۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۹
کد خبر: ۲۶۸۸۲۴

کتاب «احکام روزه» در قالب رهیافت به چاپ دوم رسید

خبرگزاری رسا ـ کتاب «احکام روزه» در قالب رهیافت ویژه استادان پاسخگویی به سؤالات شرعی با تیراژ 2000 نسخه منتشر شد.
چاپ کتاب

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، کتاب« احکام روزه» در قالب رهیافت  ویژه استادان پاسخگویی به سؤالات شرعی با تیراژ 2000نسخه از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شد.

 

کتاب احکام روزه با عنوان «رهیافت» از سوی حجج اسلام حسین خادم الخمسه، محمد نخعی و سید محمد ضیایی گردآوری و از سوی سید حمید حیدری ثانی ویراستاری شده است.

 

این کتاب شامل پیشگفتار و یازده فصل با عناوین «تعریف روزه و اقسام آن»، «شروط وجوب روزه»، «شروط صحت روزه»، «مفطرات روزه»، «احکام روزه قضا»، «کفاره روزه و روزه کفاره»، «روزه های حرام»، «روزه های مستحب»، «روزه های مکروه»، «احکام روزه مسافر» و «چگونگی تشکیل هلال» است. 

 

در مقدمه این کتاب آمده است: مجموعه پیش رو با عنوان «احکام روزه» در قالب رهیافت احکام تقدیم می شود. این نسخه، ویرایش دوم کتابی با همین عنوان از مجموعه رهیافت است. مستنداتی که در این کتاب از آن ها استفاده شده و استادان را از مراجعه به آن ها بی نیاز کرده است عبارتند از: العروة الوثقی، تحریر الوسیله، منهاج الصالحین، توضیح المسائل و استفتائات مراجع عظام تقلید: حضرت امام، رهبر معظم انقلاب، آیت الله خویی، آیت الله گلپایگانی، آیت الله اراکی، آیت الله تبریزی، آیت الله فاضل، آیت الله بهجت، آیت الله صافی، آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی، آیت الله وحید، آیت الله نوری همدانی و آیت الله شبیری زنجانی.

 

تمامی استفتائات از کتاب ها یا سایت های معتبر مراجع عظام استفاده شده است. در صورت نیاز به استفتای جدید نیز هیأت علمی این استفتا را انجام داده و استفتائات یادشده در این واحد موجود است.

 

در فصل یازدهم با عنوان «چگونگی تشکیل هلال» آمده است: ماه در چرخش به دور زمین هنگامی که مقابل خورشید قرار می گیرد، به اصطلاح می گویند مقارنه. در این حالت هیچ نوری از ماه به زمین منعکس نمی شود، به اصطلاح تولد ماه نجومی است.

 

البته تا مدتی امکان تشکیل هلال نیست، چون شدت نور خورشید امکان انعکاس نور ماه به زمین را نمی دهد، بنابراین حدود هجده ساعت قبل از مقارنه و هجده ساعت بعد از مقارنه، امکان انعکاس نور ماه به زمین نیست به این حالت ماه، تحت الشعاع بودن یا در محاق بودن می گویند که حداقل حدود 36 ساعت است.

 

به تعبیر ساده عرفی، این همان زمانی است که ماه با خورشید در روز در آسمان است و در هیچ ساعتی از آخر شب و اول شب در آسمان دیده نمی شود. بعد از این که سن ماه از هجده ساعت بیشتر شود و شروط دیگر مانند زاویه آن نسبت به خورشید و شروط دیگر مانند زاویه آن نسبت به خورشید و ارتفاع آن از سطح افق در هنگام غروب خورشید و غبار آلود نبودن آسمان به هنگام غروب و دیگر امور مناسب باشد، امکان رویت هلال، یعنی انعکاس نور خورشید از ماه به زمین، پس از غروب قرص خورشید فراهم می شود که به آن هلال می گویند./934/ن602/ق

ارسال نظرات