۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۲۷۸۲۰۹

قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن یمن در خطر بمباران‌ سعودی‌ها قرار دارند

خبرگزاری رسا ـ قدیمی‌ترین نسخه‌های تقریباً کامل قرآن جهان در صنعا، پایتخت یمن، در خطر بمباران‌های سعودی قرار دارند.
يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، خوان کول، مورخ آمریکایی و استاد تاریخ دانشگاه «میشیگان» در پی انتشار خبر کشف صفحاتی از قدیمی‌ترین قرآن جهان در دانشگاه بیرمنگام انگلیس، در مقاله‌ای تأکید کرد که قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن در یمن هستند و نه در بیرمنگام.


وی در این مقاله نوشت: اخیراً کشف چند برگ از یک قرآن قدیمی در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.


کول گفت: کشف این صفحات قرآن که قدمت آن‌ها به دهه 640 میلادی برمی‌گردد مهم است، اما به نظر می‌رسد که رسانه‌ها نمی‌دانند که دو دهه پیش نیز قرآنی متعلق به دهه 640 که بیش از نصف سوره‌ها را شامل می‌شود از سوی یک تیم آلمانی در صنعا، پایتخت یمن، کشف شد.


وی افزود: در حال حاضر قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآنی که تقریباً کامل هم هستند در مرکز صنعا وجود دارند، اما ساختمان‌های مسکونی، اردوگاه‌های آوارگان و بخش‌های تاریخی شهرصنعا مورد هدف بمباران سعودی‌ها قرار گرفته‌ است.


کول تاکید کرد: هربار که در مورد حملات سعودی‌ها به صنعا و کشته‌شدن مردم می‌شنوم، نگران این کتاب ارزشمند می‌شوم. البته نه این که نگران کشته‌شدن انسان‌ها نیستم، بلکه من به عنوان یک مورخ تاریخ اسلام علاوه بر فجایع انسانی در مورد تخریب آثار فرهنگی نیز نگرانی دارم.


وی در این مقاله نوشت: مسجد بزرگ صنعا به وسیله یکی از اصحاب حضرت محمد(ص) ساخته شد. در سال 1965 میلادی در نتیجه تخریب ناشی از بارش باران، یک انباری بسیار قدیمی در بخش غربی این مسجد کشف شد. این انباری مملو از برگه‌های قدیمی قرآن بود. مسلمانان مایل به دور انداختن نسخه‌های قدیمی قرآن نبودند به همین دلیل قرآن‌های قدیمی را در این انبار نگهداری می‌کردند.


کول افزود: یمن از گروهی از متخصصان آلمانی دعوت کرد تا این نسخه‌های قدیمی قرآن را از میان انبوه کاغذها، جمع‌آوری کرده و هر کدام را به صورت یک کتاب درآورند.


این کارشناس تاریخ اسلام افزود: من در سال 1988 میلادی از کتابخانه نسخ خطی صنعا که دارالقرآن نام دارد بازدید کردم. در آنجا صدها قفسه به من نشان داده شد که هر کدام متعلق به یک نسخه قرآن بود که ابعاد و خطاطی متفاوتی داشتند.


وی افزود: هیئت آلمانی به من گفتند که مطمئن هستند قدمت بعضی از این نسخه‌های قرآن حداقل به سده 600 میلادی یعنی نیمه اول حکومت امویان باز‌ می‌گردد.


به نوشته خوان کول، وجود این نسخه‌های بسیار قدیمی در دارالقرآن به نظریه‌هایی که در مورد امکان تغییر متن قرآن وجود دارد، نیز پاسخ داده و نشان می‌دهد که متن قرآن در طول قرن‌ها تغییر نکرده است./982/ب101/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات