۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۷۸۸۱۲
اندیشکده ویلسون گزارش داد؛

اتحاد عربستان با تروریست‎های القاعده و اخوان المسلمین در یمن

خبرگزاری رسا ـ مرکز مطالعاتی ویلسون در گزارشی نوشت: عربستان سعودی در حالی که در شکست حوثی‎های مورد حمایت ایران عاجز مانده، دست به دامان القاعده و اخوان المسلمین شده است؛ دو گروهی که ریاض آنها را تروریست می‎دانست.
عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز مطالعات عالی بین المللی «وودرو ویلسون» در تحلیلی به قلم «دیوید اتاوی» خاطرنشان کرد: جنگ یمن، ساز اتحاد میان عربستان با القاعده ای است که شش سال پیش قصد ترور ولیعهد کنونی آل سعود را داشته و همچنین اتحاد با اخوان المسلمینی را ایجاد کرده که سعودی ها اتهام تروریستی بودن را به آنها نسبت می دهند. این دقیقا همان چیزی است که اکنون در یمن وجود دارد.

 

گرچه ممکن است ائتلاف سعودی با این دو گروه تاکتیکی و کوتاه مدت باشد اما بر روابط ریاض با واشنگتن بی تاثیر نخواهد بود چرا که ایالات متحده القاعده در شبه جزیره عربستان را خطرناک ترین تهدید تروریستی برای امنیت ملی خود می داند. این اتئلاف همچنین خشم عبدالفتاح السیسی که اخوان المسلمین را تهدیدی موجودیتی و منبع اصلی شورش های تروریستی فزاینده در مصر خود می داند، برانگیخته است.

 

شواهد این اتحاد در مبارزه هماهنگ ائتلاف سعودی و جنگجویان یمنی حامی منصورهادی در داخل و حومه عدن بیشتر مشاهد می شود. وال استریت ژورنال در 17 جولای 2015 گزارش داد: شبه نظامیان القاعده که مدتها در جنوب عدن بسر می بردند در آزادسازی این شهر بندری مشارکت داشته و در کنار شبه نظامیان قبیله ای مورد حمایت عربستان و برخی نیروهای ویژه اعزامی از سوی امارات متحده عربی می جنگند.

 

در حالی که منصور هادی اخیرا چند تن از وزرای خود را از ریاض به عدن فرستاده تا بتواند حضور مجدد خود را در خاک یمن مسجل کند، حوثی ها با کمک نیروهای ارتش وفادار به رییس جمهور سابق (علی عبدالله صالح) همچنان کنترل دیگر شهرهای بزرگ از جمله پایتخت را در دست دارند.

 

این اندیشکده آمریکایی همچنین افزود: نخستین نشانه ارتباط میان القاعده و دولت تحت حمایت عربستان «منصور هادی» طی مذاکرات صلح ناموفق سازمان ملل با حوثی ها _که در اواسط ژوئن در ژنو برگزار شد_ دیده می شود.

 

عبدالوهاب حمیقانی که در سال 2013 از سوی وزرات خزانه داری ایالات متحده بعنوان حامی مالی و انسانی القاعده (شبه جزیره عربستان) در لیست تروریست های جهانی ویژه قرار گرفته بود، در این مذاکرات در هیات نمایندگان دولت منصورهادی حضور داشت./982/ب101/د

ارسال نظرات