۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۲۶۳۱۵۱

کامل ترین نسخ خطی صحیفه سجادیه جهان در کتابخانه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ نسخ خطی صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام به عنوان کامل ترین نمونه های این کتاب در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
صحيفه سجاديه

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد حسن نوری نیا، معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، با بیان این مطلب اظهار کرد: از کتاب صحیفه سجادیه در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی دو روایت جداگانه مربوط به اهل تشیع و دیگری مربوط به اهل تسنن وجود دارد.

 

وی افزود: صحیفه سجادیه که از آن با عنوان صحیفه کامله سجادیه یا صحیفه کبیر نام برده می شود مجموعه‌ ای از ادعیه و مناجاتهای متعلق به امام سجاد علیه السلام است که بنا به روایت "نجم ‌الدین بهاء الشرف یحیی علوی حسینی" بجای مانده است.

 

حجت الاسلام نوری نیا تصریح کرد: نسخه دوم خطی از صحیفه سجادیه که در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می شود از قدیمی‌ترین نسخ این کتاب به شمار می رود و نمونه‌ای از روایت اهل سنت از این کتاب به قلم "ابوبکر محمد بن علی کرمانی"  است.

 

معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی تصریح کرد: وجود نسخه خطی صحیفه سجادیه به روایت ابوبکر کرمانی نشان می دهد که ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار  علیهم السلام فقط مختص شیعیان نبوده و در میان اهل سنت نیز عالمان و ارادتمندان بسیاری به تحقیق و گردآوری علوم و روایات بجا مانده از ائمه معصومین علیهم السلام علاقه مند بوده اند.

 

وی افزود: صحیفه سجادیه اهل سنت به روایت ابوبکر محمد بن علی کرمانی از آثار کم نظیر جهان است که در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی نگهداری می شود و نخستین بار توسط شادروان مرحوم حاج میرزا مهدی ولایی؛ نسخه شناس برتر آستان قدس شناسایی شده است.

 

معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: دو قرآن خطی منسوب به دستخط حضرت زین العابدین علیه السلام که بر روی کاغذ پوستی نگاشته شده است در آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

 

حجت الاسلام نوری نیا افزود: یک قرآن منسوب به دستخط امام سجاد علیه السلام در موزه قرآن و نفایس و دیگری در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی وجود دارد که جزو آثار خطی کم نظیر جهان به شمار می رود. وی بیان کرد: وقف نامه قرآن های منسوب به ائمه اطهار علیهم السلام توسط شیخ بهایی نوشته شده است.

 

معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی یادآور شد: 97 هزار جلد مصاحف شریف و نسخه خطی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی وجود دارد که از 22 هزار مصاحف شریف موجود در گنجینه بیش از 100 جلد قرآن در قرن اول تا سوم قمری بر روی پوست کتابت شده که منسوب به دستخط مبارک هشت تن از ائمه اطهار علیه السلام است./1308/د102/ق

ارسال نظرات