۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۲۶۵۸۸۰
معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین:

موعظه و توصیه، مایه آرامش روانی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین گفت: پند و اندرز اگر به معنای واقعی خود پیاده شود نه کسی را دور می‌کند و نه شخصی را آزرده، بلکه همه قلوب را یکجا جمع کرده و مایه آرامش روانی جامعه می‌شود.
حجت الاسلام علي عباسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام علی عباسی معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین یکشنبه شب هفدهم خرداد در مسجد جامع المهدی در تفسیر خطبه 176 نهج البلاغه، گفت: موعظه برای قشر خاصی از مردم نیست بلکه برای عموم مردم از پیر و جوان، زن و مرد و روحانی و غیر روحانی است و همه باید از برکت موعظه در زندگی خود استفاده کنیم؛ مطالعه نهج البلاغه و زندگی بزرگان و قرائت قرآن بزرگ‌ترین مصداق موعظه است.

 

وی در ادامه افزود: پند و اندرز اگر به معنای واقعی خود پیاده شود نه کسی را دور می‌کند و نه شخصی را آزرده بلکه همه قلوب را یکجا جمع کرده و مایه آرامش روانی جامعه می‌شود، جامعه ای که در آن پند و اندرز و توصیه نباشد به هرج و مرج کشیده شده و از بین می‌رود.

 

رحمت الهی بی حد و اندازه است

معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین با اشاره به نخستین پیام خطبه که رحمت الهی است اظهار کرد: خداوند به بندگان رحمت و مروت دارد و این رحمت خدا بی حد و اندازه است البته تا زمانی که شخص راه رحمت الهی را بر خودش نبسته باشد با توجه به این خطبه و روایات دیگر درمی‌یابیم که کسی که به سمت خداوند یک قدم بردارد خداوند 10 قدم به استقبالش می‌رود اگر در روایات آمده است که خداوند جزای کار خیر را 10 برابر می‌کند نشانه همین رحمت واسعه الهی است.

 

این کارشناس امور دینی با اشاره به جمله نورانی امیر مومنان در این خطبه که می‌فرماید خداوند رحمت کند کسی را که از خواسته هایش دل بکند، ابراز کرد: خواسته ها انسان را رها نمی‌کند شهوات تا آخر عمر انسان را دنبال می‌کنند در حقیقت ذات انسان متمایل به امیال و لذت هاست و این نوع و انتخاب این لذت هاست که سرنوشت انسان را جابجا می‌کند چرا که رسیدن به شهوات و لذایذ مشروع اشکالی ندارد اما مسائل نامشروع عاقبت انسان را نابود می‌کند.

 

ازدواج سالم ترین پاسخ به نیاز های نفس

حجت الاسلام عباسی با اشاره به پاک ترین و مقدس ترین لذت ها تصریح کرد: ازدواج بر کسی که به گناه نزدیک شده واجب است و غریزه جنسی طبیعت و ذات هر کسی است و خلقت انسان اینگونه است که به دنبال همسر مورد علاقه خود است و اگر به این نیاز به صورت سالم و پاک جوابی داده نشود جامعه به فساد کشیده می‌شود افزون بر آن باید بدانیم و اعتقاد داشته باشیم که ازدواج حکم خداست با این حال  بعضی حاضرند رابطه شان نامشروع باشد اما ازدواج نکنند.

 

معاون تهذیب حوزه های علمیه قزوین با اشاره به این نکته که نفس انسان چموش و سرسخت است بیان کرد: نفس به سختی سر به راه و صالح می‌شود و انسان باید برای این مبارزه آبدیده شود روش معصومان این بود که در مقابل بدی ها خوبی می‌کردند جفا و ستم را به خاطر خدا تحمل می‌کردند و خداوند هم این مسأله را جبران کرد.

 

وی ادامه داد: اگر انسان اینگونه رفتار کند برکت را در زندگی خود خواهد دید، طبع همیشگی نفس چموشی و سرکشی است زیرا این نفس پیوسته و همیشه گرایشش به معصیت است؛ مبارزه با نفس در سعادت انسان موثر است و ائمه اطهار(ع) در همه دعاها از نفس خود بدگویی کرده و از آن به درگاه خداوند متعال شکایت می‌کردند. /849/پ202/ب4

ارسال نظرات