۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۲۶۲۶۷۳

معرفی بخشی از فعالیت‌های جانبازان در عرصه جنگ نرم

خبرگزاری رسا ـ جانبازان جنگ تحمیلی هم اکنون بعد از جنگیدن و سینه سپر کردن در مقابل دشمن، این بار به شیوه‌ای نرم همچون خلق خاطراتشان باز هم می‌جنگند.
جانبازان

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از حوزه هنری، جانباز، مفهومی که اگر بیش از شهید نباشد کم از آن نیست و جانباز اگر مقامی بالاتر از شهید نداشته باشد مقامی کم از آن ندارد که می‌باید عمری بار زخم‌ها و جراحت‌های روحی و جسمی جنگ را بر دوش بکشد. یاد و خاطره دوستان سفر کرده‌اش را نیز باید داشته باشد و هر آن با کوله باری از رنج‌ها به مصاف زندگی برود. زندگی روزمره بی رحم که در خیلی از مواقع هیچ اعتنایی به آرمان‌ها و رشادت‌های افراد ندارد و به بی رحمانه ترین شکل افراد را در موقعیت‌های گوناگونی قرار می‌دهد که اغلب با آرمان‌ها و باورهایشان در تضاد است و همین مسئله جانباز را بار دیگر وارد عرصه جهاد دیگری می‌کند که از آرمان‌های خود پاسداری کند.

 

 همزمان سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام به یاد مردان مجروح دفاع مقدس، «روز جانباز» نام‌گذاری شده است. جانبازانی که هم اکنون بعد از جنگیدن و سینه سپر کردن در مقابل دشمن، این بار به شیوه ای نرم باز هم می‌جنگند و با آفریدن آثاری ادبی از خاطرات خود باز هم در جبهه مقدم حضور دارند. سوره مهر، انتشارات ادبیات انقلاب اسلامی در این راستا آثار فراوانی منتشر کرده که بر آمده از فعالیت‌های مرکز تاریخ شفاهی حوزه هنری است. مرکزی که خاطرات جانبازان را ثبت و ضبط می‌کند و با اسلوب‌های هنری در آمیخته و هم تاریخ دفاع مقدس را حفظ می‌کند و هم مخاطبان جوان امروز را با رویدادهای زمان دفاع مقدس آشنا می‌سازد.

 

در ادامه با برخی از شاخص‌ترین آثاری که جانبازان هشت سال دفاع مقدس آفریده‌اند آشنا می‌شوید.

 

لشگر خوبان؛ مهدی‌قلی رضایی از جانبازان دفاع مقدس در این کتاب خاطرات خود را به کمک معصومه سپهری به عنوان مصاحبه کننده و نویسنده ثبت و ضبط کرده است. مهدی‌قلی رضایی اگرچه اکنون روزهای 40 سالگی خود را می‌گذراند، اما لشکر عاشورا که بیشترین وقایع درباره آن روایت شده است نوجوانی را به یاد می‌آورد که با سماجت و همت ستودنی، سخت‌ترین و ناگهانی‌ترین لحظات میدان‌های خطر و حادثه را تجربه کرد و از هر جنگ و عملیاتی، یادگار زخمی بر خود انداخت. رضایی به عنوان نیروی شناسایی در جنگ شناخته می‌شده و همین مسئله کتاب را خواندنی تر کرده است.

 

رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از تقریظ شان به این کتاب، نوشته‌اند: آنچه درباره عملیات بدر و والفجر 8 و کربلای 5 و کربلای 4 و بیت المقدس 2 و 3 در این کتاب آمده از بخش‌های برجسته‌تر آن است. همچنین مجاهدت‌ها در کوه‌های غرب؛ در ماووت و گرده‌رش و قامیش دیگر آن بلندی‌های سخت، و نیز آنچه به یگان‌ها و دستجات اطلاعات و غواص مربوط می‌شود و نیز بخش‌های دیگری از آن در خور آن است که در شکل فیلم و رمان عرضه شود.

 

سوره مهر چاپ چهارم «لشکر خوبان» را در 780 صفحه و با قیمت 19 هزار تومان منتشر کرده است.

 

پایی که جا ماند؛ یادداشت‌های سید ناصر حسینی پور از ادوگاه های مخفی اسرای ایرانی است. عراقی‌ها او را به عنوان پیک شهید سردار علی هاشمی معرفی کرده بودند و این یعنی آغاز شکنجه‌های دردآور برای به‌دست آوردن اطلاعات، آن هم روی نوجوان 16 ساله ای که یک پایش هم قطع شده بود.

 

کتاب «پایی که جا ماند» در قطع رقعی و 768 صفحه با شمارگان 2500 نسخه و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است و در کتابفروشی ها قابل خریداری است.

 

مهمان صخره‌ها؛ در این کتاب می‌خوانیم محمد غلام‌حسینی در سال 1352 در شهر اندیمشک زندگی می‌کند. او، که به تازگی دیپلم گرفته، به شغل‌های مختلف و پراکنده‌ای روی می‌آورد تا اینکه بنا به تشویق یکی از دوستانش برای خلبان شدن اقدام می‌کند. به تهران می‌رود و وارد دانشکده خلبانی می‌شود. دوره سخت و فشرده آموزشی شروع می‌شود و محمد برای اولین بار وارد کابین هواپیما می‌شود و کنترل هواپیما را به دست می‌گیرد. مدتی بعد برای ادامه تحصیل در امریکا قبول می‌شود. در خانواده مهمانی خداحافظی برگزار می‌شود و دخترعمه محمد ـ مهناز ـ به نامزدی‌اش درمی‌آید. اوایل اردیبهشت سال 1356 در ایالت تگزاس به ادامه تحصیل مشغول می‌شود و بعد به شهر کلومبوس در ایالت می‌سی‌سی‌پی می‌رود و موفق به گرفتن نشان خلبان می‌شود. با شروع جنگ ایران و عراق در پایگاه‌ها و شهرهای مختلف مأموریت‌هایی را برعهده می‌گیرد. هشت روز بعد از آغاز جنگ، فرزندش، عادل، متولد می‌شود. در یکی از مأموریت‌های مهم همراه با سعید هادی در آسمان با چند جنگندة عراقی درگیر می‌شوند و یکی از آن‌ها را منهدم می‌کنند؛ اما هواپیمای خودشان هم با یک موشک عراقی به آتش کشیده می‌شود. در آن فشار شدید و وضعیت خطرناک محمد ایجکت می‌کند و فرود می‌آید و با استخوان‌های شکسته و درد و ناراحتی‌های شدید به دست کردهای حزب دموکرات اسیر می‌شود.

 

تدوین این کتاب را راحله صبوری انجام داده است. او که پیش از این با خاطرات سید ابوالفضل کاظمی در کتاب «کوچه نقاش‌ها» خوش درخشیده بود، این بار خود را با چالشی جدید مواجه نموده است. یک قلم زنانه وارد محیطی می‌شود که سرتاپا خشن و مملو از واژه‌های فنی و لغات بیگانه هوانوردی است.

 

کتاب «مهمان صخره‌ها» در 372 صفحه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

 

جای امن گلوله‌ها؛ این کتاب به خاطرات عبدالرضا آلبوغبیش به قلم جواد کاموربخشایش، از مدافعان خرمشهر در روزهای آغازین جنگ و همچنین خاطرات او از حضور در 8 سال دفاع مقدس اختصاص دارد. عنوان «جای امن گلوله‌ها» اشاره ای است به عبدالرضا که 13 گلوله به تنش اصابت کرده و هنوز 5 گلوله در بدن او باقی است و نمی‌شود این‌ها را بیرون بیاورند. نویسنده درباره این کتاب گفته است: «آلبوغبیش قهرمان بی نشان است. او قهرمان دیروز و بی نشان امروز است. شاید اگر دست تقدیر مرا به سمت ثبت خاطرات شهید شیخ شریف سوق نمی‌داد هیچ وقت کتاب «جای امن گلوله‌ها» چاپ نمی‌شد. مهندسی کتاب به گونه ای است که هنگامی که راوی نقش زمین شده و جراحت‌های بسیار برداشته به گذشته گریز می زند و وقتی در بیمارستان به هوش می‌آید، خواننده ادامه داستان را از بیمارستان دنبال می‌کند.»

 

همچنین فیلم مستندی از زندگی عبدالرضا آلبوغبیش به عنوان ضمیمه کتاب موجود است. کتاب «جای امن گلوله‌ها» تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است که در 280 صفحه تدوین و منتشر می‌شود./998/د101/ق

ارسال نظرات