۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۷۵۸۷۶

فشار عربستان بر حماس برای پذیرش صلح با رژیم صهیونیستی

خبرگزاری رسا ـ یک منبع نزدیک به جبش مقاومت اسلامی حماس گفت: موضع حماس در برابر طرح اسرائیلی «بازسازی در برابر صلح» تغییر نکرده و به همین دلیل این جنبش تحت فشار شدید سران عرب قرار گرفته است.
جنبش حماس

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یک مقام نزدیک به حماس گفت: عدم پذیرش فرمول اسرائیلی «بازسازی در برابر صلح» و تاکید بر مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی موجب نارضایتی سران عرب از جمله عربستان از مقاومت فلسطین شده است.

 

وی با اشاره به مذاکرات اخیر خالد مشعل با مقامات سعودی در عربستان که در چارچوب سفر زیارتی عمره انجام شد، گفت: مقامات عربستان از موضع حماس در این خصوص انتقاد کرده و به مشعل گفته‌اند که بدون پذیرش صلح با رژیم اسرائیل نمی توان کمکی به مردم فلسطین کرد.

 

مشعل در پاسخ به این اظهارات، با تاکید بر ادامه مقاومت فلسطینی‌ها در برابر به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر گفت: این مقاومت هزینه دارد و ما همان طور که تاکنون هزینه آن را پرداخته‌ایم، ناگزیر به پرداخت آن در آینده هستیم.

 

در سفر مشعل به عربستان مقامات این کشور تنها با آزادسازی زندانیان فلسطینی در شهر جده موافقت کردند و این امر تنها پیامد سفر مشعل به ریاض بود.

 

مذاکرات مشعل با مقامات سعودی به طرح موضوع اعمال فشار بر قاهره برای بهبود مناسبات مصر و حماس به جایی نرسید و دولت عربستان بهبود مناسبات حماس و قاهره را در به رسمیت شناختن تشکیلات خودگردان فلسطین از سوی حماس و جهاد اسلامی منوط کرد.

 

برخلاف آنچه منتشر می شود، سفر رییس دفتر سیاسی حماس به عربستان نتوانست یخ‌های روابط حماس و ریاض را ذوب کند.

 

پیش از این مقامات وزارت خارجه آلمان به منظور میانجی‌گری بین حماس ورژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی رفته بودند، آن‌ها در دیدار با مقامات حماس یادآور شدند که تل آویو بازسازی غزه را به پذیرش مشروعیت این رژیم از سوی مقاومت فلسطین مشروط می داند. اما رهبران حماس با تأکید بر جنبه انسانی بازسازی و حق طبیعی، فلسطینی‌های ساکن نوار غزه با هرگونه اقدامی که به این رژیم مشروعیت دهد به شدت مخالفت کردند.

 

به دلیل حساسیت دیدار مشعل از عربستان و انتظاری که از آن برای تمکین مقامات حماس به طرح «بازسازی در برابر صلح» در محافل عربی به وجود آمده بود، این سفر در مدت کوتاهی بازتاب گسترده‌ای داشت تا جایی که در صفحات اجتماعی حدود هفت هزار خبر، مقاله و اظهارنظر درباره آن منتشر شده است.

 

مقامات حماس قبلاً درخواست ملاقات با مقامات سعودی را کرده بودند اما ریاض با تأخیر چند ماهه، در قالب عمره در ماه رمضان مسؤولان حماس را به حضور پذیرفت./994/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات