۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۷۵۹۲۲

نخست وزیر ایتالیا برای رفع نگرانی صهیونیست‎ها از توافق هسته‎ای به سرزمین اشغالی سفر کرد

خبرگزاری رسا ـ نخست وزیر ایتالیا برای دلگرم کردن نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی تفاهم هسته ای در وین میان ایران و گروه 1+5، امروز (سه شنبه) به سرزمین‎های اشغالی سفر می‎کند.

 

به گزارش خبرگزاری رسا، 'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا در سفر دو روزه خود به سرزمین های اشغالی که از امروز آغاز می شود، با نتانیاهو و سپس با محمود عباس رییس دولت خودگردان فلسطین دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

 

رنتزی نخستین رهبر غربی محسوب می شود که پس از تفاهم هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین، راهی سرزمین های اشغالی می شود.

 

وی در این سفر ضمن تاکید بر دوستی میان ایتالیا و رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد تا نتانیاهو را که همواره مخالف توافق هسته ای با ایران بوده و این توافق را اشتباهی تاریخی می خواند، به پذیرش آن متقاعد کند. این دومین دیدار میان رنتزی و نتانیاهو پس از سفر ماه دسامبر وی به رم محسوب می شود.

 

سفر رنتزی به سرزمین های اشغالی در اوج آشفتگی روابط رژیم صهیونیستی با سایر کشورهای جهان صورت می گیرد. در این میان، موضع ایتالیا به خاطر نقش آفرینی 'فدریکا موگرینی' (وزیر خارجه سابق ایتالیا) به عنوان مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای و اظهارات رنتزی که بی درنگ به مذاکره کنندگان تبریک گفت و تفاهم وین را امیدی جدید برای مسیر صلح در منطقه خواند، حساس تر است.

 

سفر رنتزی به تل آویو در حالی انجام می شود که ایتالیا برای جبران سه میلیارد یورو صادرات به ایران آماده می شود. ایران ذخایر بزرگ نفت و گاز دارد که می تواند آن را از طریق ایتالیا به جنوب اروپا برساند.

 

گفته می شود رنتزی در دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی تضمین خواهد کرد که ایتالیا با وجود نیاز به ورود به بازار ایران و جبران فرصت های از دست رفته برای تبادل تجاری با این کشور، اما آماده است در صورت عدم دریافت ضمانت های کافی از سوی تهران یک گام به عقب بردارد.

 

'پائولو جنتیلونی' وزیر خارجه و 'فدریکا گوئیدی' وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا نیز قرار است چهارم اوت (13 مرداد) در راس هیاتی برای دیداری دو روزه عازم تهران شوند.

 

وزیر خارجه ایتالیا اخیرا از تعهد کشورش جهت بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران در پی توافق در خصوص برنامه هسته ای خبر داد و گفت: ایتالیا دارای روابط تاریخی با ایران است و بی تردید دولت ما در هفته های آتی این روابط را با قدرت بهبود می بخشد.

 

وی گفت: در ماه های آتی جهت تحکیم نتیجه توافق و تضمین آن، با کشورهایی که از این توافق حس منفی پیدا کرده اند، گفت وگو می کنیم. یقین دارم که این توافق تاثیرات مثبتی در سطح جهانی و در سطح منطقه، چه در بحران های مختلف و چه برای مقابله با تهدیدات مشترک ناشی از افراط گرایی خشونت آمیز و تروریسم به دنبال دارد.

 

فدریکا گوئیدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا نیز ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی اعلام کرد: توافق با ایران برای ایتالیا به منزله امکان ظهور سیستم تجاری ما با تمام توان در بازاری بسیار مهم است که در حال حاضر حدود 80 میلیون مصرف کننده دارد. فناوری و محصولات ایتالیایی هنوز در بازار ایران محبوب است و امیدوارم بتوانیم به زودی به یک مسیر همکاری دوجانبه برسیم که ما را به سطوح گذشته و قبل از تحریم ها بازگرداند.

 

صهیونیست ها در راستای سیاست ایران هراسی، ادعا می کنند که تهران با دستیابی به صدها میلیارد دلار در پی لغو تحریم ها، این پول ها را صرف ناآرام کردن منطقه خواهد کرد./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات