۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۲۶۴۱۲۸
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

اخلاق در مسیر وحدت جامعه اسلامی نقش بسزایی دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که جوامع اسلامی باید اخلاق محوری را در تمامی کارها و فعالیت های خود رعایت کنند، گفت: اخلاق در مسیر وحدت جامعه اسلامی نقش بسزایی دارد.
همايش اخلاق و قانون با نگاه فقهي و حقوقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی عصر امروز در اختتامیه دومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این که اخلاق زیباترین فصل انسانی است، گفت: همه شئون زندگی انسان به اخلاق نیازمند است.


وی افزود: بدون اخلاق هیچ کاری انسانی نبوده و اگر انسانی نباشد الهی نیز نخواهد بود، اگر جامعه تهی از اخلاق باشد به یک جامعه فارغ از محتوا تبدیل می شود؛ حتی دین نیز به اخلاق نیازمند است، خمیر مایه دین اخلاق است.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این که انسان دچار مکر و کذب به دنبال دین به معنای واقعی نمی رود بلکه از آن سوء استفاده می کند، اظهار داشت: هرچه به سمت یک جامعه جهانی پیش می رویم نیاز به اخلاق و جهانی سازی آن بیشتر می شود.


وی ادامه داد: اگر اخلاق سنگر قانون را فتح نکند و همه مراحل قانون گذاری بر اساس اخلاق نباشد قانون در خدمت جامعه نخواهد بود، ما موظفیم که فصل زیبای انسانی را مبنای تحرک خود قرار دهیم؛ پیامبر اسلام(ص) با یک نهضت اخلاقی کار خود را آغاز کرد.


رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که اگر می خواهیم اسلام در صدر باشد باید سمت اخلاق حرکت کنیم، ابراز داشت: این کنفرانس برای حرکت جامعه اسلامی به سمت اخلاق تشکیل شد، که در آن زوایای روشنگرانه و قابل پیگری از سوی مهمانان مطرح شد.


وی عنوان کرد: این کنفرانس نقطه شروع است که اگر به حال خود واگذار شود فایده چندانی نخواهد داشت، جوامع اسلامی باید اخلاق محوری را در تمامی کارها و فعالیت های خود رعایت کنند؛ اخلاق در مسیر وحدت جامعه اسلامی نقش بسزایی دارد.


حجت السلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: انسان ها باید در برابر وضعیت انسانی یکدیگر مسؤول باشند، انسانی که به حیوانات اهمیت می دهد چگونه می تواند به انسان ها اهتمام نورزد، فصل مشترک جامعه انسانی اخلاق است.


وی اضافه کرد: معقول نیست که رابطه خود با دیگر انسان ها نادیده بگیریم، بازگشت گسترده به اخلاق در تمام زمینه به عنوان یک پدیده جهانی و انسانی مطرح است، اگر جامعه اسلامی وارد در اخلاق شود در راستای دین خواهد بود.


رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که توجه جامعه اسلامی به دین سبب می شود که اخلاق مداری در جهانی که سرشار از ظلم است فراگیر شود، گفت: باید با ادیان دیگر ارتباط داشت و آنان را به راه صحیح دعوت کرد.


وی افزود: مشکلات بسیار امروز جامعه اسلامی به دلیل فقدان اخلاق است، جریان ها تروریستی و تکفیری سبب شد تا مسلمانان در عرصه های گوناگون عقب بمانند، ریشه تفکرهای تروریستی دوری از اخلاق است؛ باید به سمت اخلاق حرکت کنیم.


حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این که در برخی از کشورهای اسلامی اخلاق ضعیف تر از جوامع غیر اسلامی است، اظهار داشت: این در حالی است که به فرموده قرآن کریم با اخلاق ترین فرد عالم رسول اکرم(ص) است.


وی ادامه داد: تشکیل نهادهای اخلاق محور و وضع قوانین بر اساس اخلاق باید همه گیر شود، اگر جامعه اسلامی در اخلاق مدار کردن خود ناکام شود برای همیشه شکست خواهد خورد و شاید دیگر نتواند فرصت مناسبی برای این کار پیدا کند.


رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تکفیری ها به وسیله بازی با دین بزرگترین بداخلاقی ها را قم زدند، ابراز داشت: همه باید برای بهبود بخشیدن به تجربیات خود و زیربناهای علمی در زمینه های گوناگون به ویژه قانون و اخلاق تلاش کنند./1323/پ201/ف

ارسال نظرات