم، تمام تلاش شیطان صفتان امروز این است که با شبکه های ماهواره ای فساد و فحشا را تبلیغ کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: تمام همّ و غم و تلاش شیطان و شیطان صفتان امروز این است که پیوند باطنی بندگان انسان را از دو چیز قطع کند این که دلش را از خدا جدا کند، دوم عداوت و دشمنی را جایگزین محبت و دوستی بین بندگان خدا کند که هر کس فریب این دو دسیسه را خورد، در حزب شیطان قرار گرفته و دوستدار او است.

 

وی نشر عداوت، دشمنی و کینه را از دیگر دسیسه های شیطان دانس و افزود: بروز و رشد کینه در دل انسان و پشت کردن به یکدیگر از دسیسه های دشمن برای جدایی دل ها و از بین بردن محبت و الفت است و اگر هر کس به غیر از رضای خداوند با دیگری قهر باشد از اسلام خارج شده است.

 

حجت الاسلام حسینی اراکی اظهار کرد: در یک جامعه ایمانی و ولایی هر گاه دو دل در کنار هم قرار گرفت و با یکدیگر پیوند خورد یقین کنید که سومین آن ها خدا است؛ هر جا خدا آمد الفت و محبت هم می آید و هر گاه بین دو نفر کینه و دشمنی به وجود آمد شخص سوم شیطان است.

 

ولایت یعنی تولی و تبری

وی با بیان این که ایمان محبت، حبّ و بغض فی الله، دوست داشتن دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا است، بیان کرد: شخصی نزد پیامبر اکرم(ص) رسید و گفت برای رسیدن به ولایت باید چه کنم و ایشان در پاسخ فرمودند یکی از گمشده های شما این دو چیز است که در راه خدا دوست داشته باشید هم چنین در راه خدا دشمن بدارید و شما به ولایت خدا نمی رسید مگر از این طریق.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان اگر چه نماز و روزه بسیار داشته باشد طعم ایمان را نمی چشد مگر این که قلبش مملو از محبت باشد.

 

وی با اشاره به ملاک دینداری انسان گفت: انسان اگر به سه چیز در دنیا و آخرت برسد دینداری او مورد تأیید امام زمان (عج) است؛ مجالست نکردن با آدم های لاابالی، فاسق و فاجر بلکه همنشین شدن با افراد صالح که در رأس آن ها اولیای خدا هستند از ملاک های دینداری است، دوم در زمان بیکاری با زبان خود را به یاد خدا مشغول کن و از خداوند غافل مشو و سوم در راه خداوند همدیگر را دوست بداریم و دردمند هم باشیم.

 

تأکید بر همدلی بین مردم و مسؤولان

حجت الاسلام حسینی اراکی ابراز کرد: اسلام به اخلاق نیک و محبت اهمیت ویژه می دهد و امسال نیز رهبر انقلاب مردم و مسؤولان را به سوی محبت و همدلی سوق دادند که اگر این عنصر در زندگی ما نباشد سایر اعمال عبادی بی فایده است.

 

وی با اشاره محبت اهل بیت و امام صادق(ع) نسبت به مردم اظهار کرد: امام جعفر صادق(ع) در مدینه باغی از نخلستان های خرما داشتند که هنگام برداشت دیوارهایی از باغ را باز می گذاشتند و به جارچی ها در مدینه به فرمان ایشان جار می زدند که نخلستان امام صادق(ع) رسیده است و افراد را برای استفاده از آن ها مطلع می ساختند.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پس از آن حضرت بازهم از بهره مند شدن تمام مردم از نخلستان رضایت خاطر نداشتند از این رو یک من خرما و برای تنگدستان دو برابر را بار شتران می کردند و برایشان می فرستادند  و به طور کلی از چهارهزار دینار درآمد حاصل از نخلستان را تنها 400 دینار برای خود نگه می داشتند./1308/ پ201/ب4

ارسال نظرات