۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۲۷۷۶۲۷
رأی الیوم اعلام کرد؛

عربستان نمی‌تواند یکجانبه اعلام آتش بس کند

خبرگزاری رسا ـ روزنامه رای الیوم تاکید کرد که عربستان به آتش بس موقت نیاز داشته و نمی‎تواند به صورت یکجانبه اعلام آتش بس کند.
انفجار مساجد در يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عربستان اعلام کرد از بامداد دوشنبه به مدت پنج روز اعلام آتش‌بس خواهد کرد؛ اما در مقابل نیروهای یمنی با رد این آتش بس اعتنایی به آن نکرده‌اند؛ یمنی‌ها بد عهدی‌های مکرر سعودی‌ها در آتش‌بس‌های گذشته را دلیلی برای بی اعتبار بودن آتش‌ بس سعودی‌ها ذکر می‌کنند.

 

به نوشته روزنامه رأی الیوم، در تمامی جنگ‌ها هنگامی شاهد پایان درگیری‌ها هستیم که یا یکی از طرفین پیروز شود؛ یا هر دو به نهایت آسیب و فلاکت برسند و یا بخواهند بر سر میز مذاکره حاضر شوند؛ اما در جنگ فعلی یمن که با حمله هوایی ائتلاف سعودی 4 ماه گذشته شروع شده هیچ یک از این نشانه‌ها وجود ندارد.

 

این مقدمه ذکر شد تا وارد این موضوع شویم که عربستان به مدت 5 روز اعلام آتش بس کرده است؛ اما این آتش بس یک طرفه است و طرف یمنی هیچ التزامی به رعایت آن ندارد؛ اما از سوی طرفی که خود اعلام آتش بس کرده، باید التزام کامل وجود داشته باشد.

 

نیروهای یمنی کماکان در مناطق مختلف درگیری حضور دارند و یا در مرز با عربستان به حملات خود علیه مواضع سعودی‌ها ادامه می‌دهند و این در حالی است که وقتی از «محمد علی الحوثی» رییس کمیته عالی انقلابی یمن سؤال می‌شود که چرا آتش بس را نپذیرفته و بدان متعهد نیستید جواب داد: «سازمان ملل به ما اطلاعی نداده است».

 

سید الحوثی با انگشت اشاره، تأکید می‌کند که ائتلاف سعودی چیزی جز قلدری برای طرف دیگر نیست.

 

به نوشته رأی الیوم اما سرانجام دو طرف باید پای میز مذاکره بنشینند و به یک راه حل سیاسی نائل شوند؛ مگر ایران و 1+5 به توافق نرسیدند؟

 

این سومین آتش‌بسی بود که نقض می‌شود و این بار انصارالله است که به آن التزامی ندارد و ما نیز اعتقادی نداریم که آتش‌بس‌های چهارم و پنجم و حتی دهم نیز سرانجام خوبی داشته باشد.

 

طبق آمار رسمی سازمان ملل تا کنون 3700 نفر در این جنگ کشته شده‌اند.

 

رأی الیوم می‌نویسد: عربستان است که جنگ را شروع کرده و همین کشور است که می‌تواند به آن خاتمه دهد؛ این به نفع عربستان است که در سیاست‌هایش در قبال نیروهای یمنی و نادید گرفتن آن‌ها تجدید نظر کرده و مذاکرات واقعی را شروع کند؛ یا با انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح یا با ایران، وگرنه زیان دیده‌ترین طرف در صورت ادامه یافتن جنگ، عربستان خواهد بود./981/ب102/د

ارسال نظرات