۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۲۶۸۸۸۵

ترور و خشونت موضوع چهارمین شماره گاهنامه کلامی بینش

خبرگزاری رسا - چهارمین شماره گاهنامه کلامی سیاسی، فقهی، تاریخی و اخلاقی بینش با موضوع ترور و خشونت از سوی پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.
گاهنامه کلامي بينش

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، چهارمین شماره گاهنامه کلامی سیاسی، فقهی‌، تاریخی و اخلاقی بینش را با موضوع ترور و خشونت، تألیف علی اصغر رضوانی منتشر کرد.

 

بازگشت دوباره مسلمانان به آموزه‌های اسلام و رویگردانی از فرهنگ‌های بیگانه شرق و غرب، از پدیده‌های مبارک در صحنه سیاسی معاصر جهان اسلام است. اما خطری که این پدیده را تهدید می‌کند، خطر افراط‌گرایی و خشونت است که در ساحت عقیدتی با استفاده از اختلاف جزئی مسلمانان در برخی فروع، در پی ایجاد اختلاف و تنش بین مسلمانان و مانع بازگشت عزت و اقتدار به دنیای آنان است.

 

تاریخ بشر از ابتدا با ترور، کشتار و خشونت همراه بوده و با گذر زمان و پیشرفت بشر در صنایع نظامی، فقط نوع آن تغییر یافته و رو به گسترش است. اما مهم آن است که در طول تاریخ اسلام گروه‌هایی به نام اسلام و با استناد به گزاره‌ها و تعلیمات دینی، مروج ترور، آدم‌کشی و خشونت بوده و در صدد برآمده‌اند تا آن را نهادینه کنند.

 

دشمنان اسلام از این موضوع بسیار سوء استفاده کرده‌اند و اکنون نمونه بارز آن را در کشورهای سوریه و عراق و برخی کشورهای اسلامی دیگر مشاهده می‌کنیم. در این کشورها گروه‌های تکفیری تروریستی به نام اسلام و جهاد در راه خدا، نهایت وحشی‌گری را نمایش داده و جنایت آفریده‌اند.

 

آنچه در این گاهنامه فراهم آورده شده، گزارشی اجمالی از زمینه‌های تاریخی، سیر تطور جریان ترور، و نگاهی به عملکرد تکفیریان، در بحران‌های سیاسی و اجتماعی امروز مسلمانان است که در پنج بخش تدوین و ارائه شده است.

 

نقد ترور و آدم‌کشی، نقد خشونت و خشونت‌طلبی، اخبار ترور و خشونت، گزارش‌ها و کتاب‌شناسی ترور و خشونت، پنج بخش این اثر را تشکیل می‌دهد که هر یک در ریز موضوع‌های مهمی جریان ترور و خشونت را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.

 

بخش نخست اثر تلاش می‌کند تا با مفهوم‌شناسی ترور، نمونه‌هایی از آدم‌کشی پیش از اسلام، نمونه‌هایی از ترور و آدم‌کشی پس از اسلام را برشمرد و ضمن گزارشی از تروریسم دولتی، حکم ترور و آدم‌کشی از دیدگاه اسلام و تبرئه اسلام از ترور و خشونت را ارائه دهد.

 

مفهوم‌شناسی خشونت و خشونت‌طلبی، موارد جواز اعمال خشونت در اسلام، خشونت‌طلبان در گذر تاریخ، خشونت‌طلبی وهابیان از دیدگاه علمای اهل سنت، دعوت اسلام به مدارا با مخالفان، گزارشی از شبهات خشونت‌طلبان، تبرئه شیعه از خشونت و ارهاب و بررسی حکم امام خمینی درباره سلمان رشدی از موضوع‌های مهم بخش دوم این اثر است.

 

بخش سوم اثر که به اخبار ترور و خشونت اختصاص دارد، به معرفی ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده گروه تروریستی داعش و بوکحرام عجیب‌ترین گروهک تروریستی دنیا می‌پردازد و نقش علمای وهابی و منابع مالی این گروه‌های تکفیری را بررسی می‌کند.

 

در بخش چهارم گزارشی از دانشگاه علوم انیتی نایف، گزارشی از برخی میزگردهای علمی، گزارشی از اجلاس بین‌المللی موقف الاسلام من الارهاب و گزارشی از اجلاس الارهاب بین تطرف الفکر و فکر التطرف ارائه می‌شود و بخش پنجم نیز کتاب‌های اهل سنت درباره ترور و خشونت را معرفی می‌کند.

 

چهارمین شماره گاهنامه کلامی سیاسی، فقهی‌، تاریخی و اخلاقی بینش در قطع وزیری، شمارگان 1500 نسخه و به قیمت 9 هزار تومان اول بهار 1394 با تدوین پژوهشکده حج و زیارت، از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است./920/ن601/ق

ارسال نظرات