۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۷۹۱۸۴
امام جمعه هامبورگ:

برهان‌ناپذیری از کاستی‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه هامبورگ در خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته این شهر تأکید کرد: در اعلامیه جهانی حقوق بشر به مبانی و براهین مواد اشاره نشده و برهان‌ناپذیری یکی از کاستی‌های آن است.
حجت الاسلام والمسلمين رمضاني خطيب نمازجمعه هامبورگ

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین رمضانی امام جمعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با بیان اینکه اعلامیه جهانی حقوق بشر از کاستی‌هایی برخوردار است که بعضی از جنبه‌های آن در خطبه جمعه هفته گذشته مطرح شد، گفت: یکی از کاستی‌های این اعلامیه برهان‌ناپذیری آن است؛ زیرا مفاد این اعلامیه یک سلسله مطالب شعارگونه است و در هیچ جا حتی در پی‌نوشت‌ها و یا ضمیمه‌های مربوط به این اعلامیه، به مبانی، اصول و براهین مواد اشاره نشده است.

 

وی افزود: در اعلامیه‌ای که مربوط به همه بشر، زمان­‌ها و مکان‌هاست و عده‌ای با توجه به شرایط حاکم در جامعه آن زمان، آن را تدوین کرده‌اند، باید به چرایی، منابع و مبانی آن مواد نیز اشاره می‌کردند.

 

امام جمعه هامبورگ با بیان اینکه همه انسان­‌ها محترم هستند و از نظر حیثیت و حقوق با هم برابرند، ادامه داد: در این اعلامیه به چرایی موضوعات هیچ اشاره‌ای نشده است؛ به‌عنوان مثال چرا انسان ذاتاً آزاد است، چرا نباید رفتاری ظالمانه و بر خلاف انسانیت و شئون بشری کرد و یا اینکه چرا نباید به کرامت انسان‌ها لطمه‌ای وارد شود و این در صورتی است که ادیان و مذاهب مختلف آسمانی و زمینی و نیز علوم زیستی و انسانی دیدگاه­‌های متفاوت و متعارضی را در این زمینه مطرح می‌کنند و به لحاظ مبانی فلسفی و فکری براهین آنها باید روشن شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی گفت: اگر درباره انسان این‌گونه نظر داده شود که انسان چون دیگر موجودات است و هیچ رجحانی در او وجود ندارد و یا انسان به هیچ وجه محور نظام هستی نیست و هیچ نوع غایت و هدفی برای او وجود ندارد و از هیچ ظرفیت و استعداد ویژه‌ای برخوردار نیست و هیچ ضرورتی ندارد که به اصول اخلاقی و ارزشی پایبند باشد؛ بلکه می‌تواند از هر جهت آزاد باشد و به هیچ وجه نباید او را ملتزم به قیود و محدودیت­‌هایی کرد؛ این بستر و پرسش­‌ها درباره انسان مطرح است که باید لااقل در مقدمه و یا ضمائم این اعلامیه آورده می­‌شد.

 

وی اظهار کرد: نوشتن یک سری حقوق به‌عنوان مواد بدون توجه به مبانی و منابع لازم، از نظر عقلی غیر قابل قبول است؛ از این‌رو ضرورت دارد این نقیصه به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی تصریح کرد: البته لازم به یادآوری است که اگر حقوق بشر مجموعه‌ای از قوانین و مقررات اعتباری بوده و به امور واقعی و تکوینی مرتبط نباشد، نمی‌توان آن‌را برهان‌پذیر دانست؛ بلکه همان‌طور که اشاره شد این‌گونه امور، اعتباری است.

 

امام جمعه هامبورگ ادامه داد: در حقوق بشر از دیدگاه اسلام، قوانین از برداشت‌های چند شخص حقیقی یا حقوقی به دست نمی‌آید؛ بلکه با توجه به اینکه قانون‌‌گذار خداوند است، بر اساس یک نظام حقوقی منسجم و به صورت واقعی به موضوع انسان پرداخته می‌شود و میان نظام تشریعی و حقوقی با نظام تکوین ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد.

 

وی با اشاره به دیگر کاستی‌های اعلامیه حقوق بشر، عنوان کرد: کاستی دیگر اینکه این اعلامیه هیچ ضمانت اجرایی ندارد؛ بلکه یک سلسله مواد حقوقی در کنار هم گذاشته شده است بدون اینکه ضمانت اجرایی آن مورد بررسی قرار گیرد. بسیار روشن است در جایی این ضمانت خواهد بود که قانون‌گذاران فقط منافع خود را در نظر نگیرند و نیز هیچ­‌گاه قانون‌شکنی در اجرای آن به وجود نیاید.

 

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی اظهار کرد: خداوند متعال هیچ نفعی را برای خود نمی‌خواهد و نیز هیچ­‌گاه تبعیض و بی‌عدالتی را در رابطه با انسان­‌ها روا نمی‌دارد، پس هر کسی که این روحیه را در خود بپروراند و اعتقاد و باور داشته باشد که بی‌عدالتی درباره قانون، مجازات اخروی را به دنبال خواهد داشت، خود را ملزم به اجرای قانون می‌کند و نسبت به آن احساس مسؤولیت خواهد کرد./982/ب101/د

ارسال نظرات