۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۶۷۰۰۱

صفحات مربوطه به عربستان از گزارش حادثه 11 سپتامبر حذف شد

خبرگزاری رسا ـ آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اسنادی که به تازگی درباره حملات 11 سپتامبر منتشر کرده، تقریباً تمامی بخش‌های مربوط به نقش احتمالی عربستان را مخدوش کرده است.
11 سپتامبر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، گزارش 495 صفحه‌ای سیا که حاوی پرونده‌های بسیار محرمانه درباره ارتباط ریاض با حملات 11 سپتامبر 2001 بود، عصر جمعه منتشر شد.

 

یک بخش 30 صفحه‌ای با عنوان «موارد مربوط به عربستان سعودی» شامل قسمت‌های «پیامدها» و «مسؤولیت پذیری» تقریباً به طور کامل مخدوش شده بود به جز سه پاراگراف.

 

در پی انتشار گزارش کمیسیون حادثه 11 سپتامبر در سال 2004، سازمان جاسوسی سیا اداره بازرسی کل خود را به انجام تحقیق درباره این حملات موظف کرد.

 

عده کثیری معتقدند بودند انتشار این گزارش سوال‌های باقیمانده درباره ارتباط عربستان با این حملات را مشخص می‌کند. از 19 هواپیماربایی که در حملات 11 سپتامبر دست داشتند، 15 تن از اتباع عربستان بودند.

 

با این وجود، ادعاهای مطرح شده در این اسناد حاکی از آن است که بازرسان سیا هیچ مدرکی دال بر اینکه عربستان «از روی میل» به این حملات کمک کرده باشد، نیافتند.

 

 در این گزارش آمده است: این تیم هیچ مدرکی دال بر اینکه دولت عربستان آگاهانه و مشتاقانه از تروریست‌های القاعده پشتیبانی کرده باشد، پیدا نکردند.

 

بنابر این گزارش، شماری از کارکنان سیا بر این باور بودند که حامیان مخالف در دولت [سعودی] ممکن است به القاعده کمک کرده باشند.

 

این گزارش همچنین بیانگر «نقص‌های نظام‌مند» در سازمان‌های جاسوسی آمریکاست؛ نقص‌هایی که در ناآگاهی واشنگتن از حملات 11 سپتامبر و جلوگیری از پیشرفت اقدامات مربوط به ردگیری سران ارشد القاعده نقش داشت.

 

کوین بَرت، از اعضای برجسته «تیم علمی تحقیقات 11 سپتامبر» اوایل ماه جاری میلادی به پرس تی‌وی گفت انتشار 28 صفحه منتشر نشده از گزارش کمیسیون 11 سپتامبر رسوایی بزرگی را برملا می‌کند.

 

بَرت افزود: این 28 صفحه منتشر نشده که گفته می‌شود حاوی مدارکی دال بر دست داشتن عربستان در پشتیبانی و حمایت مالی از هواپیما رباها است. افرادی که این صفحات را مشاهده کرده‌اند از جمله باب گراهام، سناتور [پیشین] فلوریدا و دیگر افراد در کنگره اذعان کردند این صفحات نظر افراد را درباره حملات 11 سپتامبر کاملا دگرگون می‌کند.

 

مقامات آمریکایی اعلام کردند این حملات از سوی تروریست‌های القاعده انجام شده است ولی بسیاری از کارشناسان درباره مسئول اصلی این حادثه تردید دارند.

 

آنها معتقدند عناصر متقلب در دولت آمریکا حملات 11 سپتامبر را سازماندهی کرده یا دستکم مشوق اجرای آن شدند تا بدین ترتیب سیاست‌های خود را در خاورمیانه پیاده کنند./982/ب101/د

ارسال نظرات