۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۲۷۸۴۲۳

شرایط دمشق برای هرگونه دیدار امنیتی عربستان با مقامات سوری

خبرگزاری رسا ـ برخی منابع خبری اعلام کردند وزیر امور خارجه سوریه خطاب به مسؤولان عربستان اعلام کرده است هرگونه دیدار امنیتی با مسئولان دمشق باید به صورت آشکار باشد.
بشار اسد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ناتوانی آمریکا و همدستانش برای نابودی محور مقاومت در سوریه سبب شد که واشنگتن چندی پیش به دور از «قلدربازی‌های» معهود خود با روسیه گفت‌وگو کند.

 

روزنامه الدیار لبنان با بیان مطلب فوق، گزارش کرد که پس از دیدار «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه، دو طرف به دیدگاه مشترکی درباره سوریه دست یافتند و پس از آن نیز «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان به مسکو سفر کرد.

 

برخی از منابع وابسته به جریان «8 مارس» لبنان به روزنامه «الدیار» گزارش دادند که سفر بن سلمان زمانی صورت گرفت که عربستان به اشتباه خود در تجاوز به یمن پی برد. پوتین همچنین بر مواضع ثابت این کشور در قبال سوریه و حمایت از بشار اسد، رییس جمهور سوریه تأکید کرد. ولی‌عهد عربستان در پایان سفر خود به مسکو موافقت خود با مواضع روسیه را اعلام کرده بود. مسکو نیز این نتایج را در اختیار سوریه قرار داد.

 

در راستای دیدگاه پوتین برای حل بحران سوریه، علی المملوک، رییس دفتر امنیت ملی سوریه با میانجیگری روسیه به ریاض سفر و با محمد بن سلمان ولی عهد عربستان دیدار کرد و این سفر پیام‌های بسیار مهمی برای بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی داشت.

 

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه برای سفر مملوک به عربستان شروطی تعیین کرد که این شروط به شرح ذیل است: هر گونه دیدار امنیتی با عربستان باید علنی باشد و سوریه دیگر هیچ گونه دیدار محرمانه‌ای را نمی‌پذیرد. همچنین عربستان باید آمادگی خود را برای توقف حمایت از تروریست ها در همه زمینه‌ها اعلام آمادگی کند.

 

برخی از منابع وابسته به جریان 8 مارس لبنان همچنین اعلام کردند، جمهوری اسلامی ایران از رخدادها به دور نیست و در ایجاد راهکارها بسیار سهیم است و با تروریسم نیز مبارزه می‌کند. هر چند که وزیر دفاع عربستان در جریان دیدار با مملوک تأکید کرده بود که مشکل این کشور  با سوریه ائتلاف آن با ایران است. به گفته این منابع، تهران در منطقه حامی ملل مستضعف است و از هر گونه مقاومت از جمله حزب الله لبنان در برابر رژیم اشغالگر قدس حمایت می‌کند.

 

این منابع همچنین اعلام کردند، مؤسسه مطالعاتی رند‌ آمریکا از نهادهای نظامی این کشور خواسته است که برای مرحله انتقالی در سوریه به رهبری بشار اسد آماده باشند./994/ب102/د

ارسال نظرات