۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۲۷۴۸۸۰
رییس جمهور آرژانتین:

چرا توافق هسته‌ای قانونی اما تفاهمنامه آمیا با ایران غیرقانونی است

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور آرژانتین با مثبت ارزیابی کردن توافق حاصل شده هسته‌ای، از موضع‌گیری دوگانه در قبال تفاهمی که در گذشته و در موضوع «آمیا» با ایران صورت گرفت، با توافقی که اکنون میان ایران و آمریکا صورت گرفته است، انتقاد کرد.
ايران و آرژانتين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کریستینا فرناندز کرشنر، رییس‌جمهور آرژانتین با انتشار یادداشتی در وب‌سایت رسمی‌اش تحلیلی جامع درباره توافق هسته‌ای صورت گرفته بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته در «وین» پایتخت اتریش حاصل شد، ارائه کرده است.


کرشنر در این یادداشت از موضع‌گیری دوگانه‌ای که توافق آمریکا و ایران را تاریخی می‌خواند اما امضای یادداشت تفاهم میان آرژانتین و ایران برای شفاف‌سازی در موضوع سوء‌قصد آمیا را مورد حمله قرار می‌دهد، انتقاد کرد.


وی این توافق را عجیب توصیف کرد و افزود: نیویورک تایمز این توافق را تاریخی می‌خواند و در سر خط خبرهای خود حرف‌های اوباما مبنی بر وتو کردن هر تلاشی برای ایجاد خلل در این توافق را قرار می‌دهد؛ چقدر عجیب، پارلمان آمریکا خودداری می‌کند.


رییس جمهور آرژانتین تصریح کرد: ایران و توافق! موضوع قابل توجهی است، وقتی یادداشت تفاهم بین آرژانتین و جمهوری اسلامی ایران برای همکاری مشترک قضایی در جهت شفاف‌سازی در موضوع سوء قصد «آمیا» امضا شد، واکنش‌ها و تیترها متفاوت بود؛ این تفاهمنامه شنبه آینده بدون انجام هیچگونه بازداشت و محاکمه‌ای 21 ساله می‌شود؛ همان تفاهمنامه‌ای که قوه قضاییه آرژانتین آن را غیرقانونی خواند و ما را از اجرای آن منع کرد؛ همان تفاهمنامه‌ای که از آن انتقاد می‌کردند چراکه پیمان‌نامه‌ای با جمهوری اسلامی ایران که آمریکا آن را رژیم تروریستی می‌خواند، بود؛ همان تفاهمنامه‌ای که می‌گفتند اهداف متفاوتی از آن چه نوشته‌اند و امضا کرده‌اند، دارد.


وی ادامه داد: اکنون من سوال می‌کنم، همان‌طور که در مصاحبه با «نیویورکر» در 11 مارس پرسیدم که اگر فردا اوباما با ایران به توافق هسته‌ای برسد کسی می‌تواند «نه» بگوید و عنوان کند که قطعاً یک توافق پنهان در پشت پرده امضای این توافقنامه اتفاق افتاده است که به ایران اجازه ساخت بمب هسته‌ای برای حمله به اسرائیل و خاورمیانه را می‌دهد؟ اکنون پس از 4 ماه و سه روز توافق حاصل شده است؛ من پیشگو نیستم اما سعی می‌کنم جهان اطرافم و مشکلاتی که داریم را بشناسم و  بهترین روش برای حل آن‌ها در جهت منافع ملی خود را بیابم؛ این وظیفه من به عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین در قبال همه مردم این کشور است.


دولت آرژانتین همچنین روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از حصول توافق در موضوع هسته‌ای ابراز خشنودی کرد؛ در این بیانیه آمده است که دولت آرژانتین از توافق به دست آمده بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای این کشور ابراز رضایت می‌کند./994/ب102/د

ارسال نظرات