۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۲۷۷۴۱۵

بررسی مزارات منسوب به محمدبن زید علوی

خبرگزاری رسا ـ کتاب محمد بن زید علوی و فرزندش محمد با تألیف محمدمهدی فقیه بحرالعلوم از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
بررسي مزارات منسوب به محمدبن زيد علوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب محمد بن زید علوی و فرزندش به همراه بررسی مزارات منسوب به ایشان اثر محمدمهدی فقیه بحرالعلوم با تدوین پژوهشکده حج و زیارت از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

 

شیعیان از دیرباز، به عنوان شیفتگان و دلدادگان خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله شناخته شده و توصیه‌های پیامبر گرامی اسلام را تمسّک به ثقلین (قرآن و عترت)، به جان و دل پذیرفته‌اند.

 

 

از سویی خاندان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، به دلیل انحراف مردم از دین، فساد و ستم حاکمان و تعقیب و شکنجه‌های هولناکی که به آنان روا می‌شد، به ستوه آمده بودند و عرصه زندگی در مدینة الرسول و حجاز، لحظه به لحظه بر آنان تنگ‌تر می‌شد.

 

 

از این‌رو، به دیگر سرزمین‌های اسلامی پناه می‌آوردند یا علیه ستم و جور حاکمان، دست به شمشیر می‌بردند تا با برپایی حکومتی اسلامی، اهداف ائمه اطهار علیهم‌السلام را تحقق بخشند.

 

 

با وجود آنکه برخی حاکمان برای تخریب و محور مزارها، مرقدها و بقعه‌های متبرکه فرزندان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله کوشیده‌اند، این حرم‌های متبرک، در جای جای سرزمین‌های اسلامی باقی مانده و فقط نمادی از میراث به جامانده از اعصار و قرون گذشته نیست.

 

 

راز ماندگاری این حرم‌ها، نه بنا و زیبایی ظاهری آنها، بلکه معنویت حقیقی آنهاست که با زندگی معنوی مردم پیوند خورده است. وجود زیارتگاه‌های متبرکه و مشاهد مشرفه، سرشار از تأثیرات روحی، معنوی، فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی است.

 

 

در طول تاریخ، بسیاری از جشن‌های سیاسی مذهبی، در جوار همین اماکن برپا شده و کانون تجمع‌های مذهبی سیاسی بوده است. از این‌رو، دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام و تکفیری‌های به ظاهر مسلمان، مرقدهای امامزادگان، سادات، صحابه و تابعین را هدف کینه‌های خود قرار داده‌اند.

 

 

گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت در راستای ایفای رسالت خود برای ترویج فرهنگ اصیل اهل بیت علیهم‌السلام، به شرح حال شماری از چهره‌های تأثیرگذار جهان اسلام در قالب تک‌نگاری‌هایی مستقل پرداخته و در این کتاب‌ها برای دسترسی آسان علاقه‌مندان، زندگینامه تفصیلی هر فرد و معرفی زیارتگاه‌های منسوب به وی و تاریخچه و اعتبار آن ارائه شده است.

 

 

این اثر می‌کوشد که محمد بن زید علوی و فرزندش محمد را در دو فصل سیمای محمد بن محمد و شرح حال محمد بن زید علیه‌السلام معرفی کند.

 

 

در بخشی از فصل نخست آن ذیل نام و مشخصات آمده است: نام وی، محخمد و معروف به محمد الاکبر است. کنیه او ابوعبدالله و به مؤید بالله مشهور است. از این‌رو مورخان و علمای انساب و سیره، او را بدین لقب معرفی می‌کنند که با قیام جاودانه خود، برگی خونین بر صفحات تاریخ شیعه افزود و باعث شگفتی مأمون، خلیفه عباسی شد.

 

 

کتاب محمد بن زید علوی و فرزندش تألیف محمدمهدی فقیه بحرالعلوم در قطع رقعی، 108 صفحه، شمارگان 500 نسخه به قیمت 3000 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است./920/پ202/ب4

ارسال نظرات