۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۲۷۴۱۹۴
دبیر شورای فعالیت‌های قرآنی خراسان شمالی خبر داد؛

اجرای طرح ملی تلاوت قرآن کریم در خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای هماهنگی و توسعه فعالیت های قرآنی استان خراسان شمالی گفت: برای نخستین بار طرح ملی تلاوت قرآن کریم در این استان اجرا می شود.
طرح ملي تلاوت قرآن کريم

حسین ثابت قدم وحید، دبیر شورای هماهنگی و توسعه فعالیت های قرآنی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در بجنورد، از اجرای طرح ملی تلاوت قرآن کریم در استان خبر داد و افزود: این طرح ملی برای نخستین بار در خراسان شمالی از ابتدای تیرماه و همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

وی با بیان این که در طرح مزبور شرکت کنندگان و قرآن آموزان مواردی نظیر تجوید، صوت و لحن، حفظ موضوعی، ترجمه و معارف اسلامی و غیره را آموزش خواهند دید، خاطرنشان کرد: مجری طرح تلاوت قرآن کریم در استان خراسان شمالی مؤسسه دارالقرآن عترت بجنورد است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی افزود: کشف، شناسایی و پرورش نوجوانان مستعد قرآنی به منظور تربیت چهره های تأثیرگذار قرآنی در عرصه قرائت کشوری و بین المللی، رشد و ارتقای ابعاد اخلاقی و علمی قاریان و نوجوانان، بهره گیری از روش های نوین و سنتی آموزش قرآن کریم، آموزش رشته های صوت، لحن، تجوید، حفظ، وقف و ابتدا و آموزش اجرای تلاوت های اثرگذارو معناگرا از جمله اهداف اجرای این طرح ملی در استان به شمار می روند.

 

وی خاطرنشان کرد: نظارت و ارزیابی دقیق وضعیت فراگیران، برگزاری جلسات تخصصی قرآن کریم، برپایی محافل و کرسی های تلاوت قرآن، برگزاری مسابقات قرآن کریم با طراحی خاص و شیوه های نوین و گزینش استعدادهای درخشان از ویژگی های بارز این طرح هستند.

 

ثابت قدم وحید با بیان این که اجرای طرح مزبور کمک زیادی به نخبه‌پروری قاریان نوجوان می کند، اظهار کرد: این طرح که از چند سال پیش در سطح کشور آغاز شده، نقطه عطفی برای پرورش استعدادهای قرآنی به سبک ایرانی محسوب می شوند.

 

وی با اشاره به این که سبک ایرانی حلقه مفقوده‌ در محافل قرآنی کشور ما به شمار می رود و به همین دلیل نیز نوجوانان قرآن آموز ایرانی از سبک مصری ها و عربستانی ها تقلید می کردند، افزود: اجرا و تداوم این طرح  تحولی اساسی در بخش قرآنی کشور ایجاد خواهد کرد.

 

ثابت قدم وحید با یادآوری این که طرح ملی تلاوت قرآن کریم در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تربیت قاریان بین المللی و کشوری با حمایت و نظارت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود، افزود: این طرح در دو مرحله مقدماتی و پیشرفته برگزار خواهد شد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان این که در طرح ملی تلاوت تلاش می شود نسلی تربیت شود که همراه با داشتن مهارت‌های عالی در علوم و فنون مختلف تلاوت و قرائت قرآن بتواند اهداف قرآنی نظام جمهوری اسلامی را نیز محقق کند، اضافه کرد: در طرح مزبور در دو دوره مقدماتی و پیشرفته که هر کدام از آنها 16 ماه است، آموزش های تلاوت قرآن کریم به نوجوانان پسر سنین هشت تا 14 سال ارائه می شود و نوجوانان مستعد قرآنی می توانند در این طرح شرکت کنند.

 

ثابت قدم وحید با بیان این که پرورش استعدادهای قرآنی به منظور تربیت چهره‌های بزرگ قرائت قرآن کریم به عنوان قاریان طراز اول کشور و جهان اسلام دارای ویژگی های توان اجرای تلاوت های معناگرا و اثرگذار، مسلط به مفاهیم و ترجمه قرآن کریم، متعهد به نظام مقدس جمهوری اسلامی و پایبند به اخلاق اسلامی از جمله اهداف کلان اجرای این طرح است، اظهار کرد: هدف کلی در مرحله مقدماتی پرورش قاریان نوجوان آراسته به اخلاق قرآنی مطرح در سطح استانی که از نظر فنی به ویژگی‌های ذکر شده در اهداف آموزشی طرح در دوره مقدماتی دست یافته باشند، است.

 

به گفته وی تجوید شامل تسلط بر احکام، صفات، مخارج و تمامی موارد تجویدی، صوت شامل آشنایی با مبانی صوت و بهداشت حنجره، لحن شامل توانایی اجرای مطلوب مقامات قرآنی، حفظ مجموعا سه جزء قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم شامل آشنایی مطلوب با ترجمه و مفاهیم آیات قرآن کریم و نیز آداب و احکام تلاوت قرآن کریم شامل آشنایی با آداب ظاهری و باطنی و احکام تلاوت قرآن کریم از جمله اهداف آموزشی طرح در دوره مقدماتی هستند.

 

ثابت قدم وحید در خاتمه گفت: علاقمندان می توانند برای ثبت نام حضوری و کسب اطلاعات بیشتر می توانند تا دهم مرداد ماه سال جاری به مؤسسات قرآنی استان خراسان شمالی و برای ثبت نام اینترنتی به سایت www.melitelavat.ir مراجعه کنند./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات