۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۲۷۷۳۱۸
با محوریت بررسی و نقد کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا؛

نشست تخصصی کتاب خیمه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی کتاب خیمه با محوریت بررسی و نقد کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا به همت بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.
کتاب جامع مقتل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی کتاب خیمه با محوریت بررسی و نقد کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا با حضور محمد‌رضا سنگری و محمد اسفندیاری، پژوهشگران و نویسندگان حوزه علوم دینی، ظهر سه‌شنبه ششم مرداد‌ماه در بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.



نظر روحانیت معظم در کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا اعمال شده است

در ابتدای این مراسم محمد‌رضا سنگری با بیان این موضوع که کتاب مورد نظر یکی از بهترین کتاب‌های چند سال اخیر در حوزه مقتل نویسی است، گفت: این کتاب با همکاری 11 مولف، 2 همکار علمی و 1 ناظر به خوبی توانسته در بیشتر موارد به زوایای مختلف واقعه عاشورا بپردازد، ضمن این‌که تا کنون هر دو جلد این کتب به چاپ‌های متعدد رسیده‌اند.



وی افزود: این کتاب اثری است که به همت انتشارات موسسه پژوهش امام خمینی استان قم به چاپ رسیده است که باید از دست اندرکاران آن موسسه برای اهتمام به چاپ این کتاب تشکر کرد.



نویسنده حوزه علوم دینی در ادامه با ذکر مواردی در خصوص برخی از وجوه کتاب، خاطر‌نشان کرد: گزارش جامع و کامل باید با ذکر مستندات باشد، ضمن این‌که در هیچ مواردی نباید خواننده در مواجهه با کتاب بلاتکلیف شود، ضمن این‌که می‌توان این کتاب را یکی از بهترین کتاب‌ها در باب مقتل دانست که می‌تواند مرجع خوبی برای مبلغین جوان باشد.



سنگری با ذکر انتقاداتی نسبت به برخی از موارد مطروحه در کتاب، تاکید کرد: هرچند که باید افرادی که در حوزه مداحی و ذکر مصیبت فعالیت می‌کنند به این کتاب مراجعه جدی کنند، اما انحصارا مقتل را به امام حسین(ع) نسبت داد، ضمن این‌که در این کتاب به‎طور جامع نیز به موضوع مقتل پرداخته نشده است، افزون بر این تعادل و توازن در ارائه موضوعات نیز در برخی موارد به چشم نمی‌خورد.



وی ادامه داد: بهتر بود که در ابتدای هر بخش نام مولف همان بخش ذکر می‌شد، ضمن این‌که چیدمان مباحث بر اساس یک اصول کلی انجام نشده است که می‌تواند از اشکالات مهم این دو مجلد باشد.



سنگری در پایان با تقدیر از تمام تلاش‌های انجام شده در راه تالیف این کتاب، گفت: بهتر بود که تمام وقایع تاریخی یک‌سال از قبل از حادثه کربلا چه در ایران و چه در کشور‌های اطراف و بلاد مختلف آن دوران در کتاب می آمد.



در تاریخ نگاری باید به تقدم و تاخر زمانی توجه داشت

در بخش دیگری از این مراسم، محمد اسفندیاری با بیان این موضوع که این کتاب یکی از مهم‌ترین کتب در چند دهه اخیر در زمینه تاریخ اسلام است، گفت: کتاب مورد مورد نظر از لحاظ بکار گیری عقل جمعی، داشتن نثر روان و خوش خوان، یکی از بهترین منابع قابل دسترس در زمینه کتب مذهبی است.



وی افزود: به‌دلیل نام‌گذاری این مراسم به عنوان نقد کتاب باید گفت که در نام‌گذاری کتاب اشکالاتی وجود دارد که از نظر قواعد زبان فارسی نیز درست نیست و باید نام این کتاب بسیار کوتاه و موجز انتخاب می‌شد.



نویسنده حوزه علوم دینی با بیان ایراداتی در خصوص کتاب، تاکید کرد: فلسفه قیام امام حسین و اهداف آن نباید در جلد اول کتاب ذکر می‌شد و باید در جلد دوم به آن پرداخته می‌شد، ضمن این‌که تاثیرات قیام امام حسین بر حرکت‌های انقلابی بعد از آن نیز بهتر بود در مجلد مستقل بررسی شود.



اسفندیاری با اشاره به کتاب المیزان، تصریح کرد: باید توجه داشت که در نگارش کتب دینی بهتر است مانند کتاب ارزشمند المیزان عمل شود و در هر حال بیان مطالب با اختصار و بدون حاشیه نگاری زاید صورت بگیرد.



با بیان موضوع اهداف قیام امام حسین(ع)، تاکید کرد: نمی‌توان این موضوع را قبول کرد که قیام امام حسین به‌طور کل برای تشکیل حکومت نبوده است، زیرا علاوه بر خطر‌هایی که جان ایشان را تهدید می‌کرد، عواملی از کوفه ایجاد شد تا سالار شهیدان از پایگاه مردمی خود اطمینان حاصل کند و بنا به سفارش مسلم بن عقیل به‌سمت کوفه حرکت کند.



اسفندیاری در پایان با مفید ناکافی دانستن برخی موارد طرح شده در کتاب، گفت: متاسفانه در برخی از موارد کم‌گویی وجود دارد که بهتر بود به‌طور جامع‌تر و اجمالی‌تر به آن‌ها پرداخته می‌شد./856/پ201/ب4

ارسال نظرات